kristaga Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Ser at flere har bytta til elektrisk kjølevifte (kylfläkt). Hva er erfaringene etter flere års kjøring med ny kjølevifte? Viftene fra Spal ser ut til å være de mest populære. Det fins mange forskjellige varianter, for eksempel er det tre typer av 350 mm-vifta som flere har bestilt. Gir alle bra nok kjøling? Bruker de passe med strøm? Er holdbarheten bra? (Jeg tenker nå på kjølevifte til C303/Tgb11.) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Jag har bara bra erfarenheter. Har en sugande Spal fläkt 24V som jag inte kommer ihåg diametern på men välj så stor som möjligt. Jag har även 3 tums kylare. Först monterade jag fläkten direkt bakom kylaren utan kåpa men förra sommaren byggde jag en kåpa som täcker nedre ca 3/4 av kylaren som fläkten sitter i. Jag tycker att jag fått bättre kylning när fläkten går. Anledningen att jag inte byggde kåpa över hela kylaren var att jag ville ha så fritt luftflöde som möjligt när man har lite högre hastighet. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Jag har samma uppsättning som Tjingen men jag kör utan kåpa för jag vill ha max flöde när jag kör på väg. Är nöjd med detta och har kört med det i ca 4 år Jag rekomenderar att man tyristorstyr fläkten. Får bättre möjligheter att reglera hur man vill fläkten efter behov. Kör man bara med termostat är det allt eller inget som gäller och tex i skogen är det gott att dra ner fläkten på halvfart och få längre intervaller istället för att fläkten bara gör korta blåsanden på maxfart. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 22 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Er det en av disse dere har? Den ene store forskjellen er hvor mye de bygger bakover fra radiatoren (52/63/88 mm). Desto lenger bakover de bygger, desto sterkere elmotor og større luftgjennomstrømming. Dyrere blir de også. ---------------------------- ---------------------------- ---------------------------- Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Jag har letat och kikat men inte hittat en med pris och rätt volt, Ja rätt fläkt helt enkelt. Kan någon av er lägga in en länk direkt till vart man köper den och en 24 v fläkt. Får jag bara hem en så sitter den snart på, provade för skoj skull att lyfta av remmarna till original fläkten, och vilken skillnad, det blev i hytten, riktigt tyst faktiskt, så jag är också väldigt sugen att få bort den gamla och dit med en el fläkt. För de för ett väldans liv där fram trotts nya lager 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
popnit Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Även elfläktarna låter en hel del. Inte så konstigt kanske när man praktiskt taget har den i knät... Lite ljudisolering hade nog gjort susen men jag är alldeles för lat och upptagen för sånt Jag har en spal fläkt 24v över som jag hade på min 20-bil... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 pris ???? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 22 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Jag har en spal fläkt 24v över som jag hade på min 20-bil... Hvilken type er det? Dimensjoner? Hvorfor tok du den av 20-bilen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Här köpte jag min! http://www.ga1.se/elflaktar-spal/24-volt-elflakt-c-223-1.aspx Jag kommer inte ihåg vilken det var jag köpte men den var ca 10 cm än orginalet om jag minns rätt. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Satsa på en så kraftfull och stor fläkt som du får plats med. Jag tror jag har mellanvarianten men skulle gärna haft den sista istället. Funkar iofs bra med den jag har men lite mer klös skadar inte 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sigurd-filip Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Waeco.se har spal fläktar både 12 och 24v i olika storlekar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Så denna funkar menar ni ? det är mellan storleken på 350 mm 1.500,00 kr 24V SPAL Axial-fläkt 350/62 mm Sugandeart.nr. VA08-BP51/C-23A Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Har inte hundra koll men mät vad du får plats med i bredd. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 23 Februari , 2014 Rapport Share Postad 23 Februari , 2014 En 305 mm är så här jämfört med originalet: Fläkten här är en VA01-BP70/LL-36A LL = Long Life 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 23 Februari , 2014 Rapport Share Postad 23 Februari , 2014 Jag köpte här http://www.aircondcenter.se/spal-flaktar.htm Det är samma fläkt oberoende om man ska ha 12 eller 24 V. Enkelt att byta motor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
