Gå till innehåll

Elektrisk kjølevifte (elfläkt). Erfaringer?


kristaga

Rekommendera Poster

Ser at flere har bytta til elektrisk kjølevifte (kylfläkt). Hva er erfaringene etter flere års kjøring med ny kjølevifte?

 

Viftene fra Spal ser ut til å være de mest populære. Det fins mange forskjellige varianter, for eksempel er det tre typer av 350 mm-vifta som flere har bestilt. Gir alle bra nok kjøling? Bruker de passe med strøm? Er holdbarheten bra?

 

(Jeg tenker nå på kjølevifte til C303/Tgb11.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara bra erfarenheter. Har en sugande Spal fläkt 24V som jag inte kommer ihåg diametern på men välj så stor som möjligt. Jag har även 3 tums kylare. Först monterade jag fläkten direkt bakom kylaren utan kåpa men förra sommaren byggde jag en kåpa som täcker nedre ca 3/4 av kylaren som fläkten sitter i. Jag tycker att jag fått bättre kylning när fläkten går. Anledningen att jag inte byggde kåpa över hela kylaren var att jag ville ha så fritt luftflöde som möjligt när man har lite högre hastighet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma uppsättning som Tjingen men jag kör utan kåpa för jag vill ha max flöde när jag kör på väg.

 

Är nöjd med detta och har kört med det i ca 4 år :)

Jag rekomenderar att man tyristorstyr fläkten. Får bättre möjligheter att reglera hur man vill fläkten efter behov.

Kör man bara med termostat är det allt eller inget som gäller och tex i skogen är det gott att dra ner fläkten på halvfart och få längre intervaller istället för att fläkten bara gör korta blåsanden på maxfart.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Er det en av disse dere har?

 

Den ene store forskjellen er hvor mye de bygger bakover fra radiatoren (52/63/88 mm). Desto lenger bakover de bygger, desto sterkere elmotor og større luftgjennomstrømming. Dyrere blir de også.

 

 

image.png.d5c27390096b5be8ce8e9a321adb6883.png

 

----------------------------

image.png.e39124998c0ee17f6e9b767e9670c30c.png

----------------------------

image.png.b2b5861ea41cdf92179fca110c0e4c3b.png

----------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat och kikat men inte hittat en med pris och rätt volt, Ja rätt fläkt helt enkelt.

Kan någon av er lägga in en länk direkt till vart man köper den och en 24 v fläkt.

Får jag bara hem en så sitter den snart på, provade för skoj skull att lyfta av remmarna till original fläkten, och vilken skillnad, det blev i hytten, riktigt tyst faktiskt, så jag är också väldigt sugen att få bort den gamla och dit med en el fläkt.

För de för ett väldans liv där fram trotts nya lager  :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrotade min ena 20bil och fläkten behöll jag för framtida bruk.

 

Den har legat något år nu så den kommer väl aldrig till användning igen.

 

Kan ta lite mått på den senare idag och minns inte om det är tryckande eller sugande. Spelar ju ingen roll i och med att den funkade på min bil  ;)

 

Pris då? släpper den inte under 500:- för då kan den ligga ett tag till. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma uppsättning som Tjingen men jag kör utan kåpa för jag vill ha max flöde när jag kör på väg.

 

Är nöjd med detta och har kört med det i ca 4 år :)

Jag rekomenderar att man tyristorstyr fläkten. Får bättre möjligheter att reglera hur man vill fläkten efter behov.

Kör man bara med termostat är det allt eller inget som gäller och tex i skogen är det gott att dra ner fläkten på halvfart och få längre intervaller istället för att fläkten bara gör korta blåsanden på maxfart.

Kopplar du tyristorn på tempgivaren och ställer den så den startar och stänger vid två olika värden ? Har kollat på väldigt enkla till de som verkar vara LITE i över kurs, tex denna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyristorn ligger i serie med termostaten.

Sen "krävs" en 3-lägesbrytare med funktionen av, på och auto för att få det riktigt bra :)

 

I min byggtråd finns info om den tyristorn jag använder.

 

Här står en dl info oxå http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/7241-kylflaekt-borta-50db-trevligare-i-hytten/page-2

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Sitter fläkten framför kylet stannar den när leran kommer upp. Eller pinnar, rötter, bråte. Mer skyddad bakom. Men det beror ju på hur djupt man badar... Själv har jag problem med att orginal fläktbladen går av pga vatten/pinnar/lera, fördel med elfläkt är dock att den stannar när den blir full av bös. Kylningsmässigt spelar det nog ingen roll om den trycker eller suger så länge det finns lite överkapacitet på fullfart.

 

Just my thougths...

 

// Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja vi har ju lite olika nyttjandegrad av våra bilar :)

Lera tycker jag mest är tråkigt och grenar löser man med typ sträckmetall så det är inget problem för min del.

 

Jag gissar att om man använder en "huv" är det bättre att ha en sugande fläkt men om man har den monterad rakt mot kylet bör det kvitta vilken sida den sitter på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har kåpa går det nog att få samma kyleffekt. Vid bad kan man ju stänga av fläkten. Jag skulle nog vara mer orolig för blötsnö som fryser. När fläkten sitter på utsidan är risken större att det fryser på. Men du kör ju med vinterförvaring...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

FOTON på hur ni monterat den önskas,

Jag vill få på min snarast, 

Har en lös original ring och en sugande SPAL fläkt, vill gärna ha den på den ringen så jag kan ha skyddet runt kvar och på ringen

Håller den att köra baklänges , och hur mycket effekt tappar jag då .

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...