Wingflyer Postad 11 November , 2014 Rapport Share Postad 11 November , 2014 Precis! Björn är hovleverantören här. Inte minst för outstanding kundvård!!! ^_^ 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 11 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 11 November , 2014 Jag har nu köpt 4 st beg 315/80/22,5 som jag ska montera på 385/65/22,5 fälgarna. Återkommer med resultat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lonely-rider Postad 13 November , 2014 Rapport Share Postad 13 November , 2014 Here is a picture of my tires (Michelin xza 14.00 r20). Features in terrain are not very good but on the road really good. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 13 November , 2014 Rapport Share Postad 13 November , 2014 I want an RV like yours Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
aalg Postad 1 Februari , 2015 Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 ATT00001 (5).jpgATT00001 (8).jpgATT00002 (3).jpgATT00002.jpg Här är några bilder. Jag tror att det går att hitta däck som är högre än dessa 385/65/22,5 däck som jag testat. Sluthastighet vet jag inte om jag håller med dig helt. Verkar som bilen går lättare eller om det är den lägre utväxlingen som gör det. Bilen orkar lätt upp i 90 km/h e mätaren nu mot tidigare drygt 80 km/h. Ja däcken är inte anpassade för terräng. Sidorna är svaga men å andra sidan så kan man köpa stomar hos däckhandlarna för kaffepengar, om man vill leka. Jag har 4 st originaldäck som jag kan montera om jag vill åka i terrängen men det är enligt min mening det ända de duger till, och knappt de. Jag förstörde minst ett av mina originaldäck när jag körde 25 mil med tung last (de blir varma och separerar). Hej Har själv nyss köpt en 30 bil och sitter och funderar kring det här med däcken. Fälgarna på bilden, är det vanliga Scania standard fälgar för 385/65/22,5? Blev lite sugen på att prova jag också. Kört nåt med dom sen sist? Nöjd? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 1 Februari , 2015 Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 Hakar på lite i den här tråden! Jag fick i går syn på en uppgift i "operators manual" till TGB45 som jag inte sett förut. hjul/däck anges där som Tyres: Michelin 1400 R20 XL, tubeless Rims: Type: Kronprinz 1290.96-4 Dimension: 10.00 V 20 Nån däckguru som kan berätta vad det här kan innebära? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 1 Februari , 2015 Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 Det er vel de felgene som det norske forsvaret brukte på veldig mange av Scaniane sine. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bue1 Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Hi is the rim and tire from a Scania super singel axel? and the width on the rim do you no that/Regards Bue1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 21 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Nu är 315/80/22,5 däcken monterade på bilen. Höjd skillnaden är nu 7-8 cm lägre än original däcken. Tyvärr försämrades framkomligheten i lössnö inte tillräckligt utan jag körde ända tills jag fastnadeðŸ˜. Drygt en halvmeter snö och en sido sluttning fick bilen att glida i sidled och fastna när jag körde längs en kraftledningsgata. Tur man har vinsch👠4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
aalg Postad 21 Februari , 2015 Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Hej Visst testade du med 385/65-22,5 tidigare? Var det priset som avgjorde att det blev 315 istället, eller var det når annat? / Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 21 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Det är 385/65/22,5 fälgarna som jag monterat 315/80/22,5 däck på. Dels för att få ett däck som är lite högre men även för att få ett smalt däck som håller i bättre sen att jag hittade 4 st saipade däck för 4 000kr gjorde valet enkelt. Blir spännande att höra om bilprovningen har någon kommentar nästa fredag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
aalg Postad 21 Februari , 2015 Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Ja, det blir spännande att höra om dom har någon synpunkt. Har tänkt lite i dom banorna själv också och precis som du kommit fram till att 315/80 är större an 385/65 och dessutom billigare. Ett 315 däck borde ju gå att få regummerat med ett grovt mönster om man vill ha det. Vet inte riktigt hur diametern påverkas av regummering? Kan man hoppas på något större diameter? Känns som att utväxlingen är det som är mest intressant, om frigången minskar med 4cm lär ju vara försumbart. Gärna några närbilder på däcken när det passar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 21 Februari , 2015 Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Ser ut som kedjorna borde gjort nytta där. Fanns det kanske inte går att använda original kedjorna på de mindre hjulen? Det kan ju bli rätt mycket "slack"? Tror inte jag skulle vilja sätta på mindre däck på min, det skulle störa "looken" för mycket och därtill bli ännu långsammare. Men de är antagligen rätt mycket bekvämare så det beror ju på vad man vill ha bilen till 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 28 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Nu är bilen besiktad med 22,5" däck. Ingen anmärkning på däcken men tyvärr en tvåa på anliggande broms vf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 28 Februari , 2015 Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Jag köpte min bil (TGB40) från KVD/MSB i höstas, det sitter orginalhjul på den men i regbeviset står det däckdimension 22,5 Besiktningen reagerade dock inte på detta Undrar om MSB registrerat om bilarna för 22,5 däck Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
