Outback303 Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Hej Alla Mitt namn är Björn och är från Danmark. Jag köpte 1991 i Volvo C303 från Vattenfall i Göteborg. Jag började renoveringen och körde den till 1999. Sedan dess har det stått i ett garage. Nu har jag återvänt till arbetet och är i färd med att renovera bromsarna. Broms kullar, hjulcylindrar, slangar och rör ut. Men när jag bromsar, är bromsen fastnat och kommer inte att släppa taget igen. Har någon en aning om var felet kan vara? Hälsningar Björn PS: Detta är en Google translate. Förlåt mig om ordsætningen inte korrekt. Men jag hoppas du förstår vad jag menar i alla fall :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christian Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Jeg har hjulpet Bjørn, og vi har udluftet, justeret osv., og alt er fint, til første tråd på pedalen, da bremser den fint, men slipper ikke igen, er der en returventil et sted i systemet der kan sidde fast? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Kolla på bromsslangar, inte ovanligt att bromsslangar "sväller" på insidan när de blir dåliga och fungerar som backventil, dvs man får tillräckligt med kraft när man bromsar för att vätskan skall gå förbi när man bromsar men inte när backarna skall tillbaks, det har hänt mig på 2 olika "sommarbilar" så det kanske är vanligare på bilar som stått Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Kan også være hvis slakken mellom bremsemaster og pedal er for lite. Da vil ikke masteren kunne sleppe bremsevæsken tilbake til beholderen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christian Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Kan også være hvis slakken mellom bremsemaster og pedal er for lite. Da vil ikke masteren kunne sleppe bremsevæsken tilbake til beholderen. Good point! Det må testes! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Outback303 Postad 19 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Tak for info ... jeg tester. Hvad med hovedcylinder. Er der returventiler i den? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christian Postad 24 Februari , 2014 Rapport Share Postad 24 Februari , 2014 Frippe, det problem har jeg aldrig hørt om før, men den måde den opfører sig på, passer rigtig godt, tak, vi ser i morgen, der er det Verkstadskväll for ejerne at 2 x C303, 1 x TGB1314 og en fælles C202, AKA Outback303, Fjolle og mig... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 24 Februari , 2014 Rapport Share Postad 24 Februari , 2014 Jag håller med Frippe, vanligare än man tror Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christian Postad 26 Februari , 2014 Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Opdatering: Efter at bilen havde stået en uge, var bremserne stadig låst, da jeg kom til værkstedet havde Bjørn (Outback303, ejer) og Fjolle løsnet bremserørene på hovedcylinderen, og hjulene var stadig låst! Jeg løsnede en udluftningsskrue på et baghjul, og trykket forsvandt, og bremserne slap, så vi tænkte at Frippe måtte have ret, så af med alle 8 bremseslanger. Desværre kunne jeg puste igennem dem alle med munden, uden stort problem, så jeg tror ikke det var det, hvad kan det SÅ være, der holder trykket? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jonas66 Postad 26 Februari , 2014 Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Hejsan Danska vänner.Ett vanligt och mycket enkelt problem! På bromsförstärkarnas cylindrar sitter det en plastbehållare.Tag av den så kan man se en ventil.Den ska löpa lätt o fint.Brukar alltid fastna och då så att säga håller den trycket kvar.Det resulterar i att det inte kommer backtryck och får bromspedalen tillbaka. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjolle303 Postad 26 Februari , 2014 Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Tacker Jonas Det for vi kolla noga....... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Februari , 2014 Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Jag har haft samma problem på en folkracebil. Men då kunde man iaf skylla på något om man kom sist över mållinjen.. haha Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sune Postad 26 Februari , 2014 Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Man kan prova att lossa utgående röret på 1:a och sedan 2:a bromsservon (när felet uppkommer), har varit med om att trycket "fastnar" där. Kanske inte alls är det i detta fallet men ändå en grej jag varit med om på min 1111:a. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ROADKILL Postad 27 Februari , 2014 Rapport Share Postad 27 Februari , 2014 Precis som Jonas66 skriver. Lossa plast locket på bromsförstarkarna. Lossa stjärnskruvarna på det yttre metallocket. Undre delen sitter med tre stjärnskruvar, lossa detta med. Den lilla kolven sitter under detta lock. Tar man en stjärnmejsel och trycker kolven inåt, brukar det lossna. Man kan samtidigt trycka på bromspedalen och jucka fram och tillbaka. Man kan smörja med lite bromsolja runt kolven när den lossat. (Detta är ett sätt att "fusk" renovera. Rätt sätt är att ta isär, rengöra och byta packning på kolven) Lycka till! Morgan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Outback303 Postad 12 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 12 Mars , 2014 Tak for alle forslagene. Der er lidt at prøve.I mellemtiden er hovedcylinderen ved at blive renoveret. Jeg har lidt problemer med at finde de rigtige bræmseslanger. Er der nogen der ved hvor man kan købe dem (sæt med 8 stk.) og hvad de koster? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
HRJ Postad 23 November , 2014 Rapport Share Postad 23 November , 2014 Outback303 Har du fundet fejlen på dine bremser ? Hvis ja, hvad var der så galt ? Har selv lidt af det samme problem, min vil ikke slippe bremsetrykket til højre baghjul, der er ikke problemer med de andre hjul. Jeg har lige lavet bremser hele vejen rundt og har udluftet, men den vil ikke slippe højre baghjul med minder jeg åbner for udluftningsskruen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjolle303 Postad 24 November , 2014 Rapport Share Postad 24 November , 2014 Hej HRJ velkommen "ombord" På din bremseforstærkers cylinder sidder der et hvidt "låg" hvor slangen er monteret, når de yderste skruer er taget så sidder der 3 skruer på den inderste del de ska også af...hernede sidder der en lille ventil/stempel der skal gå let frem og tilbage. Prøv med lidt hobby olie og et tryk på ventilen med en skrue trækker og tryk på bremse pedalen for at få den op igen.....det skulle være en løsning..det virkede på Bjørn/Outback303`s volvo BTW så har vi Volvo aften her Mandag du ska være velkommen til at kigge forbi...mit mobil nr er 40408444 Hilsen Fjolle303/Michael 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
HRJ Postad 24 November , 2014 Rapport Share Postad 24 November , 2014 Hej HRJ velkommen "ombord" På din bremseforstærkers cylinder sidder der et hvidt "låg" hvor slangen er monteret, når de yderste skruer er taget så sidder der 3 skruer på den inderste del de ska også af...hernede sidder der en lille ventil/stempel der skal gå let frem og tilbage. Prøv med lidt hobby olie og et tryk på ventilen med en skrue trækker og tryk på bremse pedalen for at få den op igen.....det skulle være en løsning..det virkede på Bjørn/Outback303`s volvo BTW så har vi Volvo aften her Mandag du ska være velkommen til at kigge forbi...mit mobil nr er 40408444 Hilsen Fjolle303/Michael Tak for det hurtige svar og invitationen jeg kigger på det og vender tilbage Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christian Postad 28 November , 2014 Rapport Share Postad 28 November , 2014 Hej HRJ, endnu en Volvotosse i Nrdsj! Godt! Det er et 8-10mm metalstempel i selve forstærkercylinderen der er årsag... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.