Gå till innehåll

Byta bromssystem m.m. på C202


Rekommendera Poster

Bultpassningen kommer att räcka finns ett flertal fordon utan navpassning som viktmässigt är lika med valpen och bak saknas väl navpassning eller?

 

Stämmer, bak är navpassningen så kort att den bara räcker till bromstrummornas tjocklek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej gänget! Många år sedan jag skrev något valpigt sist men kände direkt igen åtminstone eile och Rookien. :)

Min 9033:a radiovalp Fiona från -67 har jag nu kört längre själv än den hade gått i hela sitt liv innan jag köpte den. I början hade jag den som min enda bruksbil, men på senare år rullar den mest som trädgårdstraktor och som förstärkning av familjens vardagsbil, en Saab V4.

 

Denna sommarresa på 1300 km, mestadels genom Finland, med sex personer och en del packning fick mig att lessna ordentligt på de dåliga bromsarna. Trots att jag justerar bromsbackarna så de precis snuddar vid trummorna är det "dubbeltramp" på pedalen som gäller för att inte pedalen ska gå obehagligt djupt. Jag känner ingen "svampighet" som tyder på luft i systemet. Mitt försök att renovera original Girling servo/bromskraftförstärkare för sju åtta år sedan sket sig. I stället flyttade jag över servo från en donatorvalp, vilken verkade ha ETT exemplar av samma slags servo som 202.

 

Trots vad jag tycker verkar vara väl luftade och justerade bromsar har jag alltså som rutin att göra en kort pumpning på pedalen för att få upp den i ett bättre läge. Behöver jag sedan bromsa lite hårdare än planerat känns det som att pedalen går i botten. I själva verket tror jag det är servot som slår i botten eftersom pedalen har en bit kvar till golvet och det faktiskt går att öka bromsverkan ytterligare en aning om jag tar i och drar upp ratten under hakan allt vad jag orkar...

 

Under finlandsresan fantiserade jag om skivbromsar men då Fiona har 15-tumsfälgar med feta radialdäck antar jag att skivorna från Suzuki Vitara V6 som nämns på flera ställen i formumet inte lämnar plats över för bromsoken. Att köpa större fälgar med nya landsvägsvärdiga däck går långt utan för min budget.

Bromsverkan känns oftast acceptabel när körningen flyter på som planerat, det är i mer paniklika situationer det känns som att pedalen bottnar. (fast den nog inte gör det) Bilen rullar sällan i mycket mer än 60 km/h och i stort sett aldrig i djupa surhål och lera så att konvertera till skivor är förmodligen overkill.

Att få till bromsar med modern personbilskänsla vore ändå trevligt, frågan är om det finns vettiga delar ihop med mina 15-tumsfälgar?

 

Annars kanske byte av modernare servo direkt mellan pedal och huvudcylinder vore en vettig uppgradering? Tvåkrets bromssystem skulle onekligen eliminera en av mina gnagande känslor...  Då är frågan om kretsindelningen: Axelvis eller diagonalt? Saab har ju länge kört med den diagonala varianten medan t.ex. Fiat haft axelvis på åtminstone 70- och 80-talen. De senare har jag testat med en trasig krets och det var inte mycket till bromsverkan som återstod. Med diagonal indelning får man förstås en rejäl sneddragning och i en paniksituation kan man kanske hamna i diket. Om det är bättre eller sämre än att "fronta" med älgen man försöker undvika tål kanske att diskuteras. Jag känner en rutinerad rallykille som voltade sin Saab pga brusten bromsledning.

 

Eftersom valpen har ett mer kvadratiskt förhållande mellan spårvidd och hjulbas än de gamla saabarna ser jag en risk att diagonal kretsindelning t.o.m. kan vara ännu farligare på valpen. Å andra sidan är en f.d. radiovalp ganska otäck på vinterväg i originalskick då lätt låser bakhjulen först... Åtminstone är min sådan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Som du beskriver det så har du något som är trasigt, slitet eller feljusterat. På min valp hade jag monterat automatiska bromsbacksjusterare, tillverkas och försäljes av en medlem på detta forum. Med huvudcylinder och alla hjulcylindrar samt ledningar som var täta så var det inga problem att nita hjulen på första trycket på pedalen. Detta med original en-kretssystem, trumbromsar och icke servoassisterat.

 

Hitta orsaken i stället, skaffa automatiska justerare så blir det bättre, billigare och snabbare åtgärdat än att börja bygga om.

