Svana Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Jag har blivit erbjuden att låna en "grönplåt" om jag ska ta mig nån längre tur med tgbn. Den används endast till lastbilar på en lastbilsverkstad. Min fråga är, kan grönskyltarna bara användas till förbestämda fordon, alltså bara lastbilar, bara personbilar, bara bussar..osv. Eller kan en och samma skylt användas till vilket typ av fordon som helst, alltså inom firmans ramar för användningsområde tex till nyreg.besiktning eller lackering osv. Frågan är då, måste man ha c-kort till skylten? Eller måste skylten sitta på ett blivande c-fordon? (minns inte reg.nr) Har googlat lite, men gått bet. >>Därimot har jag hittat ett par bra rader att få användaanvända skylten, ja OM inte c-kortet gäller förstås, för det har jag inget. Nån som kan hjälpa mig med fakta eller egna erfarenheter? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 När vi hämtade min tgb 13 som var tungreggad körde vi med "saluvagnsskylt"mao en grönskylt från ett företag. Jag hade dock en kompis med c-kort som körde hem den. Eftersom det inte finns nått reg på din 13bil så blir det ju svårt för en trafikpolis att avgöra om den är tung eller lätt Du kan ju kanske fixa intyget från volvo lastvagnar(datan på nya axeltrycken för lätt lb-regg inkl villkoren för bladfjädrarna bak)) o mixtra med bladfjädrarna Kankse det ser lite bättre ut om det händer nått 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 17 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 När vi hämtade min tgb 13 som var tungreggad körde vi med "saluvagnsskylt"mao en grönskylt från ett företag. Jag hade dock en kompis med c-kort som körde hem den. Eftersom det inte finns nått reg på din 13bil så blir det ju svårt för en trafikpolis att avgöra om den är tung eller lätt Du kan ju kanske fixa intyget från volvo lastvagnar(datan på nya axeltrycken för lätt lb-regg inkl villkoren för bladfjädrarna bak)) o mixtra med bladfjädrarna Kankse det ser lite bättre ut om det händer nått Yes, men borde jag inte redan ha ett regnr för att fixa detta, eller funkar med chassienr? Eller frågas det inte om detta alls? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Hmmm.....ja vill minnas att han frågade efter bara chassi nr.Ångrar att jag inte tog kopia,för orginal intyget behöll bilprovningen Vill du ha hans direkt.nr på volvo lastvagnar så kan jag skicka dig pm Det borde ju kunna gå med endast chassi nr om man tex köper en tungbil direkt från försvaret och ska regga den blir det ju knasigt att tungregga innan man kan ner-regga till lätt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Det funkar med chassienummer och uppgifterna på bilens typplåt. I alla fall när jag blev stoppad utanför Falkenberg när jag körde hem ett TGB40 chassie. Hade inga skärmar på bakaxlarna och bakljusen var de lösa släpfordonsbakljusen med lång sladd till släpvagnskontakten (glömt vad de heter men de finns i en stor tygpåse). Bakljusen var fästa med buntband på dragbalken, bara en knapp meter från varandra, och grönskylten satt på korghäcken bakom hytten. "Tungagruppenpoliserna" hade inga problem varken med grönskylten (som ägs av en personbilshandlare), bakljusen eller avsaknaden av bakskärmar. De var mycket proffsiga och kollade först typplåten, sedan grönskylten och mitt körkort på datan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 17 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Ja ojojoj. Klarade du dig genom "tunga gänget"..då hade du 100% koll på grejerna, eller 1000% tur hehehe. Dom hittar ju alltid nåt negativt annars dom rackarna, och stenkoll har dom ju oxå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Mja, de diskuterade bakljusen en stund, men konstaterade att eftersom originalljusen sitter i påbyggnaden (de visste de) och det var frågan om leveranskörning (tydligen vedertaget begrepp) så var det ok. För övrigt kunde jag bidraga till deras utbildning genom att förklara att chassienumret är detsamma som det militära reg numret och att de flesta (alla?) har årsmodell 1976. Sen säger den ena polisen: "Är väl ingen idé att väga den". "Nä det skiter vi i" sa den andra, "Lycka till och kör försiktigt" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Enligt transportstyrelsen Personbil, lasbil, buss är tydligen samma skylt MC, traktor/motoredskap, terrängmotorfordon, släp,och släp under 750kg har egna skyltar alltså totalt 6 olika kategorier. "De fordon som innehavaren av saluvagnslicensen tillverkar, transporterar eller handlar med eller utför fordonstester med får användas för - provkörning i samband med tillverkning och reparation samt testkörning - färd kortast lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal, plats för testkörning eller liknande till sådan plats, lokal eller garage - färd kortast lämpliga väg till och från besiktningsorgan - körning i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning. Ett fordon som har ett meddelat körförbud får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg från den plats där reparationen utförts till bilprovning för besiktning (däremot inte till verkstaden). Ett fordon som har körförbud på grund av att det inte har inställts till besiktning eller inte har godkänts vid besiktning (ett s.k. inträtt körförbud) får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning. Fordon med användningsförbud på grund av obetald skatt får inte användas. Transportstyrelsen kan återkalla saluvagnslicens som missbrukas." 