Gå till innehåll

Bv202 busbygge


Rekommendera Poster

Dexx, du VET hur länge jag ägt svarven! Vadå samla på sig? Man hinner inte samla på sig sånt på nån månad 😜

 

Brukar spara på de mesta när det kommer till järnskrot. Fruntimmer gillar ju numera gammal rostig skit med nån blomma i hehe

 

Fick för övrigt med drev o massa annan skit till svarven. Men har dessvärre inte slått gängor sen yrkesskolan. Fruktansvärt pissigt med UNC bara. Men så e de. Livet är inte banad väg, det måste jävlas mest hela tiden! Funkar tills vidare med nersvarvade M14, behöver bultarna först när bandvagnen är färdigbyggd, provkörd, nermonterad, lackad, och sen ihop monterad igen! Men de e ju knappast nästa vecka de!

 

 

 

 

 

Kanske nästa månad! ðŸ‘😜😆

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga:

 

När man slakat ut vantskruven helt,

Ligger spännhjulet i samme linje som bärhjulen, fast kloss med bakre bärhjulet då?

 

Är väl först när man börja spänna upp spännhjulet som det ska vara rest ca 2cm ovanför bärhjulens linje?

 

Ska börja tillverka spännhjuls armarna imorn kväll tänkte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar såhär:
För att byta band/demontera band behöver bakersta boggihjulet bort.Vantskruvens slaglängd måste tillåta att du kan börja spänna då spännhjulets periferi ligger fem-sex centimeter inom bakre boggihjulets tänkta periferi.....annars får du ett litet hel...e med att få på banden.

Med spända band har jag ett par-tre cm luft mellan bakre boggihjul och spännhjulet vid belastade boggier.
Min vagn bär på alla hjul,även spännhjulen.

 

Hoppas att det är någorlunda begripligt beskrivet..... :blush:  :blush::D  

Mvh/Dexx

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hallå gott folk.

Håller på att färdigställa orangeriet (växthus som man kan sitta o hinka öl i 😜)

Inte mycket kvar nu. Lägger in en bild på eländet!!

 

Tack vare dåligt väder denna vecka har det blivit lite svarvning istället.

Nån som ser likheten? Dem är enäggstvillingar! Den ena är den goda och den andra den fula! 😆

Sjukt mycket skrotande! Anledningen: Gratis material.

Annars hade jag köpt material efter önskad storlek ðŸ‘

post-8666-0-32610500-1432234019_thumb.jpg

post-8666-0-59393500-1432234214_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hallå gott folk

 

Har svarvat färdigt alla nav och drivaxlarna. Blev färdig idag med de sista.

Lämnade iväg axlarna i eftermiddags på kilspårs fräsning. Här kommer en bild.

När jag får axlarna i nästa vecka ska driven finjusteras och monteras. Nästa del blir

att tillverka spännarmarna, sen har jag ett rullande chassie ðŸ‘

 

Har hur mycke som helst att göra så bandvagnen får sitt, dessvärre bara när det

finns tid till de. Tyvärr inte prio ett just nu. Sen att jakten har börjat gör

tyvärr inte saken bättre!😞

post-8666-0-44220400-1441309840_thumb.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Relativt likt orginal 202 fast utan fjädringen. Min vagn ska ej gå för fulla spannar rakt genom skogen! Sett många videos på youtube som har stum spännarm o de verkar ju funka!

Just nu vill jag bara få ett rullande chassie så de händer nåt. Kan alltid bygga om eller nya armar i ett senare skede 😃

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en annan sak idag. Antingen så är naven på boggina skeva, eller så är hjulen skeva. Får svarva lite brickor o rikta in de. Frågan är dock bara: Hur mycke förskjutning från centrum linjen på bärhjulen tillåter bandet utan att det kränger? Pratar vi en 1 mm eller 5?

