Gå till innehåll

Grön "saluvagn" reg.skylt..


Svana

Rekommendera Poster

 Jag har blivit erbjuden att låna en "grönplåt" om jag ska ta mig nån längre tur med tgbn.

 

 Den används endast till lastbilar på en lastbilsverkstad.

 

Min fråga är, kan grönskyltarna bara användas till förbestämda fordon, alltså bara lastbilar, bara personbilar, bara bussar..osv. Eller kan en och samma skylt användas till vilket typ av fordon som helst, alltså inom firmans ramar för användningsområde tex till nyreg.besiktning eller lackering osv.

 

 Frågan är då, måste man ha c-kort till skylten? Eller måste skylten sitta på ett blivande c-fordon? (minns inte reg.nr)

 

Har googlat lite, men gått bet.

 

>>Därimot har jag hittat ett par bra rader att få användaanvända skylten, ja OM inte c-kortet gäller förstås, för det har jag inget.

 

 Nån som kan hjälpa mig med fakta eller egna erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi hämtade min tgb 13 som var tungreggad körde vi med "saluvagnsskylt"mao en grönskylt från ett företag.

Jag hade dock en kompis med c-kort som körde hem den.

Eftersom det inte finns nått reg på din 13bil så blir det ju svårt

för en trafikpolis att avgöra om den är tung eller lätt :)

 

Du kan ju kanske fixa intyget från volvo lastvagnar(datan på nya axeltrycken för lätt lb-regg inkl villkoren för bladfjädrarna bak)) o mixtra med bladfjädrarna

Kankse det ser lite bättre ut om det händer nått :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi hämtade min tgb 13 som var tungreggad körde vi med "saluvagnsskylt"mao en grönskylt från ett företag.

Jag hade dock en kompis med c-kort som körde hem den.

Eftersom det inte finns nått reg på din 13bil så blir det ju svårt

för en trafikpolis att avgöra om den är tung eller lätt :)

 

Du kan ju kanske fixa intyget från volvo lastvagnar(datan på nya axeltrycken för lätt lb-regg inkl villkoren för bladfjädrarna bak)) o mixtra med bladfjädrarna

Kankse det ser lite bättre ut om det händer nått :)

Yes, men borde jag inte redan ha ett regnr för att fixa detta, eller funkar med chassienr? Eller frågas det inte om detta alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.....ja vill minnas att han frågade efter bara chassi nr.Ångrar att jag inte tog kopia,för orginal intyget behöll bilprovningen :angry:

Vill du ha hans direkt.nr på volvo lastvagnar så kan jag skicka dig pm :)

 

Det borde ju kunna gå med endast chassi nr om man tex köper en tungbil

direkt från försvaret och ska regga den blir det ju knasigt att tungregga

innan man kan ner-regga till lätt :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar med chassienummer och uppgifterna på bilens typplåt. I alla fall när jag blev stoppad utanför Falkenberg när jag körde hem ett TGB40 chassie. Hade inga skärmar på bakaxlarna och bakljusen var de lösa släpfordonsbakljusen med lång sladd till släpvagnskontakten (glömt vad de heter men de finns i en stor tygpåse). Bakljusen var fästa med buntband på dragbalken, bara en knapp meter från varandra, och grönskylten satt på korghäcken bakom hytten.

 

"Tungagruppenpoliserna" hade inga problem varken med grönskylten (som ägs av en personbilshandlare), bakljusen eller avsaknaden av bakskärmar. De var mycket proffsiga och kollade först typplåten, sedan grönskylten och mitt körkort på datan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, de diskuterade bakljusen en stund, men konstaterade att eftersom originalljusen sitter i påbyggnaden (de visste de) och det var frågan om leveranskörning (tydligen vedertaget begrepp) så var det ok.

 

För övrigt kunde jag bidraga till deras utbildning genom att förklara att chassienumret är detsamma som det militära reg numret och att de flesta (alla?) har årsmodell 1976.

 

Sen säger den ena polisen: "Är väl ingen idé att väga den". "Nä det skiter vi i" sa den andra, "Lycka till och kör försiktigt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt transportstyrelsen :ph34r: Personbil, lasbil, buss är tydligen samma skylt MC, traktor/motoredskap, terrängmotorfordon, släp,och släp under 750kg har egna skyltar alltså totalt 6 olika kategorier.


