Gå till innehåll

Broms problem


Outback303

Rekommendera Poster

Hej Alla 

Mitt namn är Björn och är från Danmark. Jag köpte 1991 i Volvo C303 från Vattenfall i Göteborg. Jag började renoveringen och körde den till 1999. Sedan dess har det stått i ett garage. Nu har jag återvänt till arbetet och är i färd med att renovera bromsarna. Broms kullar, hjulcylindrar, slangar och rör ut. Men när jag bromsar, är bromsen fastnat och kommer inte att släppa taget igen. 

 

Har någon en aning om var felet kan vara? 

 

Hälsningar Björn

 

PS: Detta är en Google translate. Förlåt mig om ordsætningen inte korrekt. Men jag hoppas du förstår vad jag menar i alla fall :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på bromsslangar, inte ovanligt att bromsslangar "sväller" på insidan när de blir dåliga och fungerar som backventil, dvs man får tillräckligt med kraft när man bromsar för att vätskan skall gå förbi när man bromsar men inte när backarna skall tillbaks, det har hänt mig på 2 olika "sommarbilar" så det kanske är vanligare på bilar som stått

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opdatering:

 

Efter at bilen havde stået en uge, var bremserne stadig låst, da jeg kom til værkstedet havde Bjørn (Outback303, ejer) og Fjolle løsnet bremserørene på hovedcylinderen, og hjulene var stadig låst!

Jeg løsnede en udluftningsskrue på et baghjul, og trykket forsvandt, og bremserne slap, så vi tænkte at Frippe måtte have ret, så af med alle 8 bremseslanger.

 

Desværre kunne jeg puste igennem dem alle med munden, uden stort problem, så jeg tror ikke det var det, hvad kan det SÅ være, der holder trykket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Danska vänner.Ett vanligt och mycket enkelt problem! På bromsförstärkarnas cylindrar sitter det en plastbehållare.Tag av den så kan man se en ventil.Den ska löpa lätt o fint.Brukar alltid fastna och då så att säga håller den trycket kvar.Det resulterar i att det inte kommer backtryck och får bromspedalen tillbaka.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Jonas66 skriver. Lossa plast locket på bromsförstarkarna. Lossa stjärnskruvarna på det yttre metallocket. Undre delen sitter med tre stjärnskruvar, lossa detta med.

Den lilla kolven sitter under detta lock. Tar man en stjärnmejsel och trycker kolven inåt, brukar det lossna. Man kan samtidigt trycka på bromspedalen och jucka fram och tillbaka.

Man kan smörja med lite bromsolja runt kolven när den lossat.

 

 

(Detta är ett sätt att "fusk" renovera. Rätt sätt är att ta isär, rengöra och byta packning på kolven)

 

Lycka till!

Morgan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Outback303 Har du fundet fejlen på dine bremser ? Hvis ja, hvad var der så galt ?

Har selv lidt af det samme problem, min vil ikke slippe bremsetrykket til højre baghjul, der er ikke problemer med de andre hjul. Jeg har lige lavet bremser hele vejen rundt og har udluftet, men den vil ikke slippe højre baghjul med minder jeg åbner for udluftningsskruen :rolleyes:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej HRJ velkommen "ombord"

 

På din bremseforstærkers cylinder sidder der et hvidt "låg" hvor slangen er monteret, når de yderste skruer er taget så sidder der 3 skruer på den inderste del de ska også af...hernede sidder der en lille ventil/stempel der skal gå let frem og tilbage. Prøv med lidt hobby olie og et tryk på ventilen med en skrue trækker og tryk på bremse pedalen for at få den op igen.....det skulle være en løsning..det virkede på Bjørn/Outback303`s volvo

BTW så har vi Volvo aften her Mandag du ska være velkommen til at kigge forbi...mit mobil nr er 40408444

Hilsen Fjolle303/Michael

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej HRJ velkommen "ombord"

 

På din bremseforstærkers cylinder sidder der et hvidt "låg" hvor slangen er monteret, når de yderste skruer er taget så sidder der 3 skruer på den inderste del de ska også af...hernede sidder der en lille ventil/stempel der skal gå let frem og tilbage. Prøv med lidt hobby olie og et tryk på ventilen med en skrue trækker og tryk på bremse pedalen for at få den op igen.....det skulle være en løsning..det virkede på Bjørn/Outback303`s volvo

BTW så har vi Volvo aften her Mandag du ska være velkommen til at kigge forbi...mit mobil nr er 40408444

Hilsen Fjolle303/Michael

Tak for det hurtige svar og invitationen  :) jeg kigger på det og vender tilbage ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...