Självklart eftersträvas ju spikrak linje, men vad är godtagbart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite på bandtungornas slitage,bärhjulets bredd och om du har fuskat med kollekten i söndags.  :D 
Det kan slinga en hel del och funka skapligt eller vara spikrakt och jävvlas,men några mm betyder inte så mycket.
Bärhjulen SKA vara hårdpumpade så bandtungorna inte får hjälp att klättra i däcksidorna för att aluminiumtungornas anliggningsyta mot gummit blir onödigt stor då dom fjädrar in i däcket.
 

Rejält snöiga/blöta band har jag inte krängt än så länge men när det är torrt o varmt ute då jäv.........!! :unsure:  :unsure: 


Mvh/Dexx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att kränga av/på däcken från fälgen på bärhjulen med vanliga däckjärn?

(utan att paja fälgarna) Läste nånstans, nångång! att bärhjulen skulle va ett helvete att byta däck på 😱

Angående kollekten, den har jag inte råd med!

Håller ju på å bygga bandvagn!

Man måste ju prioritera cashen här i livet! 😎

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att jag sett Vinkon skriva nått om däckjärn och punka på bärhjul i en gammal tråd,leta......
Däcken jag har är ju 40+ år gamla och stela som satan,inget jag vill plocka med.....
Har en trave med punkterade hjul.
Ska lämna in en uppsättning för skumfyllning under vintern har jag tänkt.....


Mvh/Dexx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga däckjärn går alldeles utmärkt (rejäl sort), men det är knappast fälgen du behöver vara rädd om utan snarare slang och själva däcket.

Panks byggde även en liten fixtur så man kan hålla fast fälgen i ett skruvstäd medans man kränger, har själv inte byggt någon men jag kan inte annat än att tänka mig att det skulle vara annat än lättare med en sån.

 

Annars har jag frågat däckfirmor och privatpersoner vad den minsta fälgstorleken deras däckmaskin klarar av. Finns tydligen de som klarar av det och även har provat bv-hjul, så det känns mer lockande än att slå sönder nävarna om och om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga däckjärn går alldeles utmärkt (rejäl sort), men det är knappast fälgen du behöver vara rädd om utan snarare slang och själva däcket.

Panks byggde även en liten fixtur så man kan hålla fast fälgen i ett skruvstäd medans man kränger, har själv inte byggt någon men jag kan inte annat än att tänka mig att det skulle vara annat än lättare med en sån.

 

Annars har jag frågat däckfirmor och privatpersoner vad den minsta fälgstorleken deras däckmaskin klarar av. Finns tydligen de som klarar av det och även har provat bv-hjul, så det känns mer lockande än att slå sönder nävarna om och om igen.

Jag lagar alltid punktering själv :D  kolla i min tråd för inspiration. Hittade "fixturen" i skrotlådan. Det finns förbättringspotential på den konstruktionen, men den funkar. Jag har använt WD40 för att däcket ska glida lättare, men bäst är nog däckmonteringspasta som finns att köpa lite här och där. T ex http://www.biltema.se/sv/bilvard/olja-och-smorjmedel/ovriga-smorjmedel/dackmonteringspasta-2000023377/

 

Har hittills klarat nävarna, men drog däckjärnet i huvudet en gång när jag slant  :rolleyes: Efter det har jag ändrat lite i mitt arbetssätt  :P

 

 

Edit: Länk till bilderna på min fixtur: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10074-panks-bandvagn/?p=114177

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjusig lösning Panks. Hade en liknande ide, men tar vi vid ett annat tillfälle, även om resultatet är detsamma. Anledningen till varför jag vill kränga däck är för att fälgarna är sjukt rostiga. Vill ju lacka upp dem seriöst med spraylack från biltema 😂

Allt annat ska ju målas! Perfektionist som man är, även om vissa saker är sjukt onödiga och löjliga!

Går alltid 'all-in' oavsett vad jag ska göra. Har gott om klabb-rövar omkring mig och sådan kommer jag aldrig bli! Säkert inte bara jag som är sådan på ett forum som detta! 😜

Man kan ju alltid bara slipa ned den visuella rosten och snabblacka, men de känns lite vemodigt!