 


"De fordon som innehavaren av saluvagnslicensen tillverkar, transporterar eller handlar med eller utför fordonstester med får användas för


- provkörning i samband med tillverkning och reparation samt testkörning


- färd kortast lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal, plats för testkörning eller liknande till sådan plats, lokal eller garage 


- färd kortast lämpliga väg till och från besiktningsorgan


- körning i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning.


Ett fordon som har ett meddelat körförbud får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg från den plats där reparationen utförts till bilprovning för besiktning (däremot inte till verkstaden).


Ett fordon som har körförbud på grund av att det inte har inställts till besiktning eller inte har godkänts vid besiktning (ett s.k. inträtt körförbud) får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning.


Fordon med användningsförbud på grund av obetald skatt får inte användas.


Transportstyrelsen kan återkalla saluvagnslicens som missbrukas."

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Enligt transportstyrelsen :ph34r: Personbil, lasbil, buss är tydligen samma skylt MC, traktor/motoredskap, terrängmotorfordon, släp,och släp under 750kg har egna skyltar alltså totalt 6 olika kategorier.

 

"De fordon som innehavaren av saluvagnslicensen tillverkar, transporterar eller handlar med eller utför fordonstester med får användas för

- provkörning i samband med tillverkning och reparation samt testkörning

- färd kortast lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal, plats för testkörning eller liknande till sådan plats, lokal eller garage 

- färd kortast lämpliga väg till och från besiktningsorgan

- körning i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning.

Ett fordon som har ett meddelat körförbud får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg från den plats där reparationen utförts till bilprovning för besiktning (däremot inte till verkstaden).

Ett fordon som har körförbud på grund av att det inte har inställts till besiktning eller inte har godkänts vid besiktning (ett s.k. inträtt körförbud) får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning.

Fordon med användningsförbud på grund av obetald skatt får inte användas.

Transportstyrelsen kan återkalla saluvagnslicens som missbrukas."

 

 Dessa gillar jag bäst:

 

- provkörning i samband med tillverkning och reparation samt testkörning

- körning i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning

- färd kortast lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal, plats för testkörning eller liknande till sådan plats, lokal eller garage.

 

 Testkörning och demonstration av vad??

  Jo visst..hydrauliska servostyrningen :P

 

(Jag är ju anställd på en hydraulikfirma, samma firma äger grönskylten..) :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Dessa gillar jag bäst:

 

- provkörning i samband med tillverkning och reparation samt testkörning

- körning i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning

- färd kortast lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal, plats för testkörning eller liknande till sådan plats, lokal eller garage.

 

 Testkörning och demonstration av vad??

  Jo visst..hydrauliska servostyrningen :P

 

(Jag är ju anställd på en hydraulikfirma, samma firma äger grönskylten..) :wub:

 

Kolla bara vad försäkringen säger om ägaren av skylten inte har ägande/ekonomiskt intresse i bilen.

 

Vet tex på vår demomaskin att grönskyltens försäkring inte täcker skador på byggnationen utan bara på chassit, då det inte är samma ägare på chassi och byggnation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla bara vad försäkringen säger om ägaren av skylten inte har ägande/ekonomiskt intresse i bilen.

 

Vet tex på vår demomaskin att grönskyltens försäkring inte täcker skador på byggnationen utan bara på chassit, då det inte är samma ägare på chassi och byggnation

Yes.

  Jag har ju lyckats trafikförsäkra mitt chassienummer nu, så en ev.olycka torde väl inte blanda in chefen i nåt extremt allvarligt tror jag . :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din inte är regbesiktigad, så kanske det är lite viktigt att kolla innan du blir stoppad av farbror blå. :-)

 Vi kan vända och vrida på det..

   Igentligen är ju bilen i trafik, i svenska försvaret, och då är ju bilen godkänd för trafik..

 

Dagen då bilen är MIN kommer att ändra läget.

