Gå till innehåll

Tgb 1314


Nero

Rekommendera Poster

Har ni komradio i bilarna när ni är ute och kör?

Nej inte än, men vi har pratat om att skaffa två handapparater. Måste bara hitta något som funkar. Om du tänker på antennen på den första bilen, så fick den fylla hålet efter att FM demonterat den som suttit på bilen när dom hade den. Den har varit utrustad för närkomunikation.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte än, men vi har pratat om att skaffa två handapparater. Måste bara hitta något som funkar. Om du tänker på antennen på den första bilen, så fick den fylla hålet efter att FM demonterat den som suttit på bilen när dom hade den. Den har varit utrustad för närkomunikation.

Montera en Smarteq 313.01 på fästet och valfri radio i bilen. Ser ut att vara ett Fäste med M6-gänga.

http://media.smarteq.com/2013/08/313_01_00_00+.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har letat här på forumet, men hittar inte riktigt det jag söker. På den senaste 13 som förövrigt gick sin första längre tur igår så har olja kommit ut via avluftningen slangen till en av bakaxlarna. Vad beror det på? Om det blir för högt tryck i axeln så oljan tar sig ut den vägen. Och vad bör man göra för att åtgärda det? Oljan i axlarna är nybytta och nivåerna verkar ligga bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte än, men vi har pratat om att skaffa två handapparater. Måste bara hitta något som funkar. Om du tänker på antennen på den första bilen, så fick den fylla hålet efter att FM demonterat den som suttit på bilen när dom hade den. Den har varit utrustad för närkomunikation.

Jag skulle rekommendera er att skaffa en radio med extern antenn. Handapparater brukar få väldigt begränsad räckvidd mellan två bilar. Kupén avskärmar radiovågorna. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera er att skaffa en radio med extern antenn. Handapparater brukar få väldigt begränsad räckvidd mellan två bilar. Kupén avskärmar radiovågorna.

 

Ja det kanske är det bästa. Skulle gärna villa ha något som ser ut som det som suttit där tidigare, har dock bara m numret till högtalarna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en liten smidigt, o sätt in i en stor klumpig grön låda i så fall....

 

Det som suttit där tidigare har frekvenser som du nog inte ska prata på...  ;)

 

Finns några olika som vart upp i forat tidigare, är ju bra o välja samma frekvensband som andra,eller är det hemlisar ni diskuterar?  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en liten smidigt, o sätt in i en stor klumpig grön låda i så fall....

 

Det som suttit där tidigare har frekvenser som du nog inte ska prata på...  ;)

 

Finns några olika som vart upp i forat tidigare, är ju bra o välja samma frekvensband som andra,eller är det hemlisar ni diskuterar?  :D

Nej inga hemlisar här, men jag vill inte ha något som sticker ut för mycket. Så en stor grön låda kanske inte är så dumt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag köpte jag en passande verktygslåda att ha med sig i bilen på turerna. Den var komplett och innehåller det mesta av smått och gott. Delar till tändsystem, packningar, slangar ,bult och skruv. Sen var så klart en del grejer till andra bilar med. Så dom åker ur och gör plats för andra bra och ha saker.

post-8904-0-70188900-1444836801_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag så har det blivit tid för underhåll på 13 bilarna. Pluggarna under förgasarna som läckt på båda är bytta. Backventilerna till vakumet är bytta, och lite slang som varit dåliga.

Och som kronan på verket har tältet fått belysning nu.

Trevlig lördagkväll på er.

post-8904-0-86679300-1445692727_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Slang bytena fortsätter på 13 bilarna. Ju mer man rotar i vakumsystemet så ju mer blir det att byta. Dagens skörd, ser kanske inte så mycket ut men när allt ligger under många lager rostskydd då tar det lite tid.. Nu håller dom vakumet i flera timmar istället för 1 min.

post-8904-0-39403800-1446841112_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för slang och vilken dimension?

