Gå till innehåll

Bv202 busbygge


Rekommendera Poster

Jag använde mig av modellen "30" vagn har LGF skyllt där bak. verkar gå bra för farbrorblå har synat mig både som mötande och omkörandes under färd och inte stoppat mig i varje fall.... :P  Man ser ju diverse slags saker på dragkrokar efter vägarna med 30 skyltar på.Sen vet jag inte om det är helt ok men det verkar gå i varjefall.

 

Det värsta jag såg var förra sommaren då en pickupp kom körandes i uppförsbackarna på rv70 vid Rättvik, dragandes på en båt som var den största jag sett efter väg någonsin. 3 hjulaxlar på vagnen och svartrök om avgasröret, samt att fronten på fordonet var inställt på nått som liknande omloppsbana. Bak på båten dinglade en 30 skyllt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tager vad man haver!! Kan man sen också bygga med gratis grejer oavsett vart det kommer ifrån, så e de inte fel.

Mitt upplägg är följande:

Band driv- och stödhjul: 6300kr

Stötdämpare 600kr. ( inviduell fjädring på varje boggie samt spännhjul)

Komplett drivlina: motor, auto plus man låda och bakaxel: 1500kr

Diverse övriga delar från de 2 caddyna jag skrotat, skänk från ovan mot bortforsling, haha!

Material i form utav stål: Sånt jag redan jag hade. Men behöver myyyyycket mer!

 

Summa än så länge: 8400kr ......

 

Kan jag bygga under 10k, skiter frugan på sig utav lycka :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tjo alla. Semestern och midsommar närmar sig med stormsteg nu. Längtar satan!

Pulat lite med bygget, svarvat lite grejer osv. Chassiet ska nu börjas sättas ihop. Har alla detaljer till boggina, iaf vad jag tror att jag behöver :D! Som jag tidigare skrivit så bygger jag boggina själv med inviduell fjädring på varje boggie! Andra mått på dem än från fabrik. Behöver nu ett litet mått till.

Fråga: Första stödhjulet efter drivhjulet, om bandet är bra spänt, vad är då avståndet insida till insida på bandet, c/c första stödhjulet?

Invecklad fråga kanske, men livet är fan inte enkelt om man nu inte föds med silversked i mun och fri tillgång till pappas slösar-konto! Kunde ju köpt en färdig bandvagn isåfall, haha!

 

Tack på förhand/ Vi ses i dimman :D

//Kaffegöken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"första stödhjulet", menar du första bärhjulet, i backen då?

 

För mig är stödhjulen de som håller upp bandet på mitten.

 

Sen förstod jag nog inte frågan heller; c/c mellan drivhjulet och första bärhjulet eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo. Vi försöker igen. Mått mellan insida till insida band, vertikalt över första bärhjul/axeltapp ( c/c hjul) Bättre?

Stämmer det att armen som sitter mellan boggie och chassie är 350 mm lång från fabrik?

Fick den uppgiften för ett tag sen. Bäst att dubbelkolla =)

Inser att ni skakar på huvudet när man ber om såna här knas-mått! Men de blir knas ibland när man kommer till ett vägskäl då man bygger allt själv och inte har tillgång till en bandvagn så man kan måtta själv ……

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vinkon säkert ligger på köks-soffan hela dagarna o maskar sig(med all rätt efter studie-slitet :) ) så gick jag precis ut å

mätte upp lite

 

Höjd mellan bandet är 48cm

Boggie armen fick ja till 43cm :unsure:

 

Måttet mellan bandet kan väl variera lite pga hur hårt man har spännt?

 

Jag har själv funderat lite på om man skulle kunna slakta 965an

o bygga ett enklare bandfordon,det knepiga blir styrbromsarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Tar man tappar till tex audi c4 ej quattro så får man större lager samt att man kan få på större fälgar o däck.

Då kan man bygga en vagn som lastar 4 ton :)

 

Sl%C3%A4p.JPG

Fin vagn :)  Men du borde använda bättre surrning. Sedan så kan jag säga att det inte är tillåtet att hänga en lgf-skylt bakom en sådan transportvagn. Vagnen måste vara skattad och besiktad för att du ska få använda den så. Jag tycker också att det är löjligt, men lagen är så :( . Tänkte bara nämna det i all vänlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hallå gott folk!

 

Nu sparkar jag liv i denna tråd igen.

