Gå till innehåll

Tgb 1314


Nero

Rekommendera Poster

post-8904-0-66120600-1438267200_thumb.jpg

Märkte att svampen växte på bilen å inte i skogen, så en åtgärd var nödvändig.post-8904-0-37498500-1438267218_thumb.jpg

Hade en 45*70 imp 4,7 m liggande, mallade av den gamla i klyvsågen.

post-8904-0-68322200-1438267231_thumb.jpg

Av en regel så har jag lister till hela bilen.

post-8904-0-64982800-1438267555_thumb.jpg

Sedan la jag dom bredvid varandra och förde över hålen.

post-8904-0-35783600-1438267579_thumb.jpg

Hålen gjorde jag med en karmborr, 6 mm pilothål och sedan 14 mm försänkning.post-8904-0-64600200-1438267595_thumb.jpg

Monterat och klart på bilen, till tätning använde jag Tec 7 limfog övermålningsbar.

Det tog ca 2 Tim att kapa upp lister till bilen samt montering på den sida av skåpet som hade kantareller i träet. Kostnad ca 40 kr för träet. Nu finns det reserv hemma.

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu är 13 bilarna parkerade i tältet. Upptäckte även att det har en lugnande effekt på trafiken här när porten är öppen. Detta är vad norrgående trafik ser när dom passerar ðŸ‘. I övrigt så verkar tältet som är 7*7 rymma bilarna bra.

post-8904-0-87730300-1439732388_thumb.jpg

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo sant. Har problem med bromsarna på den ena 13 bilen. Bytte hjulcylindrarna på tredje axeln då dom var slut. Bytte även bromsband. Nu ligger bromsarna på, om jag släpper justeringen så går pedalen ner så broms lampan tänds. Om man trampar på bromsen så sjunker den nästan i botten nästa tramp tar den högre upp. Om man väntar 30 sek efter att man byggt upp trycket så går den i botten igen. Systemet är luftat 3 gånger och det blir antigen eller . Anliggande bromsar eller inga bromsar. Är det huvudbromscylindern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har luft kvar inne hjulcylindrarna, all luft kommer inte ut när man luftar på vanligt sätt då nipplarna ibland inte sitter på högsta punkten.

 

Ta av trumman, spänn ihop backarna med ett spännband, öppna luftnippeln och pressa pedalen i botten.

 

Håll kvar pedalen i botten och pressa nu in kolven helt tillbaka in med en mejsel. Trots spännbandet så rör sig kolven ut litegrann så att luft inne fastnar i kolven istället för att prutta ut. När du pressar kolven i botten kommer den sista luften ut.

 

Detta har hänt mig varje gång jag bytt hjulcylindrar.

 

Sen är det nog ganska viktigt med luftningsföljden men den har jag inte koll på men det går att hitta i nån tråd.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är 13 bilarna parkerade i tältet. Upptäckte även att det har en lugnande effekt på trafiken här när porten är öppen. Detta är vad norrgående trafik ser när dom passerar . I övrigt så verkar tältet som är 7*7 rymma bilarna bra.

Snyggt x2 :) :)

Tänk dig en Bv202 Ambulans bredvid tältet där,först då är det komplett ^_^

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte redovisningen här, vilken post??????????

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/48-däck-till-111320/page-35

 

Dimension

kostnad

Lämna stomme eller köpa loss?

Så många frågor!

 

#MåsteHållaKollPåForumreglerna!

Kan vara så att ja brustit på reglerna. Men jag har inte en aning om kostnad för regumering. Dom här däcken satt på bilen när den kom från FM. Eftersom det är regumerade Cross Country däck, är dimensionen 280/85-16. Och regumeringen är gjord på Dala gummi.

 

#Ringendäckverkstadochfråga!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag vart frugans 13 bil regbesiktigad. Den vart B reggad med den vansinniga lastkapasiteten av 155kg, blir å suga in kassen när man ska åka med. Det hela höll på att stupa pga en namnteckning från Volvo som saknades. 40 min väntetid innan det vart uträtt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag vart frugans 13 bil regbesiktigad. Den vart B reggad med den vansinniga lastkapasiteten av 155kg, blir å suga in kassen när man ska åka med. Det hela höll på att stupa pga en namnteckning från Volvo som saknades. 40 min väntetid innan det vart uträtt.

155kilo är väl inte fy skam ändå,kul att regningen förövrigt gick vägen då :)

Jag tror jag fick 295kilo vid min omregning men då fuskade jag även lite med bränslet

(15 liter fuel och mätarn riggat till 80liter)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

155kilo är väl inte fy skam ändå,kul att regningen förövrigt gick vägen då :)

Jag tror jag fick 295kilo vid min omregning men då fuskade jag även lite med bränslet

(15 liter fuel och mätarn riggat till 80liter)[/

 

Jasså, tänkte inte på det.. Men vi la ingen större vikt vid att lätta bilen, bårarna och snökedjor fick stanna hemma. Slog mig när vi åkte dit att reservdäcket på taket kunde vi ju ha tagit bort. Vart förvånad att vi fick över 140 kg.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

 

Ska bli kul och se vad du tycker om däcken :-)

Ja, jag hoppas jag kan tvinga någon med en däckmaskin att jobba i helgen. Och det var ju du som tipsade mig om dom här puckarna, så du ska ett ärligt utlåtande. Återkommer med det i däcktråden.

 

Trevlig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då har vi äntligen luftat båda bilarna samtidigt. Vart en trevlig resa på småvägarna saknas bara snön på dom. Frugan har aldrig kört en sån här bil tidigare men det gick fantastiskt bra, så det blev en mini konvoj.post-8904-0-08923700-1443881157_thumb.jpg

Bromsarna som vi jobbat med på hennes bil funkade fint efter sista luftningen där spännband runt bromsbanden användes, givetvis avslutades resan vid den lokala pizzerian ..

post-8904-0-48942100-1443881366_thumb.jpg

Och imorgon väntar en resa till I1.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...