popnit Postad 23 Februari , 2014 Rapport Share Postad 23 Februari , 2014 Jag skrotade min ena 20bil och fläkten behöll jag för framtida bruk. Den har legat något år nu så den kommer väl aldrig till användning igen. Kan ta lite mått på den senare idag och minns inte om det är tryckande eller sugande. Spelar ju ingen roll i och med att den funkade på min bil Pris då? släpper den inte under 500:- för då kan den ligga ett tag till. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 23 Februari , 2014 Rapport Share Postad 23 Februari , 2014 Jag har samma uppsättning som Tjingen men jag kör utan kåpa för jag vill ha max flöde när jag kör på väg. Är nöjd med detta och har kört med det i ca 4 år Jag rekomenderar att man tyristorstyr fläkten. Får bättre möjligheter att reglera hur man vill fläkten efter behov. Kör man bara med termostat är det allt eller inget som gäller och tex i skogen är det gott att dra ner fläkten på halvfart och få längre intervaller istället för att fläkten bara gör korta blåsanden på maxfart. Kopplar du tyristorn på tempgivaren och ställer den så den startar och stänger vid två olika värden ? Har kollat på väldigt enkla till de som verkar vara LITE i över kurs, tex denna JUMO TYA-110 thyristor power unit (709040) Load currents up to 250A Load voltages 24V to 500V Mounted on rail and wall-mounted Phase-angle mode and burst-firing mode Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 23 Februari , 2014 Rapport Share Postad 23 Februari , 2014 Tyristorn ligger i serie med termostaten. Sen "krävs" en 3-lägesbrytare med funktionen av, på och auto för att få det riktigt bra I min byggtråd finns info om den tyristorn jag använder. Här står en dl info oxå http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/7241-kylflaekt-borta-50db-trevligare-i-hytten/page-2 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
offroader65 Postad 24 Februari , 2014 Rapport Share Postad 24 Februari , 2014 Det finns en gammal tråd som handlar om elfläkt! på sidan 3 står det vilken fläkt jag köpte med modell nr och pris. http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/7241-kylflaekt-borta-50db-trevligare-i-hytten/page-3 MVH Bengt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 24 Mars , 2014 Rapport Share Postad 24 Mars , 2014 Vad säger expertisen om tryckande kontra sugande fläkt? Jag har en sugande nu som iofs fungerar utmärkt men den är lite ivägen för den ena vajern till växellådan så jag funderar på att sätta en tryckande fläkt på utsidan istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 24 Mars , 2014 Rapport Share Postad 24 Mars , 2014 Har googlat loss lite och kommit fram till att det finns förespråkare för båda placeringarna. Det tilltalar mig att sätra den framför kylet eftersom den är lättare att komma åt åsså gar vajern helt fri Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 24 Mars , 2014 Rapport Share Postad 24 Mars , 2014 Sitter fläkten framför kylet stannar den när leran kommer upp. Eller pinnar, rötter, bråte. Mer skyddad bakom. Men det beror ju på hur djupt man badar... Själv har jag problem med att orginal fläktbladen går av pga vatten/pinnar/lera, fördel med elfläkt är dock att den stannar när den blir full av bös. Kylningsmässigt spelar det nog ingen roll om den trycker eller suger så länge det finns lite överkapacitet på fullfart. Just my thougths... // Klas 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 24 Mars , 2014 Rapport Share Postad 24 Mars , 2014 Tja vi har ju lite olika nyttjandegrad av våra bilar Lera tycker jag mest är tråkigt och grenar löser man med typ sträckmetall så det är inget problem för min del. Jag gissar att om man använder en "huv" är det bättre att ha en sugande fläkt men om man har den monterad rakt mot kylet bör det kvitta vilken sida den sitter på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 25 Mars , 2014 Rapport Share Postad 25 Mars , 2014 Om man inte har kåpa går det nog att få samma kyleffekt. Vid bad kan man ju stänga av fläkten. Jag skulle nog vara mer orolig för blötsnö som fryser. När fläkten sitter på utsidan är risken större att det fryser på. Men du kör ju med vinterförvaring... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 9 April , 2014 Rapport Share Postad 9 April , 2014 FOTON på hur ni monterat den önskas, Jag vill få på min snarast, Har en lös original ring och en sugande SPAL fläkt, vill gärna ha den på den ringen så jag kan ha skyddet runt kvar och på ringen Håller den att köra baklänges , och hur mycket effekt tappar jag då . 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.