Gå till innehåll

Tgb 11 renovering / ombyggnad / mod. NYTT OBJEKT !


TgbEa

Rekommendera Poster

Så då börjar jag projekt tråd nr. 2

 
Första inlägget kommer att uppdateras kontinuerligt eftersom projektet fortgår. och referens till inläggets nr kommer att finnas.
Historik finns i inlägg nr 2.
 
Nu till väsentligheterna vad ska göras ?
 
Det som är gjort :
Avbärarlister mod. grova. (Lite kvar) (Klart)
Avplåtning mellan kupéerna (Klart)
Installation av 12 v konverter och batteri bank. (Klart)
Framdragning av 12 v. till utr. (Klart)
123 tändning. (Klart)
Winch montering en fram mellan rambenen och en bak under sätet. (Klart)
Radio installation Wouxun 4 bandare 27 / 50 / 155 / 460 MHz (Klart)
Kameror och skärmar 7†(Lite kvar) (Klart)
 
Det som ska göras:
Stereo m. högtalare. (Finns hemma)
Mer komutr. och fler radio m. laddstationer. (Finns hemma)
Spiraler fram och bak som komplement. (Finns hemma)
Fälg breddning (Pågår)
Creppy crawler 38,5x14,5 (Finns hemma)
24 v larm och fjärrstyrning av lås. (Finns hemma)
Elfläkt med PWM styrning (Finns hemma)
Kupefläkt med PWM styrning (Finns hemma)
Onboard kompressor York (Finns hemma)
12 v generator
Elservo med mod. box. (Finns hemma)
Belysningar inne ute och runt om. (Finns hemma)
Inredning.
Ommålning.
Teknik och mätare. (Finns hemma)
Flytta in baklampor i karossen. (Finns hemma)
 
Kanske ska göras :
Nya säten

post-5707-0-09276200-1405854844_thumb.jpg

post-5707-0-60740600-1405854868_thumb.jpg

post-5707-0-98558900-1405854904_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Historik.

Min första 11:a möte döden i form av massor med rost på otillgängliga ställen och en skjuten koppling.


Då insåg jag att det inte var någon ide att lägga mer tid där.

Sen kom en auktion från Kviberg i Enköping där det auktionerades ut 4st. 11:or alusink….som vid inspektion var plåtisar!

Men de var helt rostfria efter 25 år med underhåll och torrlufts förvaring. 2 av dom fick följa med hem till det perfekta priset av 28k + moms. När jag kom hem med dom så kom bästa polaren och konstaterade : En sån vill ja ha också….så där rök den som jag tänkte göra lite vinst på :-)

Dom var slaktade på fördelare och lite småplock så det vart att plocka i en 123 igniton i min.

Det var lednings 11:or så lastvikt var 150 kg :-)

Man svor en hel del när inredningen skulle ur…det satt en ibm 286:a i, och en gammal skrivare i storleken 800x350x600 samt 24 v omvandlare mod. grov. och naturligtvis kopplings paneler för tele, antenn ,och data.

Allt detta var monterat i raco moduler och skruvat nå så förbannat…Jag sålde större delen på rot till en kändis här på forat, så jag slapp den värsta skruvningen. Hela bilen var EMP skyddad med plåt som var nitad överallt och jordflätor överallt.

Sidodörrarna var ju plåt istället för glas och hopnitat varje cm ! Så där fick gamla bilen vara donator.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innom nått halvår förhoppningsvis...

Först måste kardan till fläkten bort.

Sen in med el fläktar.

Sen behövs det mer 12 v ström än en omvandlare kan ge så då är det 12 v generator.

Sen så kommer servot lär ju behövas till stor däcken....

Nu jobbar jag på däcken/ fälgarna behöver nog kränga nått däck till då ett par av fälgarna såg lite skadade ut.

ska kolla upp två till jag har ligger...

Servot är ett opel corsa servo men jag köpte fel...tog det med ställbar ratt.

Var ingen höjdare då det är längre från servot till rattens överdel än den fasta varianten så ratten hamnar alldeles för högt...

Så här blir det att va lite kreativ och korta...me det ska nog gå.

Sen behöver man en liten låda som fixar signalerna till servot, den hittar man på ebay för nån hundring...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst skulle jag vilja ha en äkta "Trainhorn" ala youtube videos men tycker inte det är riktigt värt över 1k kr...

Jo tutan går på luft och jag vill ha ett sånt där trevligt truckersnöre i kupén :-)

Jo yorken ska ha en 30 liters alutank ansluten och en tryckreducerare ställd på 2,5 kg med snabbkopplingar fram och bak.

Sen behövs bara en slang med av/på ventil och ett däcksventil munstycke så slipper man stå och passa, tryck dit vänta tills det slutar pysa och man har 2,5 kg

Naturligtvis skall det sitta en fulltrycks ventil fram / bak med med 8 kg för mutterknackare mm.

Kom på att jag tog hem ett 24v larm med "Actuators" (Fjärrstyrda lås) är det någon som provat montera såna ?

Går ju inte att få låscylindern att gå i lås men väl spaken att hamna i lås läge !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med fattigmans ctis i min. Dvs jag kopplar in samtliga bakdäck på en gång (utvändigt) och sitter i kupen och kollar trycket. Sen skiftar jag till framdäcken och upprepar procesen :) gött å slippa stå ute i regnet å fylla på.

 

För gemene man kan det kanske kvitta men på exp resor där man ofta kör på dåliga vägar är det ovärderligt!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kupefläkt med PWM styrning (Finns hemma)

 

Hallo!

 

Hvordan skal du gjøre denne ombygginga? Setter du vifta (fläkten) på samme sted som originalvifta, eller plasserer du den et annet sted?

 

Kan du få PWM-kupevifter i 24 volt?

 

Regner med at dette får ned viftestøyen (fläktbulleret) betraktelig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer använda dessa till både kupefläkt och kylfläkt.

http://www.aliexpress.com/item/12V-24V-36V-10A-DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller/846450428.html

och den här lite kraftigare... 

http://www.aliexpress.com/item/Hot-Sale-1PC-10-50V-DC-30A-to-40A-50V-1000W-Motor-Speed-Control-PWM-HHO/1780035527.html

Vi får se vilken som passar bäst...jag tog en av varje...

 

Dom är ju så billiga så det blir bara och testa...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...