Gå till innehåll

Allmänt om PBV 401 / MT-LB


Vinkon

Rekommendera Poster

  • 10 months later...

mortarinvestments.eu har till salu

Förvisso

Dock så uppstår problemet att man personligen måste få den de-militäriserad osv när man väl fått den till sverige + säkert en massa pappersexcersis med myndigheter med mera innan man är klar.

 

Därför det hade varit smutt att få tag i en som redan genomgått det...

Ska höra med milmac ifall de kan göra sånt åt kunder.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos ett företag i östeuropa där jag kollade pebbor fick man välja hur man ville ha den de-militäriserad.

Tror det var ett Tjeckiskt företag :)

 

Här i Sverige verkar vapnet vara demonterat samt att man skurit ut nåra kvm pansar

i ryggen,det borde ju vara för att göra pebban ovärdig en strid då skyttesluskarna blir

helt oskyddad iaf uppifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos ett företag i östeuropa där jag kollade pebbor fick man välja hur man ville ha den de-militäriserad.

Tror det var ett Tjeckiskt företag :)

 

Här i Sverige verkar vapnet vara demonterat samt att man skurit ut nåra kvm pansar

i ryggen,det borde ju vara för att göra pebban ovärdig en strid då skyttesluskarna blir

helt oskyddad iaf uppifrån

Åfan, inte de vi sålde 501:orna till?

 

NBC-filter och sånt borde också plockas bort.

Det jobbiga är väl att allt ska godkännas också? (gissningsvis)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var på väg o köpa en fv432 från England o frågade en som hade en t-34 stridsvagn vad man behöver göra,han sa samlarlicens på plugade kanoner, sen fick det inte va rökkastare på dom sen var det bara o ta hem den

kapa upp taket i mtlb i Sverige var väll försvarets krav för att sälja vidare, inga lagkrav tror jag

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ju i början jättenoga att 206'or rollades med röda stripes, röda kors målades över osv. Vart lite mindre noga sen.

 

Tror synen på Surplus grejjer ändrats en hel del på senare år.

 

samlarlicens på pluggade kanoner är nog inte jätteenkelt numera, tror eldröret måste försvagas så det inte kan ta upp tryck.

I de nya EU reglerna så är det mycket fokus just på "reparerade pluggade vapen, och poliserna har redan börjat tillämpa de nya reglerna för jakt o sportskyttevapen innan lagförslaget är lag.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Köpte en BGBV4012 tidigare i sommar jag. Samt köpte jag en till BGBV4012 förra helgen (sista bilden) men den ha jag inte fått hem ännu. skit roliga maskiner!  56 respektive 140 mil på mätarna endast. 

 

vet av en maskin till som finns till salu. En PBV401

 

13439093_815477301920699_84623119116165413612295_818813704920392_815403302799750

14713635_877476919054070_239729293448225

 

Nyaste vagnen: 

15134741_893990330736062_240777241639013

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...
På 2023-11-27 på 22:40, Vinkon säger:

Intressant artikel från när det begav sig, sida 14 - 15: RESMAT i Österled

https://www.aef.se/Resmat/IRMA/IRMA_1997-1.pdf

Instämmer, det var intressant.


Tror jag har skrivit det förut men vi hade både 401, 4012 och en 4020 i Boden när jag gjorde lumpen.

 

Vinkon;

vet du hur det var med Bgbv, var det ett Svenskt påfund eller fanns den i Warszawapakten?

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2023-11-30 på 18:21, Sune säger:

Instämmer, det var intressant.


Tror jag har skrivit det förut men vi hade både 401, 4012 och en 4020 i Boden när jag gjorde lumpen.

 

Vinkon;

vet du hur det var med Bgbv, var det ett Svenskt påfund eller fanns den i Warszawapakten?

 

 

Samma på I5 i mina dagar, 4012 som lätt represurs år Strf 90 och 4024 som pansarambulans. Fanns säkert rena trupp-401or också men dock inget som satte sig på minnet med säkerhet...

 

Bgbv är jag ganska säker på att det var ett renodlat östtyskt påfund och då hette de MTP-LB. 

Sen var det skillnad i vår försvarsmakt på Bgbv 4012 och bgbv 4012 CHASSI, där den sistnämnda var tömd på bärgningsutrusning och var en DSG-vagn istället även om bärgningsförmågan till stor del var kvar. 

*EDIT* 

Efter att ha läst på om Bgbv 4012 så var det så här: 

Bgbv 4012 var lastad med rep-/vkt- och svetsprylar.

Bgbv 4012 CHASSI var tom, oklart varför.