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 18 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 18 Februari , 2014 Enligt transportstyrelsen Personbil, lasbil, buss är tydligen samma skylt MC, traktor/motoredskap, terrängmotorfordon, släp,och släp under 750kg har egna skyltar alltså totalt 6 olika kategorier. "De fordon som innehavaren av saluvagnslicensen tillverkar, transporterar eller handlar med eller utför fordonstester med får användas för - provkörning i samband med tillverkning och reparation samt testkörning - färd kortast lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal, plats för testkörning eller liknande till sådan plats, lokal eller garage - färd kortast lämpliga väg till och från besiktningsorgan - körning i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning. Ett fordon som har ett meddelat körförbud får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg från den plats där reparationen utförts till bilprovning för besiktning (däremot inte till verkstaden). Ett fordon som har körförbud på grund av att det inte har inställts till besiktning eller inte har godkänts vid besiktning (ett s.k. inträtt körförbud) får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning. Fordon med användningsförbud på grund av obetald skatt får inte användas. Transportstyrelsen kan återkalla saluvagnslicens som missbrukas." Dessa gillar jag bäst: - provkörning i samband med tillverkning och reparation samt testkörning - körning i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning - färd kortast lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal, plats för testkörning eller liknande till sådan plats, lokal eller garage. Testkörning och demonstration av vad?? Jo visst..hydrauliska servostyrningen (Jag är ju anställd på en hydraulikfirma, samma firma äger grönskylten..) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 18 Februari , 2014 Rapport Share Postad 18 Februari , 2014 Dessa gillar jag bäst: - provkörning i samband med tillverkning och reparation samt testkörning - körning i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning - färd kortast lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal, plats för testkörning eller liknande till sådan plats, lokal eller garage. Testkörning och demonstration av vad?? Jo visst..hydrauliska servostyrningen (Jag är ju anställd på en hydraulikfirma, samma firma äger grönskylten..) Kolla bara vad försäkringen säger om ägaren av skylten inte har ägande/ekonomiskt intresse i bilen. Vet tex på vår demomaskin att grönskyltens försäkring inte täcker skador på byggnationen utan bara på chassit, då det inte är samma ägare på chassi och byggnation Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 18 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 18 Februari , 2014 Kolla bara vad försäkringen säger om ägaren av skylten inte har ägande/ekonomiskt intresse i bilen. Vet tex på vår demomaskin att grönskyltens försäkring inte täcker skador på byggnationen utan bara på chassit, då det inte är samma ägare på chassi och byggnation Yes. Jag har ju lyckats trafikförsäkra mitt chassienummer nu, så en ev.olycka torde väl inte blanda in chefen i nåt extremt allvarligt tror jag . 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Spännande skillnad mellan meddelat körförbud (jag uppfattar det som ett "skarpt" körförbud) och inträtt körförbud (mera en byråkratisk eftersläng om man inte har besiktat) Verkar som att TS/lagstiftaren tänker i samma bana ... Tack Stews! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 24 Februari , 2014 Rapport Share Postad 24 Februari , 2014 Mycket intressant tråd och info. Så vad gäller om fordonet inte är regbesiktigat, faller det in under "provkörning i samband med tillverkning och reparation samt testkörning" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 24 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 24 Februari , 2014 Mycket intressant tråd och info. Så vad gäller om fordonet inte är regbesiktigat, faller det in under "provkörning i samband med tillverkning och reparation samt testkörning" Ärligt talat ingen aning.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 25 Februari , 2014 Rapport Share Postad 25 Februari , 2014 Om din inte är regbesiktigad, så kanske det är lite viktigt att kolla innan du blir stoppad av farbror blå. :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 25 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 25 Februari , 2014 Om din inte är regbesiktigad, så kanske det är lite viktigt att kolla innan du blir stoppad av farbror blå. :-) Vi kan vända och vrida på det.. Igentligen är ju bilen i trafik, i svenska försvaret, och då är ju bilen godkänd för trafik.. Dagen då bilen är MIN kommer att ändra läget. Fler ideer, förslag, synpunkter mottages me öppen famn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 26 Februari , 2014 Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Även militären har kontrollbesiktning av sina fordon som måste vara godkänd innan de får användas i trafik om jag inte missminner mig, jag antar att någon militär fordonsbesiktningsgubbe inte varit ute och gjort någon "kontrollbesiktning i fält" på din bil de senaste åren? