Gå till innehåll

Hjälp! (styrspindel)


Tankian

Rekommendera Poster

Behöver snabb hjälp! Jag försöker byta lagerkoppar men förstår mej inte riktigt på det. Jag har satt i dom nya kopparna och ska sätta ihop. Men när jag trycker upp spindeln mot övre koppen så fattas det ungefär 5mm på nedre koppen. Ska det inte gå ihop så långt så att tätringen på spidelkåpan går emot spindeln? Eller måste jag sätta dit flera schims för att få ihop det korrekt? Jag tycker iaf. att det ser konstigt ut men såg på andra sidan att det eventuellt är en liten glipa där med. Vad gör tätningen då för nytta? Väldigt tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är denna som tatanka säljer om jag förstår ditt problem rätt

 

Du kan kika i´min mqm tråd sidan 11

 

http://www.tatanka.nu/tatningsring/379-0

 

Art.nr: 946250

Nja det är i nerkant det inte vill gå ihop riktigt. Alltså spindeln mot tappen på kåpan. O-ringen på nedre ska väl täta antar jag? Spindeln går inte mot o-ringen. Ska jag dit med flera shims kanske? Fast som jag förstår så går det ju ihop ännu mindre med flera shims?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det, så man behöver alltså oringen för "skåran" i tappen och sen x ringen som dammskydd typ?

Utan "x ringen" så kommer du få ett utrymme som ser ut såhär enligt min bild då jag saknade den från början på min bil.

Insåg när jag bytte damasker att något saknades (se den lilla röda pilen)

 

tgb%20framaxel%20008.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan "x ringen" så kommer du få ett utrymme som ser ut såhär enligt min bild då jag saknade den från början på min bil.

Insåg när jag bytte damasker att något saknades (se den lilla röda pilen)

 

tgb%20framaxel%20008.JPG

Åh tack! Exakt samma som jag fick på min. Trodde ju att något va fel men nu börjar det klarna. Får beställa lite mera prylar då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag lyckats få lite tid över och satt ihop framaxeln på ena sidan iaf. Vill tacka så mycket för hjälpen. Om någon annan behöver hjälp så svarar jag gärna på frågor. Nu har jag bara andra sidan kvar och den borde ju gå lite fortare nu när man vet vad man håller på med, det är inte alla bilar som är byggda som dessa underverk ;) 

 

En notering: Den så kallade X-ringen sitter enligt vad jag kan förstå inte i framaxeln utan bakaxeln och har artikelnummer: 944527. Tätringen till styrspindeln har artikelnummer: 946250. och O-ringen till densamma har artikelnummer: 955977.  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...