 

Mitt tips är huvudcylindern. Det ska finnas en ventil där som ska hålla kvar en viss del av trycket efter bromsning, den kan vara trasig.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riskera cylindrar att kolven åker tillbaks för mycket av sig själv, fast huvudcylindern är ok och orsakar onödigt spel vilket orsakar dubbeltrampning  så lägg i en fjäder, rätt säker jag åker med fjäder på kopplinsslaven och även slaven på det hemmabyggda servot.  

 

Men innan ni lägger fjädrar i cylindrarna så kolla upp varför kolvar åker tillbaks för långt ev fel i huvudcylinder eller för mycket vibrationer tex obalance.   

 

Bromsproblem på c202 beror mest luftfickor och finns de dubbla originalservona så kärvande eller smuts vid vippbryggan eller läckande packbox på manöver axeln saker som är lättare att  åtgärda än att bygga nytt bromssystem . 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg det men han använde bromsförstärkare av typen som sitter och brukar krångla på c202.

 

 

Kärvande eller smuts vid vippbryggan eller läckande packbox på manöver axeln vanligt fel på den typen av servo,  servot ska även ha renade filter på tilluften. Och när du luftar och har bromsförstärkre som dessa servon kallas så se till att ha motorn igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Som Obelix skriver är det nog ett fel jag bör hitta, och det snarast eftersom sista långresan blev lite otäck med stundtals huggande bromsar. Misstänker att ett nitat bromsband har släppt. Nya bromsbackar/band vore förmodligen ett rejält lyft för bromsförmågan då mina backar förmodligen suttit på sedan 1967...  Vill minnas att en kompis som hade radiovalp för 20-talet år sedan kunde få bakhjulen att lyfta när han bromsade på torr asfalt i stadsfart. Menar Obelix att det går att låsa hjulen t.o.m. utan servo/förstärkare är det tveklöst något knas med mina bromsar. Eftersom jag sällan kör i lera och vatten har jag inte ont av att trummor är sämre än skivor på att hantera detta.

 

Skicket på mitt "202-servo" är okänt, men det ser ganska fräscht ut, gör inga konstiga ljud, kärvar eller läcker, så jag har egentligen inget skäl att misstänka det. Någon som vet om det har samma förstärkarverkan som original MKII från 60-talet? Jag har sådant liggande sedan ett misslyckat byte av packningar (det hugger) och om MKII:an är kraftigare än "202-burken" är det förstås värt att hitta felet på.

 

Annars tycker jag mercedesservot Kjell Niklasson monterat ser väldigt trevligt ut och att ha en modernare servoklocka direkt mellan pedalen och huvudcylindern borde bli mer lättrampat/lättluftat än den ursprungliga lösningen? Att byta upp sig till tvåkretssystem skulle kännas väldigt trevligt inför de fortsatta familjeresorna på allmän väg.

 

Om man bygger om till tvåkrets, vilket är då att föredra - Saabs korsvisa indelning eller axelvis som t.ex. på äldre Fiat? Tappar man en krets på en gammal saab drar det rejält snett när man bromsar, och det är förstås inte kul i en paniksituation. Försvinner båda frambromsarna tror jag inte det blir direkt roligare... Så om man har möjligheten att välja, -korsvis eller axelvis indelning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter 130 mil på semesterresa med 6 pers i en Valp hade jag behövt lång samtalsterapi, mina medpassagerare också. Fast vid laget skulle vi nog kallas motpassagerare. Frågan är om det är värt att bygga om till tvåkrets, nog bättre att hitta felet på det som finns.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Obelix skriver är det nog ett fel jag bör hitta, och det snarast eftersom sista långresan blev lite otäck med stundtals huggande bromsar. Misstänker att ett nitat bromsband har släppt. Nya bromsbackar/band vore förmodligen ett rejält lyft för bromsförmågan då mina backar förmodligen suttit på sedan 1967...  Vill minnas att en kompis som hade radiovalp för 20-talet år sedan kunde få bakhjulen att lyfta när han bromsade på torr asfalt i stadsfart. Menar Obelix att det går att låsa hjulen t.o.m. utan servo/förstärkare är det tveklöst något knas med mina bromsar. Eftersom jag sällan kör i lera och vatten har jag inte ont av att trummor är sämre än skivor på att hantera detta.

 

Skicket på mitt "202-servo" är okänt, men det ser ganska fräscht ut, gör inga konstiga ljud, kärvar eller läcker, så jag har egentligen inget skäl att misstänka det. Någon som vet om det har samma förstärkarverkan som original MKII från 60-talet? Jag har sådant liggande sedan ett misslyckat byte av packningar (det hugger) och om MKII:an är kraftigare än "202-burken" är det förstås värt att hitta felet på.