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Även militären har kontrollbesiktning av sina fordon som måste vara godkänd innan de får användas i trafik om jag inte missminner mig, jag antar att någon militär fordonsbesiktningsgubbe inte varit ute och gjort någon "kontrollbesiktning i fält" på din bil de senaste åren? Precis..Det är därför grönskylten kommer in i bilden. Grönskylten fungerar på obesiktad bil, det vet vi och är givet. Men jag menar, att skylten kanske inte fungerar på en oreggad bil.. Men.. Miitären kör ju sina fordon på väg..alltså borde dem klassas som inreggade för trafik? Och grönskylten funkar då som på en obesiktad bil, för förflyttning bla bla bla enligt gällande regler? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 En snabb googling och kopiering från Transportstyrelsens hemsida: "Licensen ger innehavaren rätt att under vissa förutsättningar köra oregistrerade och avställda fordon på svenska vägar. Licensen ger även innehavaren rätt att under samma förutsättningar köra oregistrerade och avställda fordon på vägar inom Norden." Ja. Det ser ju bra ut iaf.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 26 Februari , 2014 Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Precis..Det är därför grönskylten kommer in i bilden. Grönskylten fungerar på obesiktad bil, det vet vi och är givet. Men jag menar, att skylten kanske inte fungerar på en oreggad bil.. Men.. Miitären kör ju sina fordon på väg..alltså borde dem klassas som inreggade för trafik? Och grönskylten funkar då som på en obesiktad bil, för förflyttning bla bla bla enligt gällande regler? Jaha, jag läste texten: Ett fordon som har körförbud på grund av att det inte har inställts till besiktning eller inte har godkänts vid besiktning (ett s.k. inträtt körförbud) får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning. I och med detta tolkade jag det som att även med grönskylt får man lik förbaskad bara köra till/från besiktning och/eller verkstad. Ditt fordon har troligen körförbud i militära registret och borde då falla in i denna kategorin tänkte jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Jaha, jag läste texten: Ett fordon som har körförbud på grund av att det inte har inställts till besiktning eller inte har godkänts vid besiktning (ett s.k. inträtt körförbud) får tills det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning. I och med detta tolkade jag det som att även med grönskylt får man lik förbaskad bara köra till/från besiktning och/eller verkstad. Ditt fordon har troligen körförbud i militära registret och borde då falla in i denna kategorin tänkte jag. Ja där kan du ha rätt, tyvärr Men vänder vi och vrider det som så, att OM jag får ett bevis att min bil tillhör mig och inte försvaret.. ..då är min bil icke inreggad ännu men man får se till att ha papper mm i ordning..och jag hamnar i ett bättre läge? Slutar mest med hur man tolkar det hela? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 26 Februari , 2014 Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Slutar mest med hur man tolkar det hela? Det tråkiga det hela är att hur du tolkar det spelar ingen roll om farbror blå har en annan åsikt. Du kan ju ha tolkat rätt och polisen fel men det hela lär ju få avgöras i rätten. Frågan som uppstår är ju om man orkar med den processen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Det tråkiga det hela är att hur du tolkar det spelar ingen roll om farbror blå har en annan åsikt. Du kan ju ha tolkat rätt och polisen fel men det hela lär ju få avgöras i rätten. Frågan som uppstår är ju om man orkar med den processen. Exakt. Här finns mycket ork och vilja. (För den dagen skall dom få klart för sig, att det är inte jag som suttit på lunch, eller i nån tjänsteresa, i 4 års tid nu. Att detta hade varit uppklarat för tre år sedan om dom hade varit lite mer vakna..) Denna tråden startade jag för en ev. offroadträff längre bort, därför känns det bra att höra era tankar. Så man är lite förberedd på vad som skulle kunna ske. Planen är som sagt att hjula bilen i en karavan ihop med andra fordon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sune Postad 26 Februari , 2014 Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Känns som; OM du träffar på Polisen så tror jag du kan vara hyffsat lugn gällande grönskylten, chassinr kollar dom nog inte om det är "vanliga" poliser.. Det är väl kanske lika bra att bereda sig på att det är Tunga gruppen eller dylikt som står efter vägen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.