Gå till innehåll

Tgb 1314


Nero

Rekommendera Poster

Snyggt! Ser splirrans ny ut.

 

Nu är det bara att slå på blåljuset när det är kö så kommer vänliga medtrafikanter att bereda väg....

 

Dina grannar borde vara trygga, det är inte många som har en ambulans redo på armlängds avstånd

 

Man kan ju gissa att de lagt dig på speed-dial istället för 112....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåljus och siren användes häromdagen på väg hem från pizzerian. Men jag tror att det gått snabbare hem i personbilen. Dock hade det inte varit lika roligt då. Grannarna tror nog att jag är helt felmonterad som åker om kring på deras baksidor med den här.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E inte riktigt lagligt att leka utryckningsfordon, inte ens att kunna slå på ljud/ljus från förarplats....

 

När de sålde ut ambulanser var även röda korsen övermålade ( nu var även bandvagnar nerkladdade för att inte se så krigiska ut, släppte en del på det senare utförsäljningar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alldeles rätt i det. Det är dessutom förknippat med ganska rejäla böter att åka med dom röda korsen. Dom är täckta vid färd på allmänn Väg. Signalannordningen delas mellan hytt och skåp. Men bilen kommer även att användas vid tillfällen då korsen och signalutrustningen ska finnas där.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har forskat i historiken på min 13. Jag har trott att den varit hos flygvapnet tackvare markeringarna på dörrarna.

Men så var det inte. Har en sänd lista från försvarets materielverk nu, som jag hittat med bilens handlingar.

Den levererades 77-04-15 till I-11 som en 1315 A mt, tillsammans med en bil till. I den här listan ser man även utrustning samt vart dom övriga 1315 skickades.

Den har varit placerad på Kosta läger (skjutfältet) under hela tiden. 1997 bytte man skåp på bilen då det andra var mögelskadat, sedan tillbaka till Kosta igen. Marinbasen tog över skjutfältet och den blev kvar där. Vid 2001-2002 tog man bort sirener och bytte blåa ljus mot orange, dock var korsen kvar, och benämnde den till en 1314b. Var 939 kommer in i bilden är jag lite osäker på, men i service böcker och andra dokument heter den Ambulans fordon 939 1315 a. Även bilens m nr överensstämmer med en det som levererats som en 1315. Detta gäller även skåpet.

Så vitt jag förstått så var regementet med skjutfält tvungna att ha ambulanser. Och det stämmer ganska bra med sändlistan jag har jag har.

Dom var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående på fordonshadläggningen.

 

Det verkar som försvaret gjort det man gör bäst. Man tar vad man har.

 

Lite kanske ointressant kuriosa, men ganska roligt att leta fram.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skjutfälten är tvugna att ha ambulans och specialutbildad sjukvårsutbildad personal beroende på den sjukvårdsberedskap som krävdes (beror på skjutning och avstånd/tid till dess att civil sjukvård anländer.)

Sen när då?

 

Så rackarns strikt var det inte när jag var aktiv i firman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fält jag varit på har haft detta de senast 5-7 åren. Vem vet om "torntrollen" farit med osanning. B)

Ok, behöver det väl inte vara.

 

Hög sjukvårdsberedskap är det ju alltid, men en renodlad ambulans har jag nog aldrig sett.

Orientering om var man är ifall man behöver ringa 112 och alltid en olåst bil med nycklarna i ifall det är mer akut än så är vad jag varit med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att det är den normala.

 

Just på detta fält var det ambulans som säk-personalen kom med vid behov. Flygtid för helikopter var om jag kommer ihåg rätt 30 minuter så det kanske påverkar.

Vet att säk-pers även hade årlig praktik på närliggande akutmottagning och hade ordentlig delegation vad gäller medikamenter mm. Har inte fått det intrycket på andra fält.

 

Så låt oss säga att det skiljer från fält till fält inna vi får FM på oss. :-)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att det är den normala.

 

Just på detta fält var det ambulans som säk-personalen kom med vid behov. Flygtid för helikopter var om jag kommer ihåg rätt 30 minuter så det kanske påverkar.

Vet att säk-pers även hade årlig praktik på närliggande akutmottagning och hade ordentlig delegation vad gäller medikamenter mm. Har inte fått det intrycket på andra fält.

 

Så låt oss säga att det skiljer från fält till fält inna vi får FM på oss. :-)

Check :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter typsnittet som du använt och vilken storlek, eller har du hittat på efter eget huvud?

Det vi använde heter Gunplay.

Text strl på dörren är 195. Sedan lite omgjort i ett bildredigering program. Så det stämmer inte riktigt i Word eller OpenOffice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör generationen som inte gjorde lumpen, så min kunskap om detta är långt ifrån eran.

Men den info jag fått från FM och sökt fram på internet, var att det skulle finnas ambulanser/ sjuktransportbilar vid skjutfält mm, som bemannade vid behov.

Många av dom bilar som gick ut som 1315 A till regementet har under resans gång blivit av med signalutrustningen någon gång. Och sedan benämnda som sjuktransportbilar 1314b.

På våran bil har man bara klippt av kablarna till sirener med en tång utanför skåpet, och tagit bort vippsträmbrytaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är sändlistan för utrustningen till 1315 A.

Nyheter. Allt detta är nyheter för mig, köpte en grön bil på auktion. Det är roligt att forska i bilens historia och ännu roligare att köra den.

Nu ska det tillverkas sängar och sen ska vi rulla in på lämplig camping.

post-8904-0-25635300-1430148916_thumb.jpg

post-8904-0-20903400-1430149093_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...