lumberjack Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Hej är ny på forumet och ny glad ägare till en TGB1111. Jag har tänkt bygga en replika på pjäshissen och pjäsen, undrar om det är någon här som har måttuppgifter eller delar till hissen? har tänkt börja bygga snart. efter att vi kört premiärturen i terräng så är det något som är fel med diffspärrarna lamporna tänds inte på instrumentbrädan och fyrhjulsdriften vill inte kopplas ifrån, har någon tips på vad det kan vara för fel? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lumberjack Postad 17 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 April , 2014 Bra att bilderna kom med till er Glömde fråga i handboken står det att ett avståndsinstrument ska ligga i ett av facken där bak i bilen undrar om någon vet vilket? Tack på förhand. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Hej och välkommen till Forumet! Jag hade samma problem med fyrhjulsdriften på min 11a. Jag tror jag hade tre fel av tre möjliga. 1: På fördelningslådan sitter en Vacuumklocka, locket på den hade rostat sönder vilket gjorde att den sög luft samt att membranet var trasigt. 2: Lederna som sköter hög och lågväxel i fördelningslådan var fulla med grus vilket gjorde att jag inte kunde ändra mellan hög och låg (dock inte relevant i ditt fall då jag antar att du kan växla mellan hög och låg?) 3. Magnetventilen som sitter under den bakvända passagerarstolen på högersidan (Vet ej om den sitter på samma ställe på 1111) var full med rost och smuts, lätt att plocka isär och rengöra om du inte hör något klikande/pysande från den när du bromsar hårt / växlar mellan hög och låg / eller trycker på knappen för framhjulsdrift på diffpanelen. Vet inte om detta stämmer överens med ditt fordon men värt att kolla upp då det var detta som felade på mitt. Hälsningar Mikael. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Jag skulle börja med att kolla om det finns vacum, sen även kolla om de fyra kablarna sitter som de ska på fördelningslådans övre bakkant men lite konstigt att inte lamporna tänds de brukar lysa fast det inte funkar, på 11'an så ska det pysa om ventilen som sitter bakom passageraren i skåpet när man pressar ned bromspedalen, misstänker att det är lika på 1111'an, den kopplar in fyrhjulsdriften vid inbromsning. Finns säkert en hel del till som nån kan tipsa om. På min 11'a så var vacumet bortkopplat med samma resultat som på din Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Hm vart lite dubbelpost när jag skrrev mitt inlägg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Hej och välkommen! Riktigt fin bil du har! Har också vart i tankarna om att fixa en 1111:a i originalskick Pjäshissen har jag tyvärr inget att ge men beroende på vart du bor så kan du kanske kunna mäta på en bil som har den kvar. Stridsvagnsmuseet i Axvall hade en komplett bil så den borde väl finnas hos Arsenalen i Strängnäs numera. Sen tror jag att nåt museeum i Skåne har en också. Avståndsmätaren har jag kikat i en gång, har funnits att köpa hos surplus.se. Den ska vara i det fyrkantiga facket bak. Lådan som mätaren ligger passar som handsken i det facket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Som en vis man en gång sade, repetition är kunskapens moder. Det ser förövrigt ut att vara ett fint fordon du fått tag på! Stor glädje, och något att göra på fritiden behöver var man! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Här är bilen som står på Arsenalen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
RickardH Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Hej Lumberjack och grattis till en fin bil. Var du kan hitta en komplett bil med pjäs utöver Arsenalen vet jag inte. Vad jag däremot vet är att på den tid jag utbildade Pvpjässoldater så ingick avståndsinstrumentet inte i bilens utrustning utan tillhörde pjäsen. När bilen avrustades följde troligen AI´t med. Du kan nog hitta lite bilder och info om det i gamla SoldF. Rickard Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lumberjack Postad 17 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 April , 2014 tack för alla svar kul att ni tyckte om bilen, målet är att hitta alla orginaltillbehör till den eller tillverka egna. ventilen är helt tyst det kvittar vad man än gör tror ni att den är trasig? Jag bor i Skåne vet någon om det finns en bil här med en hiss kvar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lumberjack Postad 17 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 April , 2014 Tänkte visa en bild på avståndsinstrumentet som var till salu men hur infogar man en bild? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bajon1 Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Detta är avståndsinstrumentet du ska ha. http://www.5trosskomp.com/optik-riktmedel Var i Skåne bor du? Hässleholms museum har en komplett 1111 med pjäs. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 tack för alla svar kul att ni tyckte om bilen, målet är att hitta alla orginaltillbehör till den eller tillverka egna. ventilen är helt tyst det kvittar vad man än gör tror ni att den är trasig? Jag bor i Skåne vet någon om det finns en bil här med en hiss kvar? Magnetventilen har väldigt få delar så jag tror inte att den har gått sönder Såhär såg min ut inuti när jag skruvade isär den Alldeles för mycket rost och bôs för att den skulle fungera Det hade förmodligen transporterats från min vacuumklocka vid fördelningslådan som såg ut såhär inuti Själva magnetventilen är jättelätt att montera isär, lossa bara de två slangarna och kabelskorna, sen sitter den med en eller två bult genom skiljeväggen mot passageraren. Därefter är det bara två skruvar som håller ihop den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Tycker du ska kolla om du har vacum först, du har två slangar på insuget ena går till bromsklockorna och den andra är för vacum till diffar å fyrhjulsdrift, själva vacumtanken är i röret mellan rambenen strax bakom fördelningslådan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Jag instämmer med Janne, kolla vacuum först, eftersom både 4-hjulsdriften OCH diffarna verkar krångla? Även från mig >> välkommen hit till oss, och stilig bil du fått tag i! Var i landet (eller utanför) köpte du denna pärla? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Sitter en backventil¨på slangen från insuget, liknande den på slangen till bromsservot, kan vara bra att kolla om den funkar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lumberjack Postad 17 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 April , 2014 ska titta på det i helgen tack för tipsen, hoppas att det kommer igång Tyckte att Jag kunde höra hur ventilen slogs av och på när jag körde men är inte säker. jag pratade med en kille som har avståndsinstrument m/41 80cm till salu, då är det fel instrument? vet ni var man kan få tag på ett som är samma som på bilden? Bor i södra Skåne nära Trelleborg så Hässleholm är inte så långt bort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 17 April , 2014 Rapport Share Postad 17 April , 2014 Lycka till och glöm inte att fotografera mycket, det uppskattar vi på forumet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lumberjack Postad 17 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 April , 2014 Jag köpte bilen i Veberöd av en kille som handlar med militärbilar. det är en lågmilare bara 1800 mil märker man om det är vacuum i slangarna om man lossar på dem? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lumberjack Postad 17 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 April , 2014 klart MikaelD ska ha kameran med mig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 April , 2014 Rapport Share Postad 18 April , 2014 Såg nu när jag skruvade på en bil att det sitter 2 st kontakter på vakuumslangarna från diff vreden. det kan vara där det är dålig kontakt om ej lamporna tänds också, Av vad jag förstår utan att kolla på scheman så är det de som styr om lamporna tänds eller ej. och deras ända funktion verkar att vara och känna av om det är vakuum i slangarna upp till vreden på instrument panelen. Dålig kontakt vid lamporna an ju också vara felet, för just det,de sitter ju lite utsatt till för väta om man badat bilen några gånger. Rätta mej gärna om jag har fel någon, Så slipper jag leva i villfarelse, för jag har inte tid att kolla nu när dotra hänger på armen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 18 April , 2014 Rapport Share Postad 18 April , 2014 Det kan inte vara s enkelt att vakuum kranen är avstängd? Eller sitter de bara på11an, på min sitter den iaf på väggen bakom passagerarsätet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 18 April , 2014 Rapport Share Postad 18 April , 2014 Den måste vara speciell, har inte hört att det ska finnas en kran Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 18 April , 2014 Rapport Share Postad 18 April , 2014 Volvo_Rules Det är inte magnetventilen du tänker på? Ser lite ut som en kran Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 18 April , 2014 Rapport Share Postad 18 April , 2014 Ha ha jo det var det ju Har aldrig kollat så noga, var en slutsats jag drog när jag köpte bilen då den ser ut som ett vred på och står av/på i gul text bredvid. Ber om ursäkt om jag vilselett någon med min okunskap och tackar för tlillrättavisningen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.