Gå till innehåll

Valpen Pltgbil 903 årsm: 1966


Oscar

Rekommendera Poster

Hej

har just skaffat mig en Valpen Pltgbil 903 årsmodell 1966 o nu har vajertrumman fastnat o vajern är spänd som en fiolsträng.

Detta hände på vägen o förorsakade ett förskräckligt oljud tills motorn lade av o vid hembogseringen ( 100 mtr ) hördes samma oljud.

Huru skall jag förfara för att slacka på vajertrumman?

Instruktionsboken visar en liten ratt i centrum av gaveln på vajertrumman, men fattas på min bil.

 

mvh

Christer

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

OM jag tänker rätt, så har du haft vinschen inkopplad medans du kört. Och då har hela transmissionen "låst" sig.

Förhoppningsvis är det förskräckliga oljudet smatterkopplingen i vinsch-kardanen.

Prova att lyfta upp ett av bakhjulen för att "låsa upp" det hela. OBS! Kan snurra till rätt ordentligt när det lyfter från marken. OBS!

 

/Mårten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajaj. Vinschen finns i två varianter. Dels en variant där du kopplar in och ur trumman med handtag på själva trumman, dels en annan variant där du sköter detta med med en spak från hytten. Du har förmodligen den senare lösningen. Prova att lägga alla växlar i neutralläge alltså fördelningslådan i neutral och växellådan i friläge. Funkar inte detta så pröva Mårtens tips :wub:

När det släpper, glöm inte att koppla ur vinschtrumman, saknar du anordning för detta skruva bort skyddskåpan och dra ut trumman m hjälp av skruvmejsel eller liknande. Svårt att förklara i texten du ser hur det funkar när du har grejerna framför dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

O tack för er respons.

Provade redan i går kväll med att frikoppla växel o fördelningslåda, men det hjälpte inte.

Har i dag lyft upp ena bakhjulet o efter lite trixande lossade det bara för att en stund senare låsa sig igen. Med hjälp av en rörtång på kardanaxeln till fördelningsboxen slackade vajern o vinchtrumman lossade, men först efter att jag med lite våld på reglervajern till slirkopplingen fick den att röra på sig. Denna vajer har nog inte varit i användning de senaste decennierna, tror jag.

En sak är jag ännu förundrad över:

När jag kört bilen lite på gården har kopplingen ibland smattrat, ibland inte o igår när jag åkte iväg började kopplingen föra oljud först efter ngt 100 mtr. Som om vinchen går på o av lite som den själv vill?

 

Enligt besiktningsintyget är bilen en: L-3314 PU-4x4

Årsmod 1966.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att kraftuttaget till vinshen är frikopplat innan du kör mera, om du kryper in under bilen så kolla i växellådornas bakkant, där kardanstången som går till vinshväxeln kommer ut så sitter det en länkarm formad som en "slangbella" :P monterad på förarsidan av kraftuttaget. Den ska i frikopplat läge peka  lite snett bakåt,och du ska för hand kunna rotera kardanstången till vinshen.

Kraftuttaget är såvitt jag minns :wacko:  manövrerat med en vajer inifrån hytten,kolla att vajern är hel och att det rör sig som det ska. -_-  -_-

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spaken till slangbellan har fungerat, men har ej vetat i vilket läge den är frikopplad. Men däremot inte den andra, som vad jag förstår går till slirkopplingen. Den var helt låst men funkar nu.

Med en sprängskiss på hela härligheten skulle det vara lättare att dra slutsatser hur det funkar. Nu har det gått lite på gehör, o hördes gjorde det när bilen smattrandes bogserades hem.

Motorn hade stannat samtidigt som det började smattra o gick inte att få igång. Nu går även den. Fyllt på bensin, bytt sugslang till br pumpen, slangen helt murken. Br.mätaren går ej att lita på, men det "borde" ha funnits bensin i tanken :o Men varför skall allt hända samtidigt?

Jag hade inte den minsta aning om vad det var som smällde. Så placerade bilen på sådant ställe på gården , att om jag ej får det fixat innan vintern så står den åtminstone inte ivägen för plogbilen när snön kommer.

Men nu verkar allt vara OK o kör den nästa vecka till vinterförvaringen.

Så dit gick det veckoslutet, liggandes under bilen. Men som pensioner kan jag ta veckoslutet i morgon istället.

Och får tacka för samtliga bidrag som betydligt varit till hjälp.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen "slirkoppling" i vinshen,bara en rejäl klokoppling som frigör vinshtrumman från dess axel för att kunna dra ut vajern för hand utan att behöva backa ut den.
I den sista kardanstången närmast vinshens snäckväxel finns en momentbegränsande dåligt fungerande nödlösning och det är nog den du har hört ett smattrande ljud från.
Lägger in en sprängskiss från reservdelshandboken.
post-4984-0-55582500-1411304421_thumb.jpg
Det är stiften #3 som pressas utåt av fjädern#4 som överför momentet till vinshen,ofta har en del av stiften rostat fast i inpressat läge så det där är en pryl du ska kolla upp om du planerar att använda vinshen.


Mvh/Dexx
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I hytten finns 2 vippstag, det ena till tidigare nämnda "slangbella". Det andra till centrum på vinchtrummans högra sida. Fick ta till ordentligt med våld för att få vajern inskuffad, o trodde detta var en slirkoppling som förhindrar vajertrumman att snurra mer än nödvändigt när en drar ut vajern?

Valpen är nu i tryggt vinterförvar o tog sig dit utan mankemang.  Gick hur fint som hellst de 2 milen.

Får under vintern försöka få tag på en reservdelsbok o läsa på till nästa sommar.

Tack för bilden på smatterkopplingen, som höll på att ge mig hjärtsnörp när den satte igång!

 

Kanske jag här gett en bild av bilen som varande i bedrövligt skick.

Motorn helt genomgången för ngt år sedan. Kaross o allt i plåtväg helt rostfria. Däckena inte av färskt datum men nästan oanvända.

Presenning med stag över flaket saknas, men det får väl bli till ett senare datum.  Att hitta dylikt här i Finland/Östebotten låter sig knappast göra.  

 

mvh

Christer

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hi

Kan någon berätta för mig artikelnumret för reparationshandbok för min L3315HT 1969 Chassi 1112 med vilken :)
Jag kommer snart att börja reparera 

Can anyone tell me the part number for the repair manual for my  L3315HT  1969 Chassis1112  with winch :)

I will soon start repairing the transmission and axles 

post-7478-0-24594100-1416603255_thumb.jpg

Thanks

Jag vet inte om mitt skrivande är i auto översätta eller inte så jag kommer att skriva den på svenska först inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...