Gå till innehåll

Lämpliga batterier till TGB30


Rekommendera Poster

Originalbatterierna är kvadratiska och har en udda storlek, har glömt vad de heter. Jag använder biltema AGM, mellanstorleken, inspända med en bit tryckimpregnerad träregel innanför batterierna så att bygeln passar. Det behövs också en längre kabel mellan batterierna. AGM är suveränt bra, nästan ingen självurladdning och tål bottenurladdning inom rimliga gränser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om priset, inköpet gick över budget  :(  Hade räknat med att en gammal lastbil behöver nya batterier, men udda storleken gjorde att dom kostade en hel del.

 

Jag är säker på att bara för motorstart kan man klara sig med betydligt mindre (och billigare) batterikapacitet, i alla fall om man inte vill starta sin Scania utan motorvärmare i -45 grader. (och hur många normala ägare vill göra det?)

 

Vi använder kranen regelbundet och det blir en annan historia, drivpaketet kan dra upp till 120A och generatorn ger bara 45 - spänningen sjunker fort om batterierna är för klena. Dom här bjässarna väger nästan 50kg/styck och verkar aldrig sina - en fördel om man håller på med 2 fyrhjulingar & massa utrustning på en fjälltopp i norra Finland...i höststorm och mörker som vanligt.

 

Lycka till för batterijakten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Japp, fick skruva ihop lådorna med en plastbit som distans mellan och såga av en utstickande hörna samt göra hål i locken för att sammanbinda + och - polerna med en batterikabel som hänger i luften mellan lådorna. Jag trädde en liten bit vp-rör på denna kabel som skydd mot skav.

 

Jag tänkte sätta lite durk slu ovanpå så man kan stå på dem om det behövs.

 

Jag hade samma elände som du mycket rost under den gamla batteriplattan då regnvatten och batterisyra gjort batteriramen till knäckebröd. Nu finns inga ställen för vatten kan gömma sig och inget som kan rosta.

 

Blev till att slipa rent, 3 lager zinkspray och 3 lager hammarlackad. Hoppas det håller några år. Det lär väl bli zinksläpp på färgen men det är åtminstone enkelt att bättringsmåla med hammarlack.

 

 

En bonus var att hålen för den gamla ramen passar utmärkt för öglor till spännband. Placeringen gör att lådorna står stilla både i sidled och djupled.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min 30 bil så sitter det två 55Ah batterier. Blev förvånad då jag öppnade batterilådan första gången och såg att de var så små batterier i den. Det har dock startat varje gång i vinter som jag provat men så fort man börjar köra lilla kranen så blir det ström-slut direkt. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Små batterier med låga Ah startar vad som helst, (nästan), så länge batterierna har bra CCA.

CCA är ett mått på hur mycket ström batteriet klara att leverera vid -18 grader. Så dina små batterier har bra CCA och klarar att starta även när det är kallt. Men det har inte kapacitet att lämna mycket ström läääänge vilket är fallet om du ska köra din kran. Då behöver du även ett gäng med Ah.

 

Är ni inte rädda om plånboken och vill ha bra batterier rekommenderar jag Odyssey, bra och dyra  ;)  Skit dyra om man köper dom i sverige...  :angry:

Kan kanske vara lite klent med Ah om ni kör mycket med t.ex. en kran. Men svår slaget om man kollar på CCA  :)

http://www.odysseybatteries.com/batteries/pc2250.htm

 

Detta har jag i min Defender räcker för att starta i kyla, och köra vinschen  :)  (jag har kollat runt endel och ni får svårt att hitta ett sånt "litet" batteri med så mycket CCA).

http://www.odysseybatteries.com/batteries/pc2150s.htm

 

Jag handlade dock i england, där dessa batterier betingar ett betydligt mindre dyrt pris än i Svedala....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har absolut inga intressen i Biltema, men kan berätta att deras gula AGM-batterier i alla fall enligt min uppfattning är väldigt prisvärda. Har sådana i nästan alla fordonen och är mycket nöjd. Egenurladdningen är väldigt låg och kallstartkapaciteten är suverän. Exempelvis hade snöslungan (Volvo 939 Viking) stått utan laddning i två år när vi behövde flytta den, hade med kablar och batterier men behövde inte använda dessa, den startade på egna batterierna!

 

Det är samma teknik som i Odessybatterierna men till en bråkdel av kostnaden.

 

Givetvis bara min erfarenhet! Your mileage may vary...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet inlägg med hur jag gjort med batterierna på TGB30.

Två stycken Biltema 80-21353 12V 135Ah. Verkar inte finnas längre?

Värmeplattan bortklippt och originalspännbygeln borttagen.

Två träbitar fastskruvade i värmeplattans fästhål.

Spännband knutna kring träbitarna och över batterierna.

Två träbitar till för att hindra att batterierna kasar omkring för mycket.

Jag har haft detta enkla arrangemang sedan 2011 utan problem.

 

post-5290-0-03343200-1432230214_thumb.jpg

post-5290-0-46610700-1432230197_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på de stora asen i orginalstorlek i min 30a för att jag vill veta att det alltid startar. Det beror ju på hur man tänker använda sitt fordon. Skulle man få problem så är det ju inte när det är 20 grader varmt å solsken utan med största sannorlikhet mörkt kallt och snöar/regnar då kan det vara gott med bra Ah :D Sen behöver växelådan bra med Ampere för att fungera bra och som det redan näms i denna tråd så är generatorn på 45A. Styrenheten till vxl lådan mycket kännslig för strömspikar så start med booster kan förstöra den. De styrenheter som försvaret lagade och renoverade fick en skyddsdiod mot detta problem och de brukar hjälpstarta sina fordon med NATO kabel.

 

Hoppas detta kan vara till hjälp. ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Just nu finns några pallar med försvarets originalbatterier till TGB30/40 hos

Kvibergs Överskott (tala med Tobias). Pris 850.00 per styck.

Det är M2672-104020  160 Ah.

De är torrladdade och håller därför hur länge som helst.

 

Färdigblandad batterisyra kan man köpa från Batteriexpressen AB.

TBFS5082  25l batterisyra  682.00
 

/Stefan

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Shysst! Jag ringde Kvibergs nu, men dom hade stängt. Får kolla imorrn. Det ironiska är att jag hade fyra såna där i ca 2 år som varit nödbatterier i en båt på jobbet, men när jag flyttade för ett år sen så slängde jag dem för att jag inte orkade släpa på dem längre  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...