Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej.

 

Äger en 935 sedan en tid, nr 850. Jag skulle vilja ha andra (nya) däck på den. Finns några tips på endera däck som går att sätta på originalfälgarna eller andra fälgar (typ 17" eller nåt) som passar och som kan ta däck som är lättare att hitta?

 

Bilen ska användas som husbil, men jag behåller så mycket som möjligt av inredningen eftersom jag är lite radio/tele-nörd; dock har jag inga museala ambitioner med bilen.

 

Helt original i drivlinan såvitt jag kan bedöma, körsträcka 1800 mil. Vinschen funkar också, efter byte av brytpinnen...

post-8534-0-10484500-1406218684_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytet skedde hos en däckverkstad, lite brutala grejer om man inte har helt rätt verktyg, man har behov av en press för att "trycka ihop" däcket på fälgen. Förmodligen går det att fixa under fältmässiga former också, men jag var lite "lat".

 

De däck som satt fram innan bytet var ju originaltypen och de hade suttit en tid på axel 2 och blivit lite "sågtandsformade", så det lät illa och vibrerade i ratten. Dessa rulldäck är i princip tysta och ger en behagligt distinkt styrning. Tyvärr förlorar man ju lite drivförmåga från framaxeln, men har man hamnat i sådant läge att det spelar roll, har man nog kommit rätt långt ändå. I värsta fall får man ta till vinschen.

 

Det är ju lite problematiskt med en ständigt drivande boggie med kopplade axlar; finns minsta diameterskillnad mellan axel 2 och 3 så bänder det ju och då äter det på däcken. Enligt däckkunniga sliter det värst på axel 2, så de däcken far illa om man inte flyttar runt lite då och då.

 

De ljud som hörs mest nu är egentligen helt normala; lite kugghjulssång och sådant, men det är inte farligt alls och motorn låter som ny...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska nog lämna mina till en däckverkstad nästa gång,vi använde en grävmaskin för att trycka av däcken men det gick lite hårt åt fälgarna.

Har funderat på att skruva bort kardanen mellan bakaxlarna för att slippa slitaget,kör tyvärr mest på asfalt så riken att köra fast är ju ganska liten :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbkoppling eller frihjulsnav vore ju det absolut bästa men det går nog inte att ordna på dom här :(

Jag har tänkt att koppla ur den sista axeln genom att ta bort den lilla kardanaxeln mellan axlarna o så får jag väl skruva tillbaka den om

det ska bli någon planerad skogskörning.

Men risken med att koppla ur en axel blir att slitaget ökar på däcken på den drivande axeln och då är man tillbaka på ruta ett igen??? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag misstänker att det som sliter är just att axlarna är kopplade... Det räcker med lite diff i däcktrycket så får man lite stretande i boggien och då tar däcken stryk. Jag skulle tro att det inte blir sämre med en axel urkopplad, för då slipper man det extra gnuggandet mot vägen. Det är ju inte så att motorstyrkan äter däck på denna vagn... Antar att 1959 så var det mer grusvägar som var aktuellt och då spelar det ju mindre roll. Min har hela tiden gått jättefint på grusväg! Nu är alla bakdäcken "matchade" (lika slitna) och det blev lugnare gång av det och med de nya framdäcken blev det ännu bättre. Få se om jag hinner experimentera lite under resten av varmperioden här, lämnar rapport såklart om nåt händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jahaja, nu är det slut på säsongen för 935:ans del. Presenning på ovansidan och torrbollar i stabshytt och förarhytt. Nästa varmperiod blir det nog lite åka av så vi kanske syns på vägar eller rastplatser, om  inget olämpligt inträffar. Nya "rulldäcken" sitter fint, men det skulle funnits 2 till så det kunnat bli fullt bestyckat. Fortfarande milt intresserad av alternativa fälgar, eller däck som passar originalfälgarna och som är lite mer "åkvänliga" än försvarets skottsäkra originaldäck. Eller om nån har dessa rullmönstrade däck och vill/kan sälja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Säsongen 2015 är påbörjad. Bakre bakaxeln kopplades loss från drivningen ("mellankardanen" borttagen), funkar OK. Det finns slirningstendenser om det är slipprigt underlag, men med inkopplad framhjulsdrift funkar det fint. Ska byta till rullmönstrade däck på alla platser (lyckades hitta till alla!), återkommer med recension. Finns det intresse av de gamla "pildäcken", tro? I så fall kan jag spara dem till nån behövande när de är friställda. Vilken jävla rolig bil det här är!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Säsongen 2015 är påbörjad. Bakre bakaxeln kopplades loss från drivningen ("mellankardanen" borttagen), funkar OK. Det finns slirningstendenser om det är slipprigt underlag, men med inkopplad framhjulsdrift funkar det fint. Ska byta till rullmönstrade däck på alla platser (lyckades hitta till alla!), återkommer med recension. Finns det intresse av de gamla "pildäcken", tro? I så fall kan jag spara dem till nån behövande när de är friställda. Vilken jävla rolig bil det här är!

Tjena om däcken finns kvar är jag intresserad av dom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Lucas95

Jag ska snart få till byte av däck på bakaxlarna och då lär det bli 4 st pildäck över. Om intresset finns kvar om några veckor så går det säkert att ordna nåt. Jag ska låta sajpa rullmönsterdäcken innan montage, tänkte jag.

Okej det blir kanon det!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Uppdatering:

 

Nya rullmönstrade däck runtom, numera. De på bakaxlarna sajpade (via nån firma i Gävle). Går som en dröm, men har troligen inte samma framkomlighet som med originaldäcken. De gamla "pildäcken" utmönstrade av däckfirman (typ "farliga", med mycket sprickor och cordskador, troligen nån beväring som haft kul i skogen för länge sedan). Så tyvärr är de inte tillgängliga för nån annan, man skrotade dem direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däcken sajpades av en firma i Gävle och det har gjorts som tunna snitt i "löpytan", i princip tvärs över och med cirka 20 mm mellanrum. Det kostade 225:- + moms per däck. Sajpningen påstås ge bättre grepp i mjukt underlag för "entreprenaddäck" som har mycket grovt eller mera längsgående mönster (som mina). Jag hoppas också att det ska få boggien att gå lite smidigare i snäva kurvor på asfalt, i och med att de uppskurna däcken bör kunna "skrida" lite lättare i sidled än med rent rullmönster.

 

Själva sajpningen görs tydligen med någon sorts knivar. Man är livrädd för gamla däck som kan ha stenar etc inbäddade i gummit/mönstret. Mina verkade helt oanvända. Mina kedjor har jag sålt, så jag får lita till fyrhjulsdrift (eller koppla in axel 3 igen och återgå till möjlig sexhjulsdrift).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Några bilder på åkdonet i det fina höstvädret. Inte för att parasollen behövdes, men det såg lite kul ut. Det är en flagghållare som kom till användning för ändamålet (typ för bussar, med metallpinne och valfri flagga när det passar). Annars ser man alla hjulen med likadana däck och en bild visar själva sajpningen (inte helt lätt att se).post-8534-0-70319100-1446483703_thumb.jpgpost-8534-0-34282400-1446483704_thumb.jpgpost-8534-0-78779300-1446483704_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...