Gå till innehåll

Nybliven ägare tgb 1111


lumberjack

Rekommendera Poster

Ja den ju är jord styrd, 

Vilket gör att den skall öppna när du lägger ur lågväxel och trycker ur framhjulsdriften, då öppnas kanalen rakt igenom och du får vakuum till klockan som då kan dra ur framhjulsdriften.

Så mät igen och kolla om du har jord på en av kablarna som går till den när du lägger ur framhjulsdriften eller sätt en jord kabel direkt på stiftet och lyssna om den slår då. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också problem med att få fram jord till magnetventilen, 24 V finns. Jag har löst det temporärt (ett  år nu) med en extra kabel mellan magnetventilen och jord med en strömbrytare. Då kan jag tvångsstyra magnetventilen.

1 = jord  2 x 4

0 = ingen jord 4 x 4

 

 

post-4966-0-31132600-1398334821_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kranen du tänker på går till värmepaketet, och sköter värmeregleringen.

Ang kontroll lamporna till diffspärrarna, så finns det (minst) två olika varianter, en där det sitter givare på ett fäste på ramen på höger ramfäste för motorn, och ett annat när det sitter två givare på höger sida under bakre motorluckan (tänk dig tändspolen, fast höger sida).  De senare är en bättre typ, för den första varianten behöver ha jord igenom givaren, och det är inte alltid det är så bra kontakt där nere. Den senare typen kan man dra kabel direkt mot bra jord, och på så vis slippa jordproblemet.

 

Så om det fortfarande strular, se till att det finns jordning (typ summra från stift mot jord) och har du inte det så vet du felet :P

 

Sen ang magnetventilen så finns det ju ett kontaktstycke någonstans mellan ventilen och säkringarna, så inte det är glapp/avbrott där, jordkablar har ju tendens att ärga bort... (bytte lite stift på en 2 månader gammal lastbil häromdagen, jordstift som ärgat bort trots isolering och allt vad det heter. På TGB finns det väl inga tätade kablar vad jag vet, så bara för att det är nytt så behöver det inte vara bättre :huh: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mätt igen den har + men något strular med jorden, när jag jordade den med en sladd som gick direkt till chassit så fungerade den perfekt. Jag har haft problem med en kontakt som sitter under panelen med handgas och värmereglage, tror den heter 12polig kontakt stiften var ganska ärgade innan tror ni att felet kan vara där?

Kan man byta ut stiften till nya, eller ska man klippa bort skiten och sätta kabelskor istället Vad tror ni?

Tog lite bilder hur laddar man upp dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...