Gå till innehåll

Bv202 busbygge


Rekommendera Poster

Hejsan. Ska påbörja ett litet projekt, såsom så många andra redan har gjort i detta land. Nämligen bygga mig en liten bandvagn! Bara nåt simpelt att roa mig me ute i skogen, kanske dra ut nån älg me eller nån fet grisajävel! Dem ska ju alltid lägga sig konsigt nog där man inte kommer in med grållen, tex en sunkig myr osv. Nog om de!

Tanken är: liknande fredriks bandvagn på asfaltseliten.se, men ändå helt olik!

Har införskaffat driv/stöd-hjul och band. Upphängningen har jag tänkt bygga själv, då boggi och torsionsstavar hade fått bygget att nästan spränga banken innan bygget ens hade börjat!

 

Fråga 1: Nån vänlig själ som kan ge mig måtten c/c axel, på driv-, främre- samt bakre axel i samspel på en bv202a? Går att räkna ut, men tänkte bespara mig själv den plågan då jag inte har ett chassie ännu.

Exempel: längd mellan främre till bakre stödaxel? Längd mellan bakre stödaxel till drivaxel? Längd mellan driv-till främre stödaxel? C/C axel...

Fråga2: Kan man sätta hjulen tajt i banden (maximal styvhet på bandet) och på så vis skippa bandspännarna? Eller är denna funktion absolut nödvändig? Påliggande fjädringen som styvar upp bandet asså.

 

Lite kort om mig: utbildad verkstadsmekaniker och licens svetsare. Jobbat som ovanstående i många år. Har tillgång till material och älskar problemlösningar.

 

Notera att detta ska enbart bli ett budget/bus bygge, ABSOLUT inget att jämföra med en fabriksbyggd bv202a.

 

Väl mött // Kaffegöken

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser jag som en självklarhet :P

 

Måtten jag söker med axlarna är inte på millimetern, bara mer som ett schysst utgångsläge, eftersom chassiet måste byggas efter dem. Gör chassiet i gott mått, så kan man hellre kapa när helheten visar sig vid senare tillfälle!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullkomligt sprutar ideer ur mig .....

 

Vad anses om boggie som rör sig i sidled, men är stum vertikalt? Ingen fjädring vertikalt! Bandvagnen ska ju inte gå i 110 blås, blir lite skumpigt, förstår de. Men mest enkelt att bygga så. Nackdelar förövrigt?

 

Kom på en enkel konstruktion till bandspännaren som det lutar åt. //Kaffegöken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: Nån vänlig själ som kan ge mig måtten c/c axel, på driv-, främre- samt bakre axel i samspel på en bv202a? Går att räkna ut, men tänkte bespara mig själv den plågan då jag inte har ett chassie ännu.

Exempel: längd mellan främre till bakre stödaxel? Längd mellan bakre stödaxel till drivaxel? Längd mellan driv-till främre stödaxel? C/C axel...

 

Fråga2: Kan man sätta hjulen tajt i banden (maximal styvhet på bandet) och på så vis skippa bandspännarna? Eller är denna funktion absolut nödvändig? Påliggande fjädringen som styvar upp bandet asså.

Fråga 1: Jag skickar en "ritning" till dig snart med mått jag har tagit på bakvagnen.

Observera att en del mått är uppskattningar, så detta är inte en "riktig" ritning.

Så, du får vad du betalar för :)

 

Tillägg: Om jag inte missminner mig så har Dexxas några bra mått också

 

Fråga 2: Risken finns väl att du kommer att få problem med fjädring osv om du gör så. (ren gissning)

Dels att bandet följer ojämnheter, fjädrar och att drivhjulen "bygger på" framåt. (så lite slack att hämta (och samla?) någonstans kanske är en fördel?)

Sista boggien kanske kan fungera som spännare också?

 

Med "påliggande fjädring", menar du stödhjulen som håller upp bandet då?

 

Vad anses om boggie som rör sig i sidled, men är stum vertikalt? Ingen fjädring vertikalt! Bandvagnen ska ju inte gå i 110 blås, blir lite skumpigt, förstår de. Men mest enkelt att bygga så. Nackdelar förövrigt?

