Gå till innehåll

Tgb 1314


Nero

Rekommendera Poster

Då har vi bytt ut tältet mot ett uppvärmt garage som rymmer båda 13 bilarna och WC:N . Man kan väll lugnt säga att ingen av bilarna har motionerats ordentligt i vår/sommar. När frugans bil skulle backas in i garaget så uppstod ett ganska stort bränsle läckage på vänster sida om motorn.

Så det verkar som om det blir att felsöka igen,

post-8904-0-43779400-1473701771_thumb.jpeg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Det händer inte så mycket med 13 bilarna just nu, mestadels blir det småturer med dom. Förra helgen gjorde jag nog det ovanligaste jag gjort med dessa, kört ett bröllopspar till sin middag och när vi lastade av dom lyckliga så stod en mindre trumkår och spelade. Något som drog till sig många nyfikna blickar. Förövrigy så verkar det som om något inte hör hemma här!?

post-8904-0-52238400-1487350956_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu är det dags att ta tag i 13 bilarna verkar det som, den ena visar sitt missnöje med ett spontant oljeläckage vid 2 och 3 axeln. Blir att palla upp och undersöka.

Har även förfinat kompaniskyltarna på bilarna.

Sett snett uppifrån tydligen

post-8904-0-01900200-1493493599_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hittade det spontana oljeläckaget, det var inget värre än att jag dragit pluggarna till portalerna lite för försiktigt förra sommaren. Nu vart det ny olja i portaler axlar och lådor i dag. Jag har kört på 10-30 i motor och lådor,och 80-90 i axlar och portaler. Detta fick firas med en ordentlig avrostning på båda ambulanserna.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt försvarets smörjschema (uppdaterad 2002) så ska det vara 5W30 helsyntet även i portalerna. Endast i axlarna ska det vara annan olja. (80W140 är det specat i schemat men det lär inte vara så noga). :)

Ja jag vet, det står i motorrummet och i smörjschemat. Den drog så mycket med 5-30 olja. Och om man kör på det i portalerna på våra bilar låter det inge vidare från dom.

Och när bilen kom var det 80-90 i portalerna redan.

Bytte motorolja till mineral 10-30 och den låter bättre och drar mineraltonad med olja nu

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Prydliga skyltar, hur tillverkar - och vilket material använder du och F. För att göra skyltarna? Hur var det igentligen?

Det finns tre hållare framtill, två V+H till lysplattorna och den över till kompaniet? Baktill lika antar jag...

Eller var regementessymbolen med non stans som en egen skylt. Var det upp till garnison / regemente att göra som de önskade. Jag har för mig att kompaniets nr och regementets symbol fanns på samma skylt i den övre hållaren. Inte för att det betyder så mycket men är man inne på att återskapa historia är det kanske inte så fel att veta hur originalet såg ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett tjänstemeddelande som kom den 28 juli 1954 rörande lantförsvaret "TLD" fanns en grundläggande arméorder angående bl a förbandstecken. "Motorfordon (utom stridsfordon), anspända fordon och släpfordon förses med förbandstecken i form av skylt, som placeras på motorfordon både framtill och baktill, på övriga fordon endast baktill. Förbandstecknet väljes av sekretesshänsyn slumpvis bland geometriska figurer, bokstäver, siffror, växter, blad, djur etc. Färger väljes likaså slumpvis, varvid dock sådana färger undvikas, som ej ha god kontrastverkan inbördes eller mot fordonets maskeringsmålning".

Till och med utbildningsåret 1972/73 har samma symboler använts vid de olika kompanierna år efter år. Så har t ex vid P 18 6 kompaniet alltid haft svart katt på grön botten, 7 kompaniet vit tulpan på grön botten och 8 kompaniet gul hammare på röd botten.

 

1969 påbörjades arbetet med att ta fram nya riktlinjer vad gällde fordonsskyltar. Målsättningen var att "Kompani (motsvarande) skall på sina motorfordon föra en för förbandet utmärkande skylt så att fordonets tillhörighet kan urskiljas". Märkningen på fordonsskylten kom därigenom att stå som en symbol för kompaniet eller, utåt, för regementet.

 

Skyltarna är gjorda av oljehärdad masonit, och målade. Schabloner har vi tillverkat av vinyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok du är en levande uppslagsbok för armeorder, kul

Med folk som har kol!!

Jag tillhörde P18 6 komp 73 och vi körde runt med tror jag Regementessymbolen + 6:a.tillhörde 6:e

Jag fixade inplastat vanligt papper till mina skyltar håller kanske ett tag i solen. Hade gärna deltagit i träffen i Haninge

Vänligen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några av dom bilar som deltog i aktiviteterna idag, fint väder och trevliga människor och mycket att titta på gjorde dagen till en toppen dag. Dock gjorde värmen på hemresan att bilen vart lite varmare än jag vill att den ska vara.

post-8904-0-55079400-1495916288_thumb.jpg

post-8904-0-44928600-1495916328_thumb.jpg

post-8904-0-00411900-1495916369_thumb.jpg

post-8904-0-16204600-1495916433_thumb.jpg

post-8904-0-53312700-1495916480_thumb.jpg

post-8904-0-14793300-1495916527_thumb.jpg

post-8904-0-71106000-1495916573_thumb.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu när semestern är här kan man ju dega ihop fullständigt, så en ommålning av en av ambulanserna från 325 H till 326 får börja ledigheten. Färgen kommer från Kviberg.

Skall bli kul att se nyans skillnaden,

Både vill och inte vill måla M6an, men har problem med färgval. ser att den har en äldre mörkare färg där den börjat flagna, Den ser faktiskt mer rätt ut på bilen, säkert original färgen.

Så kör väl Norska nato med en färg och Amerikanska med en färg, gäller att bestämma om det är en Amerikansk bil eller Norsk , alternativt nu ny Svensk  :P

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall bli kul att se nyans skillnaden,

Både vill och inte vill måla M6an, men har problem med färgval. ser att den har en äldre mörkare färg där den börjat flagna, Den ser faktiskt mer rätt ut på bilen, säkert original färgen.

Så kör väl Norska nato med en färg och Amerikanska med en färg, gäller att bestämma om det är en Amerikansk bil eller Norsk , alternativt nu ny Svensk  :P

Ja det är svårt att hitta en färg som matchar bra på originalfärgen, på Dodgen är det första lagret färg från 40 talet nästan ljusgrön och det man hittar idag är betydligt mörkare.

Och målningen av 13 bilen gick väll så där... Hade inte rätt förtunning ( Zylen baserad ) hemma men chansade med en annan och resultatet vart flammigt och väldigt mycket stopp i sprutan, ny färg beställd och den innehåller dessutom rostskydd såg jag på burken och det behövs.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...