aalg Postad 2 Mars , 2015 Rapport Share Postad 2 Mars , 2015 På KVD finns nu nya terrängdäck till tgb 30/40 bilarna passande till 22,5" fälg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 4 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2015 Nu är bilen ombesiktigad. Hyggliga killar som lät mig justera bromsnycklarna på bromsprovaren😠Kollade hastigheten med gps. Det är som brukligt ung 10 km/h glädje mätare. Bilens toppfart är 88 km/h enligt bilens mätare. Varvtalet ligger då på ca 2 500 rpm. Gpsen visar då 78 km/h. Vad får ni för toppfart med de Tyska däcken? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 4 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2015 Bild 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 4 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2015 En till bild 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
aalg Postad 4 Mars , 2015 Rapport Share Postad 4 Mars , 2015 Tack för bilderna, det ser ju bra ut . Skönt att bilprovningen inte hade något att invända heller. Jag ska nog försöka få tag på några såna fälgar, borde absolut ge lägre bränsleförbrukning än originaldäcken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 4 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2015 Tack för bilderna, det ser ju bra ut . Skönt att bilprovningen inte hade något att invända heller. Jag ska nog försöka få tag på några såna fälgar, borde absolut ge lägre bränsleförbrukning än originaldäcken. Ska man åka efter väg så är ju väg-däck att föredra. Och ska man köra i terrängen är det bättre med terräng-däck.Det går att hitta billiga däck och 22,5" fälgar och anpassa bilen efter dagsbehovet. Man behöver inte lägga lika mycket pengar som man betalt för hela bilen bara för att få en fungerande bil med mjuka däck. Har man någorlunda brukbara terräng däck och köper en uppsättning 22,5":are så tar det inte så lång stund att skifta däck på bilen. Man har då "lekdäck" och tillgång till vägdäck som det går att besikta med. Däcken gör sitt till bränsleförbrukningen men det gör minst lika mycket att kunna växla manuellt och låta bilen lunka på med normalt motorvarvtal. Automat växlingen optimerar kanske bilen vid tuff körning i terräng men tar absolut ingen hänsyn till hur mycket bränsle det går åt. mjuk körning, ägg under pedalerna för att minska bränsleförbrukningen var nog inte vad man strävade efter vid konstruktionen lastbilarna. Jag tror det är flera ägare med mig som använder bilen till annat än terrängkörning och kommer att byta däck och montera omkopplare så de kan växla själva och slippa alt strul när man inte kan komma iväg med bilen. Tips till er som inte monterat en kontroll lampa för växel switchen GÖR DET. Annars har man inte en chans att veta om denna labila brytare funkar som den ska eller inte (behövs inte när man växlar manuellt). 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 4 Mars , 2015 Rapport Share Postad 4 Mars , 2015 Var får man tag i Scania Super Single fälgar till rätt pris? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 5 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 Mars , 2015 Var får man tag i Scania Super Single fälgar till rätt pris?Ring runt bland lastbilsdemonteringarna! Ekmans i Fagersta, Scaniaskroten i Södertälje, Rogersbil i Gbg, Rackstad i Arvika tex.Själv hittade jag mina på gården hemma hos Farsan. Styrhjul till en femaxlad Scania 124 dunderbygge som inte användes. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 11 Mars , 2015 Rapport Share Postad 11 Mars , 2015 Jag såg ju massor med lastbilshjul i Arboga när jag hämtade draget så jag åkte tillbaka dit och tittade. Mycket riktigt så hade man flera stycken 22,5" fälgar med 120mm i offset. Jag bad dem leta fram 7st skapliga fälgar och ringa mig med ett pris (ni kanske har sett mitt tidigare inlägg om besök på Arbogaskroten RickardssonParts AB). I går ringde de från skroten och undrade när jag skulle komma och hämta fälgarna. Då förklarade jag att de ju skulle återkomma med pris först. Efter lite intern diskussion fick jag ett pris på 400kr/fälg om jag kunde komma samma dag. Jag tog bilsläpet och åkte dit. Då visade det sig att det kommit in en lastbil som skulle hämta delar för transport till Göteborg så man bad mig komma tillbaka om en timme