 

Annars tycker jag mercedesservot Kjell Niklasson monterat ser väldigt trevligt ut och att ha en modernare servoklocka direkt mellan pedalen och huvudcylindern borde bli mer lättrampat/lättluftat än den ursprungliga lösningen? Att byta upp sig till tvåkretssystem skulle kännas väldigt trevligt inför de fortsatta familjeresorna på allmän väg.

 

Om man bygger om till tvåkrets, vilket är då att föredra - Saabs korsvisa indelning eller axelvis som t.ex. på äldre Fiat? Tappar man en krets på en gammal saab drar det rejält snett när man bromsar, och det är förstås inte kul i en paniksituation. Försvinner båda frambromsarna tror jag inte det blir direkt roligare... Så om man har möjligheten att välja, -korsvis eller axelvis indelning?

Har du bara enkla hjulcylindrar fram blir korsvis olämpligt, minsta fel på en hjulcylinder eller i huvudcylindern gör att vid bromsning blir det sidokast, om du däremot sätter dubbla cylindrar fram likt c202 eller vanliga andra bilar kan du gör ett dubbelt triangel system vilket även bromsar rakt när en krets fallerar.  Enklast vid enkla cylindrar ett bak och ett fram och lägg framsystemet på huvudcylinderns primära/första krets dvs närmst pedalen.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter 130 mil på semesterresa med 6 pers i en Valp hade jag behövt lång samtalsterapi, mina medpassagerare också. Fast vid laget skulle vi nog kallas motpassagerare. Frågan är om det är värt att bygga om till tvåkrets, nog bättre att hitta felet på det som finns.

Är gift med en psykolog och tro mig samtalsterapi avhjälper varken bromsproblem eller andra garagerelaterade problem.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åker du 130 mils tripper ofta med 6 pers så blir det billigare att överta min c202 camper än att bekosta samtalsterapi.

 

Man åker ganska bekvämt i camperdelen och blir passagerarna trötta det bara att bädda ner. Sidobänkarna vid bordet rymmer 4 pers och den omgjorda motorkåpan sitter man också bekvämt på och 2st i hyttdelen vilket innebär att du kan utöka vänkretsen med en extra person.   :)

 

ang bromsar skrämmde jag nästan livet av en hundägare härromdagen som fick för sig att vid ett skymt övergångställe släppa ut löpkopplet så hunden kvickt tog ett skutt ut på övergångstället men hunden vände i luften av bromstjutet från däcken.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nog blev vi allihop ganska uttråkade av de långsamma valpmilen, men några psykologbehov var det ingen som fick. Senare följde alla med frivilligt på en kortare campingresa med tält till Nynäshamn, ca 2x10 mil. Det var då bromsarna fick för sig att hugga några gånger. Så pass otäckt att hemresan klarades i stort sett helt utan att bromsa, vilket skedde tack vara god rutin på extrem ecodriving med Saab 96 V4 som är familjens ordinarie bil året runt.

 

Inför ännu en gruppövning med volvovalpen Fiona nyligen gick jag igenom frambromsarna och upptäckte som väntat några nitade bromsband som lossnat. Från en reservdelsaxel plockade jag en uppsättning limmade backar till det framhjul som hade problem. Vid provkörning efter fuskjobbet hade jag fortfarande vissa låsningstendenser i bakaxeln. Att blanda nitade och limmade bromsband i olika slitet skick är förstås ingen höjdare, men "man tager vad man kadaver sade nekrofilen". -Som fuskfix var det bättre än inget alls. Innan vintern ska jag be om offert för omlimning av alla åtta bromsbackarna. Kan tänka mig att stenhårda och torra nitade bromsband som kanske är lika gamla som bilen inte har den bästa bromsförmågan.

 

Någon som vet vad som är lagom/maximal tjocklek för nya bromsband?

 

Är valpens original Girling MKII bromsförstärkare bättre än ett exemplar av den modernare dosa som bl.a. sitter i 202? Trampar jag lite hårdare på pedalen känns det som att servon "bottnar", vilket jag tolkar som att 202-burken kanske inte kan hantera den volym bromsvätska som huvudcylindern ger. På en 202 sitter det vad jag vet TVÅ servon/förstärkare och då blir det rimligtvis bara halva volymen som vardera servoburken behöver hantera. Det kanske är mödan värt att ta en närmare titt på vad som kan ha gått snett när jag bytte packningar i min Girling-burk och byta tillbaka till denna?

 

Alternativt byta till nämnda saabservo, men då den har mindre diameter på huvudcylindern ser jag en risk att pedalen går för djupt om inte bromsjusteringen är absolut perfekt. Å andra sidan borde en vakuumklocka med ungefär samma diameter som 202-burken kunna ge större tryckförstärkning om huvudcylindern har mindre diameter. Har för mig 903-originalet är 1" (2,54mm = 5,1 cm2) medan Saab-cylindern är 20mm (3,1 cm2), en ganska betydande skillnad således. Slaglängden såväl som pedalens utväxling måste förstås tas med i jämförelsen också. Har saabcylindern större slaglängd är det ju bara att kompensera med pedalens utväxling.

