Gå till innehåll

Bilelektriskt


Wingflyer

Rekommendera Poster

Vi kan väll ha min tgb som testbänk ;) Har kört backkameran (konstant inkopplad som backspegel) kopplad på ett av batterina några år än så länge och ingen skillnad på dom som är mätbart ännu. Kommer snart göra en radio montering och belasta det ena batteriet ännu mera. Jag kan berätta för er hur det går och när/om det går åt pipan :) 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mange glødeplugger til 12v kan være både 6 og 9 volt. Det kommer an på glødetiden. Du kan enten konstruere ditt eget gløderele (finnes masse lettprogrammerte chip'er) eller gjøre det enkelt og gløde manuelt med en knapp. Du finner fort ut hvor lang glødetid som er nødvendig ved forskjellige temperaturer.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina två ören i debatten om seriekopplade batterier. Jag har inga  ambitioner att övertyga nån om något.

 

Det finns två olika extremfall.

 

I en 24voltsbil som går mycket och har friska batterier så är batterierna fullladdade mesta tiden. Generatorns laddspänning  är så högt ställd (typiskt 27,2V) att det ändå går lite laddström genom de fullladdade batterierna. Det är batterierna konstruerade att tåla.  Den strömmen delar bara upp batterivattnet i syre och väte och ger lite värme i batterierna. Enda konsekvensen av att belasta det undre batteriet lite extra blir att det gasar lite mindre och förbrukar mindre vatten. Spänningen över varje batteri är 13.6V under drift vilket är lagom och bra. Samma spänning trots lite olika last.

 

I det andra fallet lastar man det undre batteriet rätt hårt samtidigt som bilen körs lite så att laddtiderna blir korta. Anta att det undre batteriet är rätt tomt och ligger på en laddspänning av 12V. Det övre batteriet är fullladdat och tvingas upp i polspänning av generatorn till 27.2 - 12V = 15,2V och det är lite högt för att vara nyttigt. Laddströmmen är lika låg som i fallet med två fullladdade batterier så återladdningen av det undre batteriet blir dålig. Livet är sämst för det undre batteriet som blir dåligt laddat, allt sämre med tiden, men överspänning på det övre batteriet är inte heller bra.

 

Att skifta batterierna då och då borde faktiskt hjälpa upp situationen, frågan är hur ofta det måst göras?

 

Jag har aldrig fattat varför det inte ska va tre l i fullladdad.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig fattat varför det inte ska va tre l i fullladdad.

På norsk kan det aldri stå tre like konsonanter på rad.

 

buss + sjåfør = bussjåfør

buss + stopp = busstopp

trafikk + kontroll = trafikkontroll

surstoff + flaske = surstofflaske

klinikk + kontor = klinikkontor

full + lada = fullada (en full Lada er noe annet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-0025452832-461-g-wagon-5-cylinder-pre-glow-plug-time-relay-x4365-/112144053654

 

Där är ett glödrelä till Mercedes OM617 för 24volts system. Det är till den nyare typen av snabbglödning på OM617. Just det relät i länken kanske var lite dyrt, men tog det som exempel, då det finns en bra bild på det.

 

Det skall vara 18 volts glödstift, och möjligen en resistor till stiften också, ska se om jag hittar info om det.

 

Relät sitter enligt Mercedes reservdelskatalog i Geländebilar, 80-tal. (Gissningsvis militära varianter?)

 

Edit: Glödstiften verkar vara 0001598201 och resistorn 0001582845. Vad resistorn är till för vet jag inte riktigt?

 

Edit 2: Vill man ha tag på en 24 volt startmotor också, så heter den: 0021516501.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod. Jag hjälper gärna till när jag kan.

 

Jag har grejat med Mercedes motorkonverteringar rätt många år nu. Så en del har man hunnit lära sig. Sedan har jag tillgång till Mercedes reservdelskatalog, vilket underlättar en hel del.

 

Just 24 volt har jag inte grejat med dock. Jag har försökt hitta vad resistorn gör för nytta, eller iallafall hur den är kopplad, men har inte lyckats med det. Det är inget som finns på 12 voltarna iallafall.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte resistorn där för att de kör med lägre volttal på pluggen samt även har dem seriekopplade?

 

Enklaste varianten köp rätt plugg du hittar hos återförsäljarna tabeller med  gänga längd volt anslutning. Kan ju även vara ide att kolla upp nuvarande plugg om det är såna som går att seriekoppla merca har väl kopplat lite olika beroende på modell.

En fördel att inte seriekoppla, kör du med parallell koppling och rätt volttal så får du igång motorn även om något stift fallerar.

 

Ibland kan plugg kosta betydligt mindre även om det är exakt samma men till annat bilmärke. 