 

Hur lång tid tar det att kränga ett däck när man fått upp flåset? Samt att återmontera det?

Riskerna med att sabba slangen lika stor som ett cykelhjul eller? Har bara 10st bärhjul, inga reserver! 😞

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska lacka fälgarna när du bygger nytt :)

Jo med lite träning så minskar punkteringsrisken "man lär sig" är ju självmarkerande. Du har ju 10st att öva på ;) Men som det är med cykeln, låt bli skruvmejslar och annat vasst. Köp däckjärn. Du behöver minst ett finjärn, typ inte Julas ;) Spänn fast fälgen, annars blir du tokig. Smörj ordentligt. Se till så du inte klämmer slangen mellan däckjärn och fälg när du återmonterar. Tror jag kränger av och återmonterar på 10-15min. Kanske mindre när jag är varm. Första gången kändes det omöjligt... Det brukar vara att plocka ihop grejerna och få av och på hjulet på vagnen som tar tid för mig. Har till bara för en månad sen varit utan reservhjul. Nu har jag äntligen två. Finns hjul på Blocket om du vill ha reserv

 

Tillägg: Slang finns det gott om och är billigt, så förutom att det är drygt att göra punka vid lagning så är kostnaden inte så farlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar

 

Funkar biltemas? Där var ju en av "proffskvalite"!

Vad rekomenderas, 2 eller 3 järn till dessa hjul?

Själv har jag kört med två hammare och en kofot hittills. :ph34r:  

Provade däckjärnen som jag hade till min cross, men det var av modell blötjärn och överlevde inte den prövningen.

Framöver blir det riktiga järn och en Panks-fixtur, funderar på att experimentera med ett rör i mitten för att se om det är fördel eller inte..

 

Antal järn kan nog Panks eller nån annan svara bättre på än mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar

 

Funkar biltemas? Där var ju en av "proffskvalite"!

Vad rekomenderas, 2 eller 3 järn till dessa hjul?

Får oftast till det med 2st, har ibland jävlats med 3. Men då är det tekniken hos mig som varit fel. Gör man rätt så går det lätt  :wub:  Tycker Biltemajärnet ser bra ut. Jula varianten som jag har är lite för grov för finliret på små bandvagnsdäck.

 

Edit: Ska inte lova att jag kommer filma nästa gång jag kränger ett däck, men jag ska försöka  ;)

 

Edit2: Kan ju vara så att min metod med WD40 kan ha en negativ påverkan på gummit i däcket. Finns många tips på hemmafix och proffsgrejer om man söker på hojåkarforum. Att jag använt det beror på att jag haft det tillgängligt och det kryper in fint mellan däck och fälg när jag ska av med däcket.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Edit2: Kan ju vara så att min metod med WD40 kan ha en negativ påverkan på gummit i däcket. Finns många tips på hemmafix och proffsgrejer om man söker på hojåkarforum. Att jag använt det beror på att jag haft det tillgängligt och det kryper in fint mellan däck och fälg när jag ska av med däcket.

 

Vaselin ftw kanske!? 😜😆

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får oftast till det med 2st, har ibland jävlats med 3. Men då är det tekniken hos mig som varit fel. Gör man rätt så går det lätt  :wub:  Tycker Biltemajärnet ser bra ut. Jula varianten som jag har är lite för grov för finliret på små bandvagnsdäck.

 

Edit: Ska inte lova att jag kommer filma nästa gång jag kränger ett däck, men jag ska försöka  ;)

 

Edit2: Kan ju vara så att min metod med WD40 kan ha en negativ påverkan på gummit i däcket. Finns många tips på hemmafix och proffsgrejer om man söker på hojåkarforum. Att jag använt det beror på att jag haft det tillgängligt och det kryper in fint mellan däck och fälg när jag ska av med däcket.

Filma, filma! :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...