Gå till innehåll

Allmänt om bv202


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

Nån mer än mig som tycker det är fruktansvärt hett i motorutrymmet på bandvagnarna?

Jag lyfte huven efter en sväng med motorn fortfarande igång och tycker det är lite

för varmt i området kring motorn,iof är ju motorn bra inkapslad och vi

vet ju varför.

Frågan är hur den varma luften påverkar förbränningen då motorn

alltid får het luft.

Skulle det kankse gå att ventilera luften kring motorn/filtren med nån el-fläkt och

en luftkanal ut? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån mer än mig som tycker det är fruktansvärt hett i motorutrymmet på bandvagnarna?

Jag lyfte huven efter en sväng med motorn fortfarande igång och tycker det är lite

för varmt i området kring motorn,iof är ju motorn bra inkapslad och vi

vet ju varför.

Frågan är hur den varma luften påverkar förbränningen då motorn

alltid får het luft.

Skulle det kankse gå att ventilera luften kring motorn/filtren med nån el-fläkt och

en luftkanal ut? :)

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/6062-vinkons-bandvagn/?p=111013

 

+ kylfläkt bak, planerar jag iaf :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis,fräsh luft är vad jag vill ha till fuggarna :wub:

 

Vinkon,kyl-shaktet går det ner alltså till/under bakre service luckan i kupen?

och sen ska luften strömma runt växellådan o runt motorn antar jag.

Ska du alltså trycka luften in genom kylshaktet eller suga ut det? :)

 

Jag funderar på ett enkelt scoop över precis över luftfiltren,och kankse ett till

upp i vänster hörn på huven,kankse med en fläkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinkon,kyl-shaktet går det ner alltså till/under bakre service luckan i kupen?

och sen ska luften strömma runt växellådan o runt motorn antar jag.

Ska du alltså trycka luften in genom kylshaktet eller suga ut det? :)

 

Jag funderar på ett enkelt scoop över precis över luftfiltren,och kankse ett till

upp i vänster hörn på huven,kankse med en fläkt :)

Precis, in i fronten, ut via huven och baktill på hytten.

 

Jag har funderingar på att bygga om "utblåset" bak på hytten och sätta dit en sugande fläkt.

Först en temporär montering för att se om det blir någon märkbar skillnad innan man börjar modda...

 

Länkar min egen bild (längre ner på samma tidigare länkad sida):

img-2517-2.jpg

Jag har ett svagt minne av att jag har sett någon ta upp ett hål på höger sida av huven och satt dit ventil-gälar, precis mitt för den stora "balk" som går näst längst bak i huvens struktur. (i samma som jag har streckade rutor)

 

Det är ju ett av många sätt :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg bilden i din länk :)

Det är vid ruta 2 jag vill ha ett luftintag samt ett till med kankse en sugande fläkt ovanför bromscylinder...eller

en monster fläkt i nätet bakom hytten där luft-shaktet börjar som du funderar på.

 

Ett enklare luftintag ovanför fuggarna är nog ett måste iaf tror jag :)

Om man har större luftintag än utblås-utag så finns det väl ingen risk

för undertryck heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elfläkten va tänkt som sugande,så fräsh luft kommer in via nya scopet ovanför

förgasarna.

Kanske lite overkill med fläkt ändå?det blir ju bra snurr runt kylfläkten så den

kanske slussar ut lite varmluft

 

attans vilka bekymmer man alltid ska ha.......;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Är det samma som Bvkärra 1922? (ser bra lik ut)

 

Kraftverksbolagen la beslag på de flesta innan FM insåg att man kan dra de efter Galtar också, vad jag har förstått.

 

Sist jag såg en såg på blocket har jag för mig att den kostade runt 30 tusen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ca 150 st av BVkärra 1922 MT har gått ut till civil försäljning, främst vid Toveks auktioner i Karlstad, Boden och Kalix under 2006-2007 om jag minns rätt... Prisklass som sagt 20-25 tkr plus moms. Amfibisk....

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyrt med BV kärra alltså.

 

Slog till på en BV 202 A reggad 1993 som TGV med 7 passagerare.  Märkplåtar i motorrum, hytt och bakvagn saknas och jag skulle vilja ha hjälp att åldersbestämma vagnen.  Hade original B18 men nu B20 med enkelförgasare. 12v så det är väl en tidig vagn,  Tanken är att lacka den i tid innan vintern men en massa andra projekt går i dagsläget före. Bakvagnen har glasfiberkaross.

 

PU fyllning av spännhjul skall göras oxå.

 

Edit:  Det är bara en bränsletank på den.

 

Edit2  Saknar skyddsbågar för strålkastarna.

post-8592-0-03198000-1399292116_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att göra en projekt-tråd då? :)

 

Den där vagnen såg ut att vara en intressant mix av det mesta.

Projekttråd kan det bli så småningom när jag får tid att fixa med den. Skall försöka komma ihåg att fota efterhand. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...