Menar du att den kan pendla runt infästnings-punkten då? (pitch)

 

Hellre det än alla andra som sätter hjulet stumt i chassiet i stället...

Luften i hjulen bidrar nog lite grann de också...

 

Tillägg:

Det fanns ju stridsvagnar en gång i tiden som kompenserade slack i bandet genom att trycka upp stödhjulet ovanför fjädrings-stationen, kanske en tanke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Många delar är införskaffade nu. Får bla material till chassie och boggies i nästa vecka. Är ett mått till jag vill veta, nämligen c/c mellan boggie axlarna som går tvärs över underredet. Nån vänlig själ här med en fabriksbyggd 202a som kan ta fram ett tummaträ och mäta? Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den sista videon har givit mycke inspiration. Han som byggde den har verkligen tänkt till. Stor eloge till honom om nån vet vem han är. Har hittat en förgasarmatad B23a som är tänkt att driva mitt bygge med autolåda samt en manuell som hög/låg. En d24 hade vart kalas, men dem har blivit snuskigt dyra på senare år.

Hela garaget (60kvm) är fullt. Har en caddy som snart är färdigslaktad! Sen kan mitt bygge sätta igång. Nån som behöver en motor plus låda till en 1.6 bensinare? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tjo igen. Liten uppdatering. Jobbat extremt mycket sista tiden. Lediga stunder har antingen spenderats i sängen eller i garaget!

 

Måttat mycket, fått hem material, tillverkat delar etc etc ... Ska kapa upp balk-rör samt delarna till mina hemmasnidade boggissar på

lördag förhoppningsvis... Sen plockar jag fram pinnasvetsen och kör så det ryker !!!!!!

Förhoppningsvis så kommer jag posta lite bilder till helgen ...

 

Litet dilemma: Nån som har en bra ide angående fäste på manuella lådan, ingående axel till motorn? Axeln är splinesad, sitter orginal infästning på autolådan(extremt trött och hjärndöd just nu) ... Nån vettig yoke med invändiga splines som passar rakt på ingående axel på manuella 740 lådan?

Vart hitta !?!?

 

Nån som vet en vettig vinkel på boggie-armen gentemot längsgående rambalkar, 45 grader?  Referens/start

 

Edit: Ska mata med en B230A - 740 autolåda - 740 manuell ------)- 740 bakaxel  (fick tag på hela drivlinan för 1500 pix, bra start)

 

Suktade efter min framtida bandvagn för en vecka sen då jag sköt en 50kg´s gylta som la sig så satans långt in i mossen att jag både hade

hjärtinfarkt samt träningsverk efter jag hade asat ut fanskapet till vägen så jag kunde köra hem den me traktorn !!!

 

// Kaffegöken    zzZZzzZzzzZzzz !!!!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löst det lilla problemet nu ....

 

Skruvat mycket jänkebilar i mina dagar ... Ordet yoke är ju amerikanskt, dock aldrig skruvat volvo !!!

Det är väl där problemet ligger antar jag .... Frågar man en bonnadräng här hemma som kör epa har han inte en susning om vad 5-600 sughästar är, då de enda man har i huvvet är en fet lastbilsturbo under huven på 740´n och ett 7" avloppsrör som slutrör samt äckliga wunderbaumar!!!

 

Brrrrr !!!  Ja, jävlar !! Hahaha

 

Den här dagen skulle spenderats ute i garaget när man för en gångs skull är ledig, men kärringen e sjuk satan så jag får va inne o passa de små terroristerna istället !!! Inga boggies byggda idag antar jag !!! :-/

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första boggien färdig .. skulle posta en bild, men fattade inte hur man skulle göra här .. Filen ligger ju på skrivbordet och inte URL !!!

Nån? =)

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9072-information-sa-haer-laegger-du-in-bilder-pa-forumet/

 

Annars kan man lägga upp bilderna i galleriet eller ladda upp bilden på en bild-sajt och länka dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...