Gå till innehåll

Sveriges första Willys jeep!


Mikael S

Rekommendera Poster

Trodde ni jag har varit sysslolös i garaget sedan CC renoveringen?

Har faktiskt börjat på min Willys som har en helt otrolig historia...

 

Den börjar så här:

Gösta Wollin var den ende svensken (som jag vet) som slogs med 82 airborne för USA under andra världskriget.

Han var med från dag 1 till slutet och överlevde.

När han "muckade" efter kriget var han förlagd i Paris, då köpte han en Willys MB av sin överordnade och körde hem den till Sverige. Han betalade 1051 dollar för jeepen.

Detta blev Sveriges första jeep! Den var en över gränsen vid Norge två veckor innan men det var bara ett besök.

Han var framme i Sverige utanför Ystad hos sina föräldrar på sin 33 födelsedag 4 Oktober 1945.

 

 

Bild:

 

GW with Jeep

 

Gösta sålde sedan Jeepen till Bergerens i Stockholm som började importera Willys MB.

Men eftersom det tog ett tag innan dom fick hem dom så blev denna jeepen förebild för den svenska instruktionsboken och PR.

 

Någon gång på 80talet så byggdes bilen om... Den höjdes och hela drivlinan byttes ut till Volvo komponenter...

 

En nytagen bild från när den byggts om finns i boken Jeepen i Sverige och mer gamla bilder finns på jeepen där.

Nästan exakt så som den såg ut (samma däck också) som i boken när den var ny ombyggd, såg den ut när jag hittade den.

 

 

 

DSC01109

 

DSC01104

 

Just då så hade jag inte tid att renovera och inga original delar som behövdes heller, så en snabb lack och ett par andra hjul åkte på. Sen körde jag lite med den under sommaren.

 

PB210005

 

En annons dök upp med mängder med Willys delar vilket jag slog till på för framtiden.

Föregående ägare förstog vad det var för fordon och gjorde därför ett riktigt bra jobb med rosten och karossen, det ända jag bytt nu är botten under förare/passagerare till en nytillverkad del och så fattades luckorna bak till lådorna. Balken till kulsprutefästet var borttaget men det fanns på en kasserad ram av delarna jag köpt.

 

Hela drivlinan är utbytt, men i det lasset jag köpte med delar var det mer än ett komplett drivlins paket som nu har renoverats.

 

Massor med slipning och målning har det varit på denna renoveringen också, dock börjar man få in ett bra system efter ett par fordon...

 

DSC 0573

DSC 0574

 

Motorn var bra. Men man undrar lite när man öppnar toppen om den är bra..

 

 

DSC 0511

DSC 0514

DSC 0517

 

 

Allt i motorn är F märkt!

Ford byggde ju dessa bilar på licens från Willys med benämningen GPW (ja det kommer en renoverings tråd om den med sen). Enda skilnaden var att dom märkte ALLT med ett F.

Dock trode jag inte dom var så noga med att märka allt inne i en motor.. Men ja... Kamaxel, vevstakar, bultar, ventiler ALLT är F märkt i denna motorn, fast det är en MB motor.

Den har varit isärplockad o borrad till 0,40 och slipad i veven.

 

 

DSC 0526

 

Ihop sättning..

 

DSC 0564

DSC 0569

 

Massor med målning...

DSC 0576

 

Motorn målad och isatt i chassit.

Växelådorna har helt nya drev, lager slit brickor och husen är också nya!

 

DSC 0584

DSC 0589

 

Fortsättning följer!

  • Like 18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt :wub:  kul med historian hur den kom till sverige.

Willys eller Ford gpw tycker jag är en stor ikon inom militärfordon,samt ur-valpen.

Man kan ju undra om inte ur-valpen är lite kopierad från willys när

man tittar på drivlinan o ram osv.

Nån som vet hur många willys/gpw svenska försvaret köpte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite nyinköpta delar som behövdes..

Frun inte lika lycklig när dom legat ett par veckor på vardagsrums golvet...

