Gå till innehåll

diffspärrar


Rekommendera Poster

Diffspärrarna manövreras med "vakuum" (undertryck). Originalmotorn har en anslutning till en "vakuumtank" och i hytten finns ett par ventiler (90 graders "vridkranar") som kopplar samman resp. diffspärr med denna tank när man ska lägga i spärrarna och som kopplar ihop spärrarnas manövercylinder med fria luften när de ska läggas ur (jag har hört någon säga "släpper ut vakuumet", men jag gilar inte den beskrivningen, den är lite oteknisk...).

 

Så... Du behöver lista ut var slangens andra ände är. Finns ventilstället kvar (två ventiler bredvid varandra och två indikeringslampor)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt (och även på suggan) använder man undertrycket i insugningsröret, samma som man använder för bromsservon exvis. På suggan och andra liḱnande har man en tank med backventil som "lagrar undertrycket", så att det finns lite att ta av även när motorn går med hög last (mycket gas); det är ju max undertryck vid motorbromsning eller lågt gaspådrag. Om tanken är borta, så går det säkert att slöjda till nåt av en gammal gasflaska eller en tömd brandsläckare e.d. En backventil i slangen till insugningsröret är ett måste. Om man inte har en tank, finns risken att diffspärrarna slår ifrån när man pressar motorn lite och sedan går till okontrollerat när man släpper gasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite dåligt med det, men jag ska nog söka upp en som har en valp edy för att få "insikt" ..

Du menar att undertrycket inte är tillräckligt i burken utan måste tas närmre insuget..hmm.....vet inte var exakt man ska ta det ifrån då...

Tackar ödmjukast iallafall fall för informationen.

Mvh

John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...