Gå till innehåll

Danske TGB11 og 13 afgifter


zulphur

Rekommendera Poster

Jeg overvejer at købe en Volvo TGB13, nedvejet til 3500kg - altså til kørekort kat. B. Som jeg forstår er næsten alle TGB13 fra det svenske forsvar, og er årsmodel 1975. I forbindelse med registrering af en TGB13 i Danmark skal der naturligvis betales registreringsafgift, og senere en årlig vægtafgift. Som jeg læser de danske vægtafgiftsregler, regnes der med første registreringsdato som baggrund for denne afgiftsberegning. Kigger man på "uppgifter om annat fordon" på transportstyrelsen.se, ses det at langt de fleste TGB13 er førstegangsregistreret efter de er solgt fra det svenske forsvar. Det jeg frygter er så at man betaler vægtafgift af f.eks. 2008 som første registreringsdato på en bil fra 1975. Er der i dette (supergode) forum, danske TGB13 ejere som kan oplyse om dette er rigtigt, eller kan man argumentere for at bilens produktionsår er den man bruger til at beregne vægtafgiften?

 

Mvh

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej Anders 

 

Jeg kan fortælle hvad jeg har fundet ud af med min TGB 13 ind til nu.. Som du også er inde på, så er der første registrering dato i sverige der tæller, hvis den skal være veteran når den kommer til danmark, skal den helst være reg. før 1979. 

Er det TGB med 7 sæder i eller med ambulance/radio kassen?  hvis det den med sæder i skulle der hvis være nemt nok at få den ned på 3500 kg da den har en typegodkendelse på alle og egenvægten er ikke så høj. TGB 1314 med kasse er lidt sværere at få ned på 3500 kg. den er typegodkendt for hver bil, der skal måske bruges en dataerklæring.

 

Mvh  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det kan simpelthen ikke passe, da jeg spurgte Skat (var til møde med en derfra), nævnte de intet om det. Jeg hører lige dem jeg kender, der har indregistreret...

Dette kunne jo potentielt betyde at registreres den som årsmodel 2008, skal den også overholde kravene til biler (sikkerhed, kollisionszoner, forurening mv.) for 2008.

 

Men jeg vil mene det ikke giver mening, første registrering må inkludere hvornår den svenske hær har taget den i brug.

Det var af netop denne årsag jeg valgte en 13, og ikke en 20, da de er fra 1979.

Detailforeskrifter for køretøjer blev indført i 1977, og betyder at alt før dette er en del nemmere at have med at gøre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Christian,

 

Du må meget gerne undersøge hvad andre ca. betaler i vægtafgift, og om de er blevet taget som 1975 modeller eller det har været første civile registreringsdato som har været gældende.

 

Mvh

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Her er lidt fra skat http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947429&chk=209795

 

Gi dig helt ret Christian, de skulle ikke være rigtig at bil bygget i 1975, men først reg. i 1990 skulle overholde de nye detailforeskrifter. 

 

Men da jeg skulle reg. min skulle jeg oplyse første reg. dato. Kan være hvis det ikke findes på den gammel reg. attest så går de med til 1975 som reg. året..

 

post-6401-0-39906500-1407749187_thumb.png

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...