 

DSC 0546

 
 
Ny däck Firestone 4st o ett original däck ifrån ww2 som blir reservdäck.
 

DSC 0588 1

 
 
Lite mer blästring o grundmålning av detaljer...
 

DSC 0583 1

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Full fart i verkstaden idag!

 

Lite små pill med kardaner mm innan karossen ska på...

 

DSC 0591

 
 
Satte på hjulen för att det är enklare att flytta chassit än att skuffarunt karossen hängandes i motorlyften...
 
Påväg till chassi igen efter 6månader...

DSC 0594

DSC 0595

 

 

Någorlunda på sin plats..

 

DSC 0596

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom är extremt lika i drivlinan... Locket bak på min fördelningslåda är ifrån en valp låda då jag inte hittade någon annan just nu. Passar rakt på!

Fick av en tillfällighet veta i dag att fördelningslådan på dem och bandvagn 202 är samma fördelningslåda  :) Väldigt lika valpens men ändå dock lite annorlunda med utväxling mm  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lite elarbete.

Köpte nytt elsystem till den för ett par år sedan..

 

DSC 0611

Nytt o fint!

DSC 0612

 
Mer "nya" delar... Nästan synd o öppna dom...

DSC 0617

 
Schabloner.. Mycket maskering för färgen jag målar med dammar som F**

DSC 0623

DSC 0624

 
Alla markeringar har jag försökt göra så nära som originalet som möjligt.. Dock hade jag viljat ha stjärnan liiite större...
Förbands nr finns inte på några bilder då den troligt vis blev "avmilitariserad" när den lämnade armen.
Huv nr finns tydligt på original bilder dock.
Förbands nr är taget ifrån Gösta Wollins sista placering inom 82ariborne.
 

DSC 0629

DSC 0628

 

 

 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej Micke,

 

Riktigt kul att se "Göstas Jeep" nere på backen igen.

Det var väl att en riktig entusiast fick tag i den.

 

Försökte gå in och se jobbet jag själv la i att rostlaga i flera timmar, men sidan funkar inte där jag lagt bilderna.

http://medlem.spray.se/ssohemsida/gosta_wollins_mb.htm

Men det går kanske igen senare.......

 

Lycka till och hoppas vi kan fixa ett studiebesök så jag får se den igen.

 

En av få bilar jag ångrar en hel del att jag sålt, men den borgade för att en annan bil blev klar och har körts och gett mycket nöje sen dess....

 

Missade tv-programmet, men ska komma i öppet arkiv 16/5 tror jag det var.

Sen verkar det som om hans bok "Denna vår skuld" går att köpa såg jag vid en sökning i Google books.

 

Denna vår skuld: en berättelse om fallskärmsjägarna och deras hopp i Normandie

 

Har läst den då den finns på Malmö bibiliotek för fjärrlån.

Spännande bok, men med viss fiction (lyckligtvis annars hade aldrig Jeepen kommit hit), men bra ändå.

 

Ha det

Fredrik

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Då har man sett Här är ditt liv om Gösta, vilken man, vilka historier. Bara att få för sig att hoppa med första vågen i Normandie utan utbildning är ju otroligt i sig men att sedan få tillåtelse till-och göra det är en närmast episk bedrift.

 

Köra Jeep från Paris till Berlin på ettans växel är också en 'stor' bedrift:).

 

Ni som inte sett programmet, gör det.

 

//John

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kul att bilen återfått sitt utseende, kul att historien om hur den kom hit finns bevarad. Jag minns mycket väl programmet från 1981.

 

"Sveriges första jeep" ???

Den första privatimporterade var det nog, men om jag minns rätt fanns det några jeepar i Sverige redan tidigare 1945. Vad jag läst hade amerikanerna som fanns på plats och tog hand om "sina" nödlandade flygplan med sig jeepar som de körde med på flygfälten och några av dessa bilar blev sen kvar efter kriget och övertogs då av svenska försvaret.

 

Senare köptes det stora mängder som surplus, men de kom nog inte förrän 1946.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...