Gå till innehåll

Bilelektriskt


Wingflyer

Rekommendera Poster

Måste bara fråga om säkringarna går så ofta att detta är nödvändigt?

Kan inte ens komma ihåg när jag bytte säkring på min bil senast :)

 

Njae, jag har ju dock jäklats med mina säkringar och säkringshållaren.

 

Tänker fixa det med nya vettiga säkringshållare för flatstift. Vore fint med en indikatorfiness bara.

Och allt detta tänkte jag göra på ursprunglig plats för nuvarande säkringshållare för att spara in på mödan, här hade nu en "signal-krets" passat fint också.

Annars fanns ju tanken att dra allt inne i hytten, dock kommer jag inte på någon bra ställe. Samt att jag har planer på att bygga om där också och har ingen aning än hur det kommer att se ut.

 

 

Jag kan förstå att jag börjar få ett krångligt och överambitiöst epitet också.

Tanken var inte att det skulle vara så här omständigt från början...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummmm... På tal om flatstiftsäkringar och indikering, tror jag sett någonstans just sådana säkringar som lyser när de pajjar, eller om det var tvärtom?

tvärtom >>>  Pajar när dom lyser menar du. :)

 

Dom brukar vara gjorda så att det sitter en lysdiod (med seriemotstånd) parallellt med smälttråden i säkringen. Om säkringen har brunnit när lasten försöker dra ström så går bara en liten ström genom lysdioden istället. Då lyser dioden. Det krävs alltså att man försöker dra ström för att dioden ska lysa.

 

Jag har funderat på att sätta lysdioden i säkringshållaren i stället, på några viktiga säkringar. I så fall får man felindikering även vid glapp eller oxiderad säkring också, inte bara avbränd säkring. Har inte kommit till skott med det än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en variant på det. En provlampa som jag nog har köpt på biltema för en massa år sedan. Ser ut som en penna med en sladd med krokodilklämma i en änden och en smal vass spets i den andra. 24v lampa inuti. Vid misstänkt säkring eller säkringshållare sätter jag klämman på plus och kollar först båda polerna på säkringen.

 

Hittar jag inte felet där är det bara att kolla direkt i kablarna genom att sticka spetsen genom isoleringen så man får kontakt med ledaren.

 

OBS att det går hål i isoleringen och sitter kabeln någonstans där det inte är varmt och torrt måste man spruta lite rostskydd på den så att inte fukt kommer in.

 

Samma provlampa fungerar lika bra till att kolla om det kommer ström till bakljus eller släpvagnskontakt, etc, men då ska givetvis klämman till jord.

 

 

 

 

 

 

IMG_2338.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej jag kom på sätt 24 v roterande blinkljus på taket då syns det på långt håll att de gått en säkring å någon som känner till detta

Sätter i gång å vallar skidorna å ger sej sedan ut i mörkret mot de roterande polstjärnorna i högsta hugg

Givetvis med en ryggsäck fylld med säkringar, kaffe och korv. :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej jag kom på sätt 24 v roterande blinkljus på taket då syns det på långt håll att de gått en säkring å någon som känner till detta

Sätter i gång å vallar skidorna å ger sej sedan ut i mörkret mot de roterande polstjärnorna i högsta hugg

Givetvis med en ryggsäck fylld med säkringar, kaffe och korv. :)

 

Hahaha!  :lol: :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tänkte jag skulle dra om elsystemet i 11an.

Har läst i Verkstadshandboken att RK kablar har används och rekomenderas.

Vad tror ni om RKUB kablar som finns på mekonomen / jula etc i regnbågens olika färger.?

Känns som att dom är lättare att hantera då om inte är lika stela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, de borde funka. Antar att det är tunnare isolering jämfört med den Rk:n som är godkänd för högre spänning. Det borde vara därför den känns smidigare men samtidigt får du mindre marginal mot nötningsskador.

 

Jag kan dock tänka mig att det finns RK som liksom Julas RKUB bara är godkänd för 100V ock den borde inte skilja sig nämnvärt. Det jobbiga med RKUB är ju att det är en parkabel. Ska du ha enkelledare måste du dra isär den med risk för problem pga ev skador på isoleringen.

 

För mig känns det lite osmidigt med RKUB men den borde som sagt funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag köpte jag en Backkamera. Har några frågor angående inkopplingen. På kopplingschemat som jag lade in syns det dåligt, men där är tre kablar märkta:

1. Röd + 12-24V

2. Svart jord

3. Grön trigger, kamera 2 (Plusmatning till backljus DC12V-24V)

 

Man kan ha två kameror kopplade till Monitoren, men jag köpte bara en. Skall jag koppla grön kabel till backljus?

Om jag skall det, kan jag då koppla grön kabel till säkring 10 för Innerbelysning/Backlykta/Varningsljus?

Fungerar en backkamera enbart när backen är ilagd?

post-4966-0-34114800-1399745771_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag köpte jag en Backkamera. Har några frågor angående inkopplingen.

Och frågan är vadå? :)

 

Jag har min inkopplad hela tiden eller inte alls via en kabelskarv (hona/hane) om man gör det på ett "vanligt" fordon ska man koppla den gröna "trigger" kablen till strömbrytaren för backljuset så den startar vid backning endast. 

 

Själv tycker jag man ser så klent i backspegeln på tgbn att jag har min igång hela tiden

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill att den skall fungera alltid som Audi Quatto ovan, skall jag då låta bli att koppla den gröna triggerkaben? Det finns ju on/off knapp på monitoren som man kan slå av och på med.

Det ingår en trådlös fjärrkontroll - vad skall jag ha den till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...