Gå till innehåll

Bv202 busbygge


Rekommendera Poster

Tjo

 

Ritningen är bara en princip hur det skulle kunna vara. Sen kan man vända o vrida på det hur man vill. Principen var ju att både ha manuell bandspänning samt att vaggan/svingen (kalla de vafan du vill) är fjädrad för att ta ev stötar och ändringar i bandet.

 

Svarven, ja inget monster precis. Men den har matning i både längd och tvärslid. Samt inga glapp i vagnen mot mm-skalan. Tittat på svarvar där man flyttar skalan 5mm utan att längdsliden flyttats nånting. Bädden kunde varit längre, men den är tillräcklig för att kunna sätta upp torsions rören och svarva av flänsen som sitter i vägen.

Alltid nåt. Kunde säkert köpt en större (längre) svarv, men har bara 😜 60kvm verkstad. Den ska fyllas med mer och annan skit än bara en monstersvarv 😃ðŸ‘

post-5958-0-53141700-1426616987_thumb.jpg

post-5958-0-13886600-1426616999_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara en svarv som räcker till mycket iaf och du har ju oändligt många fler svarvar än mig iaf :)

Fyndig spännanordning ändå :)
Men om jag får i all välmening påpeka en detalj?
Gängstången på undersidan kommer att utsättas för en massiv momentförstärknimg varje gång spännhjulet utsätt för en kraft. (Lång kontra kort hävarm)
Även om du skulle ha en enorm gängstång tror jag inte att det skulle hålla i längden.
Om du ist placerar den på ovansidan, med gängstångens vänstra fästpunkt i säg, mellan pendelarmens led till vänster och stötdämparens nedre led och gängstångens andra ände så nära spännhjulets nav du kan.
Och byter du ut gängstången mot en vantskruv har du även "tjänat" två leder.

Så tänker jag och eftersom jag inte kan se helhetsbilden så törs jag inte uttala mig om annat heller.

Funderade på fjädringen (stötdämparen), men jag minns bara hur studebaker-vesslorna var konstruerade och jag kommer inte ihåg för tillfället hur bv202 eller bv206 är gjorda. (för att jämföra med något)
(hjälper ju inte heller att man är trött som en besatt för tillfället heller...)

 

*EDIT*

Hittade en bra bild på 206ans idag:

4079384958.jpg

http://www.blocket.se/sodermanland/Reservdelar_till_Hagglunds_bandvagn_206_45439261.htm?ca=3&w=3

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin svarv. Riktigt bra maskin du fått tag i, Torshälla är fortfarande kvalitet och eftertraktade.

 

Kolla fastsättningen av spindelmotorn med jämna mellanrum, jag har tappat motorn 2 gånger på jobbet.

Vibrerade loss och jävlades, tills det blev kontramuttrar och några väl placerade svetsloppor. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All kritik är bra utom dålig kritik!

Mer kritik tack 😜

Vill mest veta om detta är något att spåna vidare på eller om man skulle ta en kaffegök istället 😋 (även kallad kaffekask i vissa knepiga delar av detta land)

Funderat på vantskruv också, men dem blir väldigt långa om man går upp i dimensionerna. Vi snackar knappast 8mm vantskruv i detta fall då påfrestningen, precis som du påpekar, lär vara enorm! Vill hålla svingen kortast möjligast då den stjäler längd på chassie rören. En M30 gängstång kanske? 😆

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, kom att tänka på en grej...

 

Är stötdämparen enbart en renodlad stötdämpare eller en kombinerad spiralfjäder/stötdämpare?

 

Du har inte lust att skissa på hur bärhjulen kommer placeras i förhållande till spännhjulet? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tag på korta styva svingarms dämpare från diverse motorcyklar jag hade tänkt ha från början som dämpare till boggisarna, men nu har jag ju t-stav o rör istället 😀 Tänkte sätta upp en dämpare i en press nån dag för att se hur mycket dämparen fjädrar ihop vid ett visst tryck (kg)!

 

Fixar en ny skiss imorn, nps ðŸ‘

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga:

När vantskruven i upphängningen till spännhjulet går sönder av för hög belastning.

Är kraften nedåt eller uppåtgående då?

Har en annan ide. Skallen bara maler och maler! Man får koppla bort o tänka på annat när mil efter mil passerar i natten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag sovit på saken :)

Fick tag på korta styva svingarms dämpare från diverse motorcyklar jag hade tänkt ha från början som dämpare till boggisarna, men nu har jag ju t-stav o rör istället Tänkte sätta upp en dämpare i en press nån dag för att se hur mycket dämparen fjädrar ihop vid ett visst tryck (kg)!

Fixar en ny skiss imorn, nps

Ok, så det är kombinerad dämpare/fjäder?

