Gå till innehåll

Vad kallar du den här anordningen?


Vinkon

Rekommendera Poster

6TJ005000K.jpg

http://www.lyfta.se/Catalog-Kastblock_111.aspx

 

Jag tänkte starta en omröstning (igen) om vad som är vanligaste namnet bland er för prylen på bilden.

Så till att börja med tänkte jag samla in namnförslag innan själva omröstningen.

 

Och för att vara absolut extra övertydlig; bilden illustrerar en enkel mekanisk anordning som med hjälpa av en vajer eller ett rep kan fördubbla den rådande dragkraften i den ej förankrade änden. Det man vinner i väg blaha...

 

En sak är säker i alla fall, långt ifrån bara ett namn har den...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bara för att förtydliga; för att få fram flera alternativ så skriver vi bara vad vi själva benämner anordningen om det redan inte är skrivet.

(alltså inte heller vad vi vet att andra säger)

 

Hittills har vi alltså; Block, Kastblock och Brytblock.

 

 

Det skulle för skojs skull även vara kul att veta vad våra utländska besökare benämner den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar tillbaka det jag skrev förut: lista alla namn ni kan på denna tingest.

 

I övrigt är det inte meningen att vi ska diskutera varför eller varför inte folk benämner den som de gör, syftet med tråden är bara att "spola fram" så många olika namn som möjligt.

 

Idén till denna tråd kom sig av att jag gjorde lite efterforskningar vad gäller utföranden och olika sätt att bygga dem och stötte kvickt på att den har ju för tusan 100 olika namn nästan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:blush:  :blush: 

Liiite Offtopic,och det ber jag direkt om ursäkt för.

Om nån av er har stora block över,alltså block klassade för 15 Ton och större är jag intresserad av att handla...PM isf. -_- 

Mvh /Dexx 

Lungt, fanns nog knappast en bättre tråd för den OT:n :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplever att samma sak har olika namn lite beroende på vad de används till.

Har ju också ett förflutet som bärgare och där var det också lokala namn, vi kunde ha ett och bärgaren i uppland ett för samma block.

Tror ni fått med de vanligaste benämningarna.

En sak är då säker de är väldigt bra att ha med oavsett om man har vinsch eller bara drar med rep eller vajer och har något annat än vinsch som dragare.

Bara en vajer och några block och dra i stället för rycka, skulle göra säkrare lossdragningar än att rycka med dåliga tyg stroppar i många fall :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja där sa du något Hasse!

Ibland kan man ju nästan undra hur fasen man överlevde sin egen uppväxt, "bonn-bärgningar" med mer vilja än teknik :)

Bara med en simpel skiva/rulle och lite annat hade man, som du skriver, kunnat gjort mycket bättre/säkrare.

 

Annars är jag förvånad att ingen har nämnt "brytrulle" än...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...