 

 Fler ideer, förslag, synpunkter mottages me öppen famn ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även militären har kontrollbesiktning av sina fordon som måste vara godkänd innan de får användas i trafik om jag inte missminner mig, jag antar att någon militär fordonsbesiktningsgubbe inte varit ute och gjort någon "kontrollbesiktning i fält" på din bil de senaste åren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även militären har kontrollbesiktning av sina fordon som måste vara godkänd innan de får användas i trafik om jag inte missminner mig, jag antar att någon militär fordonsbesiktningsgubbe inte varit ute och gjort någon "kontrollbesiktning i fält" på din bil de senaste åren?

 

 Precis..Det är därför grönskylten kommer in i bilden.

   Grönskylten fungerar på obesiktad bil, det vet vi och är givet.

 

Men jag menar, att skylten kanske inte fungerar på en oreggad bil..

 

Men..

 Miitären kör ju sina fordon på väg..alltså borde dem klassas som inreggade för trafik? Och grönskylten funkar då som på en obesiktad bil, för förflyttning bla bla bla enligt gällande regler? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb googling och kopiering från Transportstyrelsens hemsida:

 

"Licensen ger innehavaren rätt att under vissa förutsättningar köra oregistrerade och avställda fordon på svenska vägar. Licensen ger även innehavaren rätt att under samma förutsättningar köra oregistrerade och avställda fordon på vägar inom Norden."

 

 Ja. Det ser ju bra ut iaf.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Precis..Det är därför grönskylten kommer in i bilden.

   Grönskylten fungerar på obesiktad bil, det vet vi och är givet.

 

Men jag menar, att skylten kanske inte fungerar på en oreggad bil..

 

Men..

 Miitären kör ju sina fordon på väg..alltså borde dem klassas som inreggade för trafik? Och grönskylten funkar då som på en obesiktad bil, för förflyttning bla bla bla enligt gällande regler? :unsure:

 

Jaha, jag läste texten: Ett fordon som har körförbud på grund av att det inte har inställts till besiktning eller inte har godkänts vid besiktning (ett s.k. inträtt körförbud) får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning.

 

I och med detta tolkade jag det som att även med grönskylt får man lik förbaskad bara köra till/från besiktning och/eller verkstad.

Ditt fordon har troligen körförbud i militära registret och borde då falla in i denna kategorin tänkte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag läste texten: Ett fordon som har körförbud på grund av att det inte har inställts till besiktning eller inte har godkänts vid besiktning (ett s.k. inträtt körförbud) får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning.

 

I och med detta tolkade jag det som att även med grönskylt får man lik förbaskad bara köra till/från besiktning och/eller verkstad.

Ditt fordon har troligen körförbud i militära registret och borde då falla in i denna kategorin tänkte jag.

 Ja där kan du ha rätt, tyvärr :(

 

   Men vänder vi och vrider det som så, att OM jag får ett bevis att min bil tillhör mig och inte försvaret..

..då är min bil icke inreggad ännu men man får se till att ha papper mm i ordning..och jag hamnar i ett bättre läge?

 

   Slutar mest med hur man tolkar det hela? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

   Slutar mest med hur man tolkar det hela? :o

 

Det tråkiga det hela är att hur du tolkar det spelar ingen roll om farbror blå har en annan åsikt.

 

Du kan ju ha tolkat rätt och polisen fel men det hela lär ju få avgöras i rätten.

Frågan som uppstår är ju om man orkar med den processen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga det hela är att hur du tolkar det spelar ingen roll om farbror blå har en annan åsikt.

 

Du kan ju ha tolkat rätt och polisen fel men det hela lär ju få avgöras i rätten.

Frågan som uppstår är ju om man orkar med den processen.

Exakt.

 

 Här finns mycket ork och vilja.

 (För den dagen skall dom få klart för sig, att det är inte jag som suttit på lunch, eller i nån tjänsteresa, i 4 års tid nu. Att detta hade varit uppklarat för tre år sedan om dom hade varit lite mer vakna..)

 

 Denna tråden startade jag för en ev. offroadträff längre bort, därför känns det bra att höra era tankar.

  Så man är lite förberedd på vad som skulle kunna ske.

Planen är som sagt att hjula bilen i en karavan ihop med andra fordon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som; OM du träffar på Polisen så tror jag du kan vara hyffsat lugn gällande grönskylten, chassinr kollar dom nog inte om det är "vanliga" poliser..

Det är väl kanske lika bra att bereda sig på att det är Tunga gruppen eller dylikt som står efter vägen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...