Det som ligger på bilden är feltemas 10mm inv mått Bränsleslang, dom har funkat bra på det som jag bytt tidigare. Det är slangen som går från motorn ner till förgreningarna vid lådan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nyfiken på d här mä regbesiktning. Tänkt lyfta av mitt sjukskåp och endast montera stänkskydd och prova besiktning. Va tror ni om d? Oerhört imponerad av dina bilar! Inte mycket löstagbart kvar i min tyvärr, men saknar du nåt så hojta!

Så har jag gjort. Men du måste ha skärmar över bakhjulen enligt besiktningsingenjören. Funkade fint, fick 1200 Kg lastvikt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfiken på d här mä regbesiktning. Tänkt lyfta av mitt sjukskåp och endast montera stänkskydd och prova besiktning. Va tror ni om d? Oerhört imponerad av dina bilar! Inte mycket löstagbart kvar i min tyvärr, men saknar du nåt så hojta!

Tack så mycket. Ja delar går ju alltid åt av någon anledning, så det ska jag ha i åtanke. Ska du inreda skåpet som en camper och använda vid resor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara b kort, annars skulle den blivit verkstad med sovdel, men d blir för tungt. Lutar åt försäljning men det lönar sig väl dåligt så fikarum bak verkstaden kanske..

Nja, tyvärr så kommer du inte att gräva guld på skåpet om du säljer det. Men om du funderar på ett c-kort i framtiden så behåll skåpet och du har en grym action camper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då äntligen har vi varit på promenad med 13 bilarna. Vart ett par mil på mätarna, efter vakumslangarna vart bytta.Vi letade oss fram längs småvägarna och såg en 30 bil som användes till att samla dynga på!! Får nog stanna till där nästa gång och erbjuda en skottkärra i utbyte mot 30:an.

Iövrigt har inte så mycket hänt med bilarna, men jag har gjort en arbetsbänk som reserv fördelningslådan hamnat på för rengöring och genomgång.

Trevlig Söndag kväll.

post-8904-0-17988700-1450622543_thumb.jpeg

post-8904-0-31256800-1450622614_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag påbörjat något som jag aldrig gjort förut. Börjat att ta isär färdelningslådan som jag köpte för att ha i reserv. Målet är att byta tätningsringar då den verkar ha läckt en del där, samtidigt som jag förhoppningsvis lär mig något ( lite oklart än ). Med verkstadshandboken i högstahugg och en hyggligt positiv inställning så gick det ganska bra trottsallt. Nya delar beställda och nu väntar en ordentlig rengöring och målning .

post-8904-0-59463300-1451148259_thumb.jpeg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag har det monterats kedjor på bilarna. Ytterligare något jag inte gjort förut, märkligt egentligen eftersom jag kört maskintrailer och hämtat maskiner i Norge på vintrar..

Nåja det gick ju bra, och orginal kedjorna passade över silverstone sport däcken.post-8904-0-00770100-1452351731_thumb.jpeg

Som en klapp på axeln vart det en trevlig tur i vinterlandskapet.

trim.27E694CA-60A1-4B81-9C47-A65754A63099.MOV

Ett problem som visade sig dock var att det var svårt att få upp motortemperaturen efter att jag böt termostat.

Får nog ta och öppna upp igen, och se vad som vart galet.

 

Trevlig Lördag kväll

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

13 bilarna har äntligen fått komma ut efter sin vinter dvala, olje byten i motor, låda, axlar står på tapeten. Och om 2 veckor börjar äntligen bygget av vårat garage till bilarna, 90 kvadrat med 3,5 M i tak. Så i vinter kanske man kan pyssla med bilarna utan att bli av med ett par fingrar pga frostskador.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Idag har vi gjort halt i garagebyggandet och gjort i ordning 13 bilarna inför träffen i Strängnäs imorgon.

Oljor kontrollerade, rengjorda och lite pyssel.

Har problem med värmaren på den ena, den vill inte tända någon som har haft samma problem?

post-8904-0-25211100-1470404712_thumb.jpeg

post-8904-0-59725400-1470404781_thumb.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...