Redigerad av Vinkon
Läst på
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag frågat folk som var med när det begav sig och så här är det med Bgbv 4012 CHASSI:

De var mer eller mindre platshållare i väntan på att fler riktiga Bgbv 4012 skulle tas fram. Vad jag kan tycka är mer konstigt är att man bemödade sig med att beskriva dessa i publikationerna, som vanliga dödliga garanterat aldrig såg ute på förband.

Det fanns även Pbv 4020 CHASSI (alt. Pbv 4024 CHASSI) av samma orsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni stött på sägnen om den att det är med en Pbv 401 i Hamilton-filmen från 1998? (den med Peter Stormare).

Inte nog med det, det ska även vara en ovanlig 401:a.

 

Så jag letade febrilt efter klipp och bilder på skapelsen bara för att kamma noll, då såg jag ett inlägg på soldf.com om att det var TV-serien av filmen (2001) som hade den extra scenen, TV4 producerade ju allt så det gäller ju att krama ur allt med reklam också.

Så min nyfikenhet blev allt för stor och jag lyckades hitta en digital samlings-DVD på nätet jag köpte av den här väldigt obskyra tv-versionen av en film som även den typ är bortglömd. Nån stackare har alltså digitaliserat innehållet från några VHS:er och jodå, även reklamen :) .

Håll tillgodo:

image.png

image.png

image.pngimage.pngimage.png

Vad vi ser är alltså något så ovanligt som en svensk variant av en MT-LBv, dvs varianten med extra breda band.

Av förklariga skäl är regnumret övermålat. Precis som min vagn hade den ingen lucka ovanför föraren utan en kupa som de tidigaste vagnarna hade. Bilderna 2, 4 och 5 visar tydligt fästena och breddningen den här varianten hade på sidorna, bild 5 visar även framtill på vagnen att banden är bredare.

 

Naturligtvis måste man hoppa över pansarbandvagnen man precis prickat med en P90-gevärsgranat (som tydligen finns) med ryggen i färdriktningen från en skoter under färd om man är Hamilton-cool på flykt och är hemlig agent å allt sånt, det hade jag också gjort om jag kunnat....hmmm... B)

Scenen stinker 90-tal med korkad actionmusik á la Rederiet korsat med Strul eller möjligen Björnes magasin.

 

Så med andra ord en skitovanlig variant i svensk skrud som lyckats komma med i en bortglömd tv-serie av den egentliga filmen.

Jag har ett svagt minne om att jag såg nåt tv4 just om det här, typ "bakom kulisserna på nya hamilton", eller nåt sånt. Jag vill minnas att de körde ner en gran med vagnen och lyckades även fastna på den vilket fick någon ur personalen att skratta i förtvivlan. Men det får nog däremot tyvärr betraktas som "lost media".

 

Vi hade tydligen ett ytterst fåtal av varianten för försök med uppenbara fördelar i snö.
För vår del blev det inget men finländarna nyttjar dem däremot: 29077224146_6911ffc6a6_b.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nyfikenheten blev för stor så jag köpte film-DVD:n i hopp om att det fanns något extramaterial om vagnen, och jag blev inte besviken. Det verkar helt klart som att scenen var planerad från början att vara med i filmen, eller så hade man klart för sig från början om att göra tv-serien med den scenen. Helt uppenbart samma inslag som kördes på teve som jag minns med Hans Wiklund som inervjuvare/berättare.

Håll tillgodo:

image.pngimage.png

image.png

image.png

image.png

Tydligare än så här blir det inte att det var en bred-bandad 401:a, de nämner det till och med i klippet.

Mitt minne att de fastnade på granen skiljer sig dock, de skulle köra ner en gran men råkade kurka motorn, förmodligen fegade de med gasen. Han som jag minns var ur personalen som skrattade var dock överstelöjtnanten och förmodligen tillika chef för den militära verksamheten som uttryckte sig smått sarkastiskt när besättningen ropar upp att det "gick tungt" :) . Bilden på pebban med ett träd framför sig är förmodligen med i serien fast från en annan vinkel.

På näst sista bilden ser man en antydan till snörampen och på den sista visar det sig att de skjöt ut genom skjutporten när skotern hoppade över, något som man knappt hinner uppfatta i serien. Kanske skjöt de med lösplugg och inte "film-ammunition" som ger konstanta eldflammor?

 

Som bonus-info finns det även en musikvideo på DVD:n med nån tuff brutta som med tajta sci-fi-kläder som rör sig "taktiskt" och försöker se cool ut till låten "no man's land" med inklippta scener från filmen/serien (även pebban). Något av ett svensk försök att musikaliskt utmana 007 "Goldeneye"  från 1995 kändes det som, inte helt kasst ändå.

Finns även på youtube:

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...