 

Eile, vad har det för betydelse om framaxeln kopplas till primär- eller sekundärkolven i en tvåkrets huvudcylinder? Tryckmässigt borde det inte spela någon roll när kolvarna har samma diameter. Oavsett vilken krets som faller bort så måste ju slaglängden för den läckande kretsen "täckas upp" innan man får upp trycket i den återstående kretsen. När jag jämför slaglängden mellan original enkrets huvudcylinder och den smalare saabcylindern antar jag det är oerhört viktigt att räkna in vad som händer om ena kretsen faller bort... Att bygga om till tvåkrets kanske rent av kan bli MINDRE säkert än att behålla originalsystemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

primär delen är direkt mekaniskt påverkad av pedalen medans secondära på en del huvudcylindrar är påverkad av trycket från den primär därför bör man lägga de bromsarna med mest kraft dvs de främre på den innersta kretsen i huvudcylindern och bak bromsarna på den secondära dvs den kretsen längst ifrån bromspedalen.   Limmade backar har varit billiga att få gjorda i jkp man får de med ett mjukare modernare typ av belägg vilket ökar bromsförmågan.  Hugger bromsar kan det vara för att du blandat forward med backward back eller om de är lika så dra en fas på beläggen i början så de inte kan hugga och självbromsa vid bromsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den från pedalen räknat yttre kolven i en tvåkrets huvudcylinder brukar (iaf vad jag sett) påverkas indirekt, precis så som eile beskrivit. Om kretsen närmast pedalen tappar tryck sjunker pedalen tills primärkolven mekaniskt bottnar mot sekundärkolven. Detta borde ske ungefär halvvägs av totala slaglängden. Oavsett om kolvarna har kontakt eller om utrymmet mellan dem har hydraultryck måste trycket från sekundärkolven bli precis detsamma eftersom kolvarna har samma diameter.

 

Om slagVOLYMEN i huvudcylindern har små marginaler för att klara dåligt justerade bromsar finns alltid risken att pedalen går i botten även om systemet är tätt och väl urluftat. Inte heller i ett sådant fall borde det spela någon roll vilken krets som är ansluten till vilken av huvudcylinderns sektioner. -Antingen går kolvarna mot varandra eller så bottnar den yttre/sekundära. Den bromskrets som har för stort glapp i justeringen får då dålig bromsverkan eller ingen alls, men är justeringen bra på den andra kretsen borde man ha god chans att få normal bromsverkan där. Bara det vore en vinst mot 903:ans original enkelkrets.

 

Nä, jag lyckas inte förstå hur det skulle kunna vara någon skillnad, men är det en viktig sak man lätt gör bort sig på är jag tacksam för en närmare förklaring innan jag bygger något onödigt farligt.

 

 

Det där om att förväxla forwad/backward backar känner jag till, men har pinsamt dålig koll på hur det faktiskt ska se ut. Min verkstadshandbok är otydlig på den punkten men på min bil är det som på bilden nedan, -Backarna med det kortare belägget sitter bakåt.

 

http://ifokus-assets.se/ab8f557a7daa97faeb4f4f0eb2916988/shrink/660x800/uploads/965/965773db0a5e69b57642a44c1fb0e348/renoverad.jpg

 

När jag letade bilder på nätet fann jag lite olika längd på beläggen. Om en månad ska bilen in på besiktning och till dess vill jag byta belägg runt om. Nästa vecka får jag förhoppningsvis tillräckligt lugnt omkring mig för att ringa runt bland firmor i Norrtälje, Stockholm och Uppsala i hopp om att det ska bli både billigare och bättre att renovera backarna i stället för att byta dem. Till dess måste jag få fatt på en vettig specifikation/beskrivning så jag beställer rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt finns på google:     http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/187     

 

ang tjuvbromsning så har du servo kan den lilla vippbryggan med ventilerna tjärva och då tjuvbromsar det är det girling så är det lätt fixat utan att riva ner för mycket, ate minns jag inte hur det så ut i.

 gällade byggande av egna system så se till att inte cylindrarna kan bottna eftersom risken är stor att man trampar sönder packningar.

 

min hopplockade servo broms som byggdes av div delar har fungerat felfritt i alla år, en liten huvudcylinder vid pedalen som påverkar en slav som är ditbultad istället för pedal på ett vw lt servo med huvudcylinder,   bromservot kan därför placeras var man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...