Gå till innehåll

Webasto mm


Seglarn

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...

Hej! Ny på forumet och nybliven tgb 1313 ägare, Har haft en valp tidigare, Allt funkar så när som bensinvärmaren, den har gått tidigare men är ej använd på många år så gissar att det beror på våran svenska skräp bensin och att det blivit avlagringar i bränsle röret till brännaren,har ej haft tid att checka detta men det kanske går att fixa med lite tryckluft?   För övrigt underbart trevligt forum, som ny på forumet så blir man lätt sittande i timmar för ALLT är ju oläst :-))   // Kalle

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen  :excl: Kul att du hittat hit, Ja det finns en det att läsa när man väl börjar.

Hinner inte med allt även om jag är här dagligen, så vissa saker får även jag prioritera bort och låta moderatorerna som har bättre insikt i de områdena sköta  :)

 

Vi har en manual om Webasto WP1021 om det är den värmaren du har.

 http://Webasto WP 1021 - 12 och 24 volt

Annars så är vi nog många som plockat med dem nu till höst och vintern, så många har nog kollat och felsökt sina, borde nog gå att få i gång igen.

Har själv plockat med min en del i år, och även kollat lite på en nyare variant de monterade på 90 talet i dem. 

Riktigt fint att ha nu när det börjar bli rått och kallt ute, Ja om man använder skåpet då så klart  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört en hel del nu med TGBn. Även Webaston har varit igång. Funkar kanon. Men har konstaterat att man släpper ut enormt mkt värme från avgasröret till värmaren. Borde kunna gå att ta tillvara den värmen o återföra den till bilen o skåpet. Har funderingar på någon form av värmeväxlare som man kunde leda avgasslagen genom. Pratade med en som monterat många värmare o han sade att de är väldigt känsliga för motståndet på avgassidan. Men om man byggde något runt avgasslangen/röret borde det ju inte hindra genomströmningen.

Kanske plats för lite konstruktions/uppfinningsidéer. Konstigt att man inte från fabrikanten tar bättre vara på värmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Vet inget om webasto, men eneriinnehåll / flampunkterna för bensin / diesel är ganska olika, å andra sidan hade Hesselman diseln tändstift...

Finns ju dom som testat o köra diesel i B3o, går lite knackigt o rökigt har jag hört...  -_-  -_-  -_-  -_-  -_-

 

Risk för en ny satelit vid test...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 1314 med en Webasto WP1021 monterad. I skåpet där den sitter finns det redan en tank. Allt är orört sen försvaret hade bilen. Så det är nog bara att tanka bensin och trycka på knappen.  ;) 

Men jag tycker bara att det känns lite nojigt med lätt antänd bensin i en brännare som är 40 år. Jag tänkte att diesel skulle vara lite mer brandsäkert. :unsure:  Det kanske bara är jag som orolig... 

 

​Att en diesel brännare skulle dra mer ström stör mig inte. Kör jag brännaren länge så har jag en laddare kopplad till batterierna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...