Gå till innehåll

tgb30 växlar för sent..


Rekommendera Poster

Hej Jonny! Välkommen till Terrängbil!

 

Växlingspunkterna styrs av växellådans utgående varvtal. En givare på växellådan (höger bak på lådan) sitter över ett kugghjul som driver lådans bakre oljepump. Utgående varvtalet omvandlas till frekvens som går till styrboxen som sitter under växelomkopplarna på motorhuven. I styrboxen konverteras frekvensen till spänning som då blir proportionerlig mot växellådans utgående varvtal. Denna spänningen jämförs med referensspänningar för varje växel, som initierar växling när respektive växels referensspänning uppnåtts. 

 

Växlar den normalt 1 -> 2 -> 3? I så fall kan man förmoda att frekvensgivaren och kablaget är ok. Återstår styrboxen och växellådan med ventiler och kopplingar. Har du möjlighet kan du mäta styrboxens utsignal till 4'e växelns (kallas M3) magnetventil. Kolla i elcentralen på instrumentbrädan. Till höger finns två 9-poliga kontaktdon. Koppla testlampa eller voltmeter mellan kabel nr 524 i det ena kontaktdonet, och jord. När styrboxen säger till växellådan att lägga i 4'e växeln (M3) ska du få spänning (24V) på 524. Detta sker normalt strax under 50 kmh.

 

Beroende på om du får spänning på 524 eller inte, finns det en rad möjliga felorsaker. Du får gärna ringa för ytterligare assistans, 0705547000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om signalen från frekvensgivaren är svag så fungerar inte frekvensmätningen som den ska. Omslagspunkterna blir allt högre.

Problemen kan vara trasig givare, dåligt kablage, för stort avstånd mellan kugghjul och givare. Om möjigt, mät spänningen och jämför med handboken som finns i forumet under dokument. Förvisso mäter frekvensgivaren frekvens, men spänningen måste vara tillräcklig för att det ska funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är möjligt! Bäst att följa normal felsökningsmetodik. Samla in fakta - Felanalys - Åtgärd.

 

Har du hämtat kopplingsschemat? Kolla nivåerna på ingångarna på styrboxen, kabelnummer hittar du på schemat och kablarna kommer du åt antingen till höger i elcentralen eller på kontakterna på styrboxen. Alla signaler mäts mot jord. Aktivera gasreglageswitchen, terrängbromsen, etc, och kolla respektive ingång.

 

Har du en voltmeter som klarar AC mV kan du kolla frekvensgivarens utspänning. Ska vara minst 75 mV men brukar vara runt 200 mV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej. Lånar tråden lite

Min 30a vill inte växla upp till H2 i läge D,

Den går däremot i om jag växlar från D till S

och om jag tar D igen vid ca 30 så går H3 i och sedan M3 vid ca 48.

Vid nerväxling funkar H2 normalt. Är det boxjä###n igen? // Kjell

PS.

Håller på med en egen variant av manuell växling

med en återfjädrande spak för upp och nerväxling

och separata knappar för Back och M. Fortsättning följer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej. Lånar tråden lite

Min 30a vill inte växla upp till H2 i läge D,

Den går däremot i om jag växlar från D till S

och om jag tar D igen vid ca 30 så går H3 i och sedan M3 vid ca 48.

Vid nerväxling funkar H2 normalt. Är det boxjä###n igen? // Kjell

PS.

Håller på med en egen variant av manuell växling

med en återfjädrande spak för upp och nerväxling

och separata knappar för Back och M. Fortsättning följer. 

Hur har det gått för dig Kjell? Har du fått ordning på lådan?

Hur går det med din egen växlingsvariant? Jag har också funderat på en såndär sekventiell lösning! Kanske man skulle kunna ha DSG-paddlar på ratten :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nej, jag kör fortfarande med manuell växling upp till H2. Projektet med manuell växling går lite trögt

då han som har kunskapen och hjälper mej, har dåligt med tid. Mycket att göra på jobbet och 3 småttingar hemma.

Men han har i alla fall gjort kopplingsschema för uppväxling. Nerväxling är tydligen lite svårare att få magnetventilerna

att släppa i rätt ordning. Många relän lär det bli. Jag har också en ide om att ha en display som visar vilken växel som är i.

Troligtvis bara med en diodlampa för varje växel, men helst att det står t.ex M3 när högsta växeln är i.

Jag själv har tyvärr inte kunskaper som räcker till för detta projekt utan kommer mest med galna ideer 

 

MVH Kjell

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...