 

 

glödrelä går sen att ta vad som helst, glödtidrelä om du har rätt plugg till tidsintervallen snabb eller långsam eller kör du med vanligt tillslagsrelä  och räknar 5-10 på snabba och 10-20 på långsamma. vill du veta hur långt du ska räkna lossa en plugg och se hur lång tid det tar innan den glöder. 

 

http://www.dieselglowplug.com/application.php?carmaker=MERCEDES

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé! Men den var väl rätt dyr eller?

Om den endast ska hålla balansen mellan batterierna är den inte dyr. En sådan som klarar 1 ampere kostar bara några spänn på ebay. 

 

Den jag har i bilen klarar 100 ampere och är apdyr. Kostar minst 10k ny men jag köpte den på ebay för 1500 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På norsk kan det aldri stå tre like konsonanter på rad.buss + sjåfør = bussjåførbuss + stopp = busstopptrafikk + kontroll = trafikkontrollsurstoff + flaske = surstofflaskeklinikk + kontor = klinikkontorfull + lada = fullada (en full Lada er noe annet)

Jo, det är likadant på svenska, men varför??

Vad ska det va bra för, vilket problem löser det? Vad är så fruktansvärt hemskt med tre lika konsonanter på rad?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är likadant på svenska, men varför??

Vad ska det va bra för, vilket problem löser det? Vad är så fruktansvärt hemskt med tre lika konsonanter på rad?

Du har aldrig träffat nåt grammatik faschist märjker jag.. :D

 

Eller ska vi dra in finnarna, där bryr man sig inte om det där med konsonanter o vokaler utan tar godtyckliga bokstäver o löser det praktiska betydelsen med uttalet...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått och funderat lite på det där med resistorn till 24v glödningen. Så jag sökte vidare lite till. Till slut hittade jag denna: http://www.ebay.it/itm/MERCEDES-G-250-GD-vorgluhrelais-w461-BW-Wolf-24-Volt-om602-Glow-Plug-Relay-250gd/252525504234

 

Där kan man se resistorn kopplad till relät. Nu är detta iofs en lite nyare 250gd, men jag vågar en slant på att det är lika. 

 

Resistorn sitter innan relät, alltså på spänningsmatningen till relät. På 12v varianten är +30 spänning (ständig plusmatning) kopplat där istället.

 

Angående parallell eller seriekoppling, så är glödstiften parallell-kopplade på den här typen av relä. Men resistorn sitter i serie med relät.

 

Så utan att veta säkert, så antar jag att det inte är lämpligt att köra 24v direkt på 18v glödstiften. Jag har försökt hitta ett elschema för 24v glödning för att kunna bekräfta, men lyckas ej med det.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men merca har väl haft problem med att stiften går, jag har bytt en hel del förr om åren på en bekants skåpbil.

Så om du ändå bygger nytt bygg smart bygg bort felkällor sätt rätt stift och utan resistor.

 

Har aldrig bränt stift på min kör 12 volts och ett vanligt peugote tidrelä. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 24V OM617 har 18V glødeplugger.

 

Referansenr:

 

BERU 0100231101

BERU 0100231102

BERU 0100231103

BERU 0100231120

BERU 0100231121

BERU GV153

BERU GV736

BERU GV776

BOSCH 0250200064

BOSCH 0250200070

BOSCH 0250200464

LOMBARDINI 107.2100.074

MERCEDES 0001590401

MERCEDES 11590401

MERCEDES 1598201

MERCEDES A0011590401

P.S.A. 596195

P.S.A. 93010500

VOLVO 829859

VOLVO 838954

 

Finnes rikelig bl.a. på ebay.

 

Ang. gløderele, hvis man antar at glødetiden er omtrent den samme på en 12V og 24V motor, så kan du jo eventuelt sette en spenningsregulator foran elektronikken på det glødereleet (12V) du allerede har.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär tänker jag nu:

Glödstift: Hitta några på ebay, allt runt 100 kr verkar vara ett kap, även bosch-stift. Jäklar vad priserna varierar.

Glödrelä: Den i Litauen blir det nog isf. Jag tänkte först att den var suspekt billig, men såg gamla utgångna på ebay för typ samma. Alternativet är iofs "knapp-alternativet" med ett kraftigt solenoid-relä jag såg på tatanka för 175 kr.

Resistor: Ska jag ha ett eller inte? Stiften är ju ändå på 18v och inte 24v?

Startmotor: Lägst prio just nu. Tänkte prova att bara koppla på 24v och se om det exploderar eller inte.

Men merca har väl haft problem med att stiften går, jag har bytt en hel del förr om åren på en bekants skåpbil.

Så om du ändå bygger nytt bygg smart bygg bort felkällor sätt rätt stift och utan resistor.