 

Har letat efter en svarv nu i ett halvår, äntligen har jag hittat en väl fungerande. I lördags morse inhandlades en Torshälla sv150. Har varit och tittat i stora delar utav södra sverige efter en garage svarv och bara hittat skrot. Hade förvisso inte världens största budget heller, men tyckte att man borde få nåt att svarva (brickor 😆 etc) med för 10k. Ack så fel jag hade! Utökade budgeten lite och i sista ögonblicket innan man ville hänga sig själv efter att jag satt in en annons i hallandsposten och bara fått svar på ovanstående (läs skrot) för allt mellan 10-20k, så hörde en vänlig själ av sig med en fullt fungerande svarv i excellent skick (jämfört med allt annat skit jag tittat på, läs SKROT!) ! Så nu har verkstan utökats med en liten svarv!

Då min tidigare svarv leverantör fått nya ägare på företaget och nya regler införts med "inget egentillverkande, varken på eller efter arbetstid, whatsoever" stannades projektet abrupt!

Men nu är problemet löst!

Inhandlat även lite nya delar, såsom boggies, torsionsrör och stavar. Stort tack till Dexxas för rören. Utan dem hade inte det andra inhandlats.

 

Letat lite på nätet efter hur man monterar banden. Hittar nada! Nån som vänligen vill beskriva detta? Bra att kanske veta i förväg innan man gör nåt dumt kanske!

Funderat mycket på hur jag ska bygga bandspännaren. Tror jag har kommit på en bra lösning. Aldeles för svår att beskriva för att nån ska fatta vad jag menar, säkerligen! Skit samma, senare bekymmer! Nu ska drivaxlar med nav till diffen och drivhjulen svarvas iaf!

 

// Kaffegöken

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder! :)

Gött att det går framåt, synd på jobbets policy bara...

 

Band-montering finns beskrivet i flera av i-böckerna som du kan ladda ner under "dokument"-fliken :)

 

Gör en enkel skiss på bandspänningen då?

(Har jag tagit kort på mitt kludd och lagt upp kan du ju knappast göra sämre ifrån dig iaf :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blinde förklarar för den döve!

Bilder kommer inom kort. Sitter i lastbilen och 'burning the midnight oil' atm!

Tack för tipset, ska kolla bättre.

Funderade på bandspänningen, kan den vara fjädrad, eller ska den vara helt styv?(fast)

Ang policyn, jo, mycket synd! Men kanske lika bra de. Nu har jag ju en egen svarv. Bor långt ute på vischan, och hur många gånger har man inte funderat på att skaffa en svarv när man behövt laga eller tillverka nån liten skitsak?!?!?! Men aldrig köpt för att man känner folk som har en svarv, fast som bor inne staden. Som sagt, problemet löst och jag behöver aldrig mer be nån annan svarva till mig! 😎 Och man kan tillverka saker när det behövs och inte nån vecka senare!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerade mig själv ang att ingen lär fatta om jag hade försökt förklara med ord!

Mao= Den blinde förklarar för den döve ðŸ˜ðŸ˜œ

 

Har en uber lösning där, kortfattat: Om man hade monterat spännhjulet i en vagga, som i sin tur är monterat i en annan vagga som är ledad och fjädrad mot chassiet?

Hajar du eller måste jag rita en bild?!?! 😆😜

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerade mig själv ang att ingen lär fatta om jag hade försökt förklara med ord!

Mao= Den blinde förklarar för den döve ðŸ˜ðŸ˜œ

Aha

 

Har en uber lösning där, kortfattat: Om man hade monterat spännhjulet i en vagga, som i sin tur är monterat i en annan vagga som är ledad och fjädrad mot chassiet?

Hajar du eller måste jag rita en bild?!?! 😆😜

Nja, det där hängde jag inte med på. Jag kanske fattar principen men jag är osäker på vad du menar med vagga.

Så ja tack, en bild hade varit fint :)

(kanske även en på svarven framöver?)

 

Idiotförklarad nu tro?

Visar ju bara hur begränsat skriftspråk är isf :)
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du SKA ha individuella spännaxlar, alltså inte en stel genomgående axel mellan bägge spännhjulen.
Banden är lite olika långa beroende på slitage/töjning trots vajerarmeringen i dom.

Med lite otur och två band i olika längder får du ett par spännhjul som "styr snett" och inbjuder till krängning eller ett band du inte får spänn på.Det vill du inte ha...... B) 

Mvh/Dexx

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...