Gå till innehåll

Allmänt om bv202


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

En "samlings-tråd" för allt möjligt som rör Bv202, så folk inte behöver göra en ny tråd till varje fundering.
ok idé eller inte?

***********

Min egna fråga rakt ut i etern:
På Bv202 mkII; vet någon vad länspumparna har för flödeskapacitet?
Har letat som en besatt men inte hittat.

 

**********

 

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Letar frebrilt efter "överfallen" el U-bultarna som hör till drivknutarna på bv202.

Främst de till mellan-axeln. (om det nu är skillnad på samtliga knutar och överfall)

 

De ser ut att likna valpens knutar väldigt mycket, kan det vara samma iom de gemensamma reservdelarna i övrigt?

 

Snälla hjälp! PDT_Armataz_02_06.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Har en fundering kring ambulansversionen av 202an:

Så gott som alla ambulansvagnar (främst de med flygvapnet målat på dem) har enligt mig sidospeglar som är väldigt lika de som sitter på 206an.

Är det hägglunds-speglar?

Har det alltid varit det? Verkar konstigt isf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Har en fundering kring ambulansversionen av 202an:

Så gott som alla ambulansvagnar (främst de med flygvapnet målat på dem) har enligt mig sidospeglar som är väldigt lika de som sitter på 206an.

är det hägglunds-speglar?

Har det alltid varit det? Verkar konstigt isf...

 

Har inget minne av ambulansversionen från fältet med klara maskiner/bandvagnar vid Arvika Verken, hade de som utsikt när jag åt fukost som liten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 6 months later...

Någon som vet vad ZF-lådan har för gänga till växelspaksknoppen?

 

Jag provade med min original-kula från min 140 men den var snäppet större,

vilket inte hjälper mig då jag inte vet storleken på den heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Backspeglar Bv202/206. -Jobbade ett tag på Hägglunds runt 82-83, och var med och testade närkontakt träd med backspegel till Bv206. Vad jag kommer ihåg var rektangulär Bv202 spegel pris-prestanda vinnare då. Så på försvarets vagnar lär det nog ha förekommit blandad uppsättning genom åren, beroende på rep/renovering och vad som då fanns lagerfört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

När farsan var på nån repövning på 80/90-talet menar han att golvet i bakvagn på 202an var täckt med ett stort värmeelement.

Det blev så varmt att de fick sitta med fötterna i knät på varandra.

Något som någon känner igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När farsan var på nån repövning på 80/90-talet menar han att golvet i bakvagn på 202an var täckt med ett stort värmeelement.

Det blev så varmt att de fick sitta med fötterna i knät på varandra.

Något som någon känner igen?

 

Undrar om inte vagnen på Indsutrimuseet på Arvikaverken har ett element??

(kan va nån annan jag sett åxå, men där o ÖB i Skänninge (?) är nog de jag vart nära i historisk tid)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett till synes helt vanligt gummiband till en bv202:

img-2299.JPG

 

Det besynnerliga däremot är att detta är den enda märkning som finns på hela bandet och tro mig, jag har letat:

img-2300.JPG

 

Sprickor, som gömmer allt från vanligt stålwire till wire av rostfri typ...

img-2301.JPG

 

 

Någon som har någon aning om vad det är för band och vad för slutsats man kan tänkas dra av märkningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När farsan var på nån repövning på 80/90-talet menar han att golvet i bakvagn på 202an var täckt med ett stort värmeelement.

Det blev så varmt att de fick sitta med fötterna i knät på varandra.

Något som någon känner igen?

 

Noen av de siste BV202NF1 i Norge hadde ikke Ebespächer i bakvogna, men radiatorer oppvarma av kjølevannet fra motoren (via slanger fra framvogna). De hadde også heilgummi strammehjul. Begge disse særegenhetene har visstnok BV202 som ble eksportert til England.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Vad tror ni, bör man skaffa en sån här till bärhjulen?:

http://www.nimaab.se/se/article.php?id=6273&art=11443699

Köpte en 202 för några veckor sen så kommer säkert ha en del funderingar att komma med här, appropå Vinkons fråga. Själv köra jag med ett snabbt ihopplockat fälgfäste till skruvstädet och 3st däckjärn för punkteringslagning. Fungerar finfint nu när jag övat några gånger ;)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Köpte en 202 för några veckor sen så kommer säkert ha en del funderingar att komma med här, appropå Vinkons fråga. Själv köra jag med ett snabbt ihopplockat fälgfäste till skruvstädet och 3st däckjärn för punkteringslagning. Fungerar finfint nu när jag övat några gånger ;)

 

Bild? :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska jag ordna det, både på vagnen och mitt fäste för fälg. Tänkte tyvärr inte på det när jag bytte dom trasiga slangarna som var när jag köpte vagnen. Ska hem och rensa kylsystemet i veckan eller helgen. Har du tur och jag otur så har någon ny punktering dykt upp ;) Har skummat igenom tråden angående din vagn och är imponerad över allt ditt slit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick rekoemnderat en Texaco växellådsolja som tydligen ska vara bra. till styrningen då är det servo olja eller hydraulolja? verkar stå att de ska vara 50/50 där ena delen ska vara motorolja?

Jag körde 50%hyd och 50% motor enligt smörjschemat och märkskylten i mitt motorrum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...