 

Har aldrig bränt stift på min kör 12 volts och ett vanligt peugote tidrelä. 

Kom ni fram till vad som felade i den skåpbilen? Varför bränns dom?

 

Jag blir ju nervös när jag får dubbla bud, ska jag ha resistor eller inte?

Är det en peugeotmotor? Men resistor finns bara på 24-voltare, eller?

 

.....

 

Ang. gløderele, hvis man antar at glødetiden er omtrent den samme på en 12V og 24V motor, så kan du jo eventuelt sette en spenningsregulator foran elektronikken på det glødereleet (12V) du allerede har.

Jo det har jag också tänkt på, men en som kan leverera upp till 80A måste väl kosta hur mycket som helst?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang glödstift kan jag dela med mig av mina erfarenheter av Berus 18 volt stift.

När jag monterade min OM606 körde jag 24 volt på originalstiften och de höll inte länge, kanske 10 glödningar innan de var kass.

Nu var de iofs begagnade men det borde inte ha så stor påverkan

 

Nu kör jag dem på 12 volt istället 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 volts stift på en 24 volts bil bränns inte sönder 18 volt stift eller lägre på en 24 volts bil bränns sönder,  vill man köra lägre volttal med resistor är det valfritt men man får med en extra felkälla.

 

Vill man ha tidrelä finns det på flertal bilar men man bör koppla så man kan bryta tidsglödningen om man nu har lätt för att bränna stift. 

 

 

 

Slog på bildelsbassen hittade inte exakt den modell jag använder men hittade liknade med rejält kraftig in och utgångar så inget extra tillslagsrelä behövs relä som dessa kostar kostar 200:-

 

post-5279-0-49549100-1483438461.jpg

 

en gissning att just det på bilden har 4 stift ett till lamp  ,tillslag,  avbruten glödning och ev ett till tempavkänning samt en minusingång .   skruvarna är för ström in  och ström ut glödning.

 

Om du måste ha 24 volt och inte hittar billigt 24 relä så går det nog bra att "snedbelasta" batterierna med de sekundrarna ett 12 volts relä behöver ligga och dra tillslaget   glödningen styrningen kör du på 12 volt och tillslagsbiten på 24.    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag fortsätter lite om Mercedes och glödning, kanske kan det vara till nytta för någon.

 

Jag tog en bild på ett 12 volts relä till en fyrcylindrig motor jag har liggandes. Den här typen av relä användes ifrån tidigt åttiotal, till sent 90-tal. Det finns lite olika varianter, men funktion och inkoppling ä snarlikt.

 

148355378170647000_resized.jpg

 

Så här skall det kopplas: 

 

30 - m6 muttern, direkt till plusmatning. Eventuellt då på en 24 volt, med resistor inkopplad här. Detta är matningen till glödstiften, så den bör vara lite grövre.

 

31 - jord.

15 - tändningdström. Obs att den måste även ha ström i startläge, annars kommer relät starta om glödningen när man släpper startläget.

50 - skall ha ström när man kör på starten. Det är till för att glödningen skall stoppa medans man kör på starten.

LA - till glödlampan i instrumentet. Reläet skickar 12 volt när lampan skall lysa, så andra änden av lampan skall jordas.

T - till en tempgivare på motorn. Detta sitter bara på lite nyare reläer, och är till för efterglödning. Saknas alltså på min bild. Förklaring på detta längre ner.

 

G1, G2, G3 osv går till glödstiften. På det här reläet är det bara fyra stift, men man kan se att det finns plats för två till.

 

Reläet har inbyggd diagnostik. Det märker om ett eller flera stift är trasiga. Det visas genom att glödlampan inte tänds när man vrider på tändningen, utan den tänds en stund efter att man startat istället.

 

Glödtiden styrs av temperatur. I det äldre reläet utan "T" stiftet, så sitter det en inbyggd tempgivare i reläet. När lampan tänds, så startar glödningen. När lampan släcks, så fortsätter det att glöda ändå. Men normalt sett så räcker det för att starta. Men om man vill glöda extra mycket, tex vid kyla, så kan man vänta en stund till, efter att lampan slocknat. Man kan höra ett ganska tydligt ljud ifrån reläet när det slutar glöda. (ca 20-30 sekunder total glödtid).

 

Efterglödning. Kom någon gång runt -90. Det är dom som har en tempgivare som känner av motortemperaturen. Med efterglödning menas att när motorn startat, så går glödningen på igen en stund, för att hjälpa motorn upp i temp snabbare. Hur länge beror på temperaturen, men jag skulle gissa på 20-30 sekunder här också ungefär.

 

Inkoppling av ett 24 volts relä bör vara detsamma, bortsett ifrån resistorn då.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...