Anledningen till att jag frågar är, om du jämför med dexxas bild, att på 202an så håller vantskruven spännarmen stel medans en viss (komprimerad) fjädring tillåts på en betydligt kortare arm på spännarmen.

Risken finns att din spännarm vill följa med i bandets rörelser och därmed ge en ojämn bandspänning, beroende på hur bärhjulen är placerade förstås. Jämfört med 202ans lilla komprimerade fjädring på spännarmen som kan fånga upp lite slack.

 

Fråga:

När vantskruven i upphängningen till spännhjulet går sönder av för hög belastning.

Är kraften nedåt eller uppåtgående då?

Har en annan ide. Skallen bara maler och maler! Man får koppla bort o tänka på annat när mil efter mil passerar i natten!

Apropå det jag skrev?

Vet inte vad du menar med uppåtgående eller nedåtgående kraft just...

Kraften på armen som spännhjulet sitter på kommer i huvudsak bara att bli påverkad åt ett håll, in mot chassiet.

 

Eller menar du som det är gjort på 202an?

Där sitter det en futuristisk brytpinne i vantskruvens ena led som går av ifall man råkat backat in i nåt eller spänt för hårt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nån som vet vart man kan köpa Unc 5/8 bult, styckvis?

Bara hittat sidor på internet som säljer unc bult i parti om 50st/låda!

 

Behöver 4st, inte 50!

Har i skrivande stund nersvarvade M14 bultar. Dem tar gänga ca 12mm, sen e de stopp pga gängstigningen.

 

Eller om nån har 4st Unc 5/8, 25mm+skalle bultar liggandes?

 

Eller längre (kan ju alltid svarva ner dem 😜 )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit kass med bilderna och uppdateringar, men det har hänt sjukt mycket på sjukt kort tid.

 

Igår kväll ---> tidig måndag morgon, så fick jag ihop chassiet, monterade T-rören, slipade in 2 boggiearmar, finputsade T-stavarna och monterade komplett och färdigt främre boggie paret. Hann börja putsa på 3e boggien, sen tog allt slippapper slut. Gjort av med 3 rullar slippaper so far! Hade ändå blästrat armarna innan. Men dem var sjukt rostiga! Så e de när man köper närapå skrot och restaurerar antar jag ðŸ‘

 

Allt detta gjordes på en kväll! Längtar till kommande söndag kväll!

Söndags kvällarna = Verkstads tid! (Vänder dygnet till kommande arbetsvecka då)

post-5958-0-24252800-1428958079_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blästern nådde inte hela vägen ner till splinesen inuti boggie armen.

Kläckte denna proffsiga och hemma patenterade splines insliparen!

Vilket jävla mög de va att slipa in splinesen, men nu e de gjort

och t-staven glider i lika lätt som de antagligen gjorde på fabriken för

50 år sedan ðŸ‘

post-8666-0-89246800-1428963899_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet vart man kan köpa Unc 5/8 bult, styckvis?

Bara hittat sidor på internet som säljer unc bult i parti om 50st/låda!

 

Behöver 4st, inte 50!

Har i skrivande stund nersvarvade M14 bultar. Dem tar gänga ca 12mm, sen e de stopp pga gängstigningen.

 

Eller om nån har 4st Unc 5/8, 25mm+skalle bultar liggandes?

 

Eller längre (kan ju alltid svarva ner dem )

Disse har brukbart utvalg i forskjellige lengder og kvaliteter: 

http://www.ebay.com/itm/4-Sechskantschraube-5-8-11-UNC-x-1-Grd-5-8-8-Zp-/120730667525

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

**Du har ju svarv! Tillverka egna.***

Jo jag har ju de. Men hur ska skallen se ut hade du tänkt dig?

Köper knappast en fräs för att fräsa bultskallar.

Dessutom har jag ingen kunskap och än mindre tid och lust för att lära mig för ett behov av 4st bultar!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet vart man kan köpa Unc 5/8 bult, styckvis?

Bara hittat sidor på internet som säljer unc bult i parti om 50st/låda!

 

Behöver 4st, inte 50!

Har i skrivande stund nersvarvade M14 bultar. Dem tar gänga ca 12mm, sen e de stopp pga gängstigningen.

 

Eller om nån har 4st Unc 5/8, 25mm+skalle bultar liggandes?

 

Eller längre (kan ju alltid svarva ner dem )

 

Prata med Mats eller Magnus på ITEK i Eslöv, 0413-191 65. Hälsa från Sten! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Kaffegöken
"Jo jag har ju de. Men hur ska skallen se ut hade du tänkt dig?

Köper knappast en fräs för att fräsa bultskallar. 
Dessutom har jag ingen kunskap och än mindre tid och lust för att lära mig för ett behov av 4st bultar! "


:D
 Då vet du varför man samlar på sig sexkantiga stålämnen i en liten hög under svarven........ :wub: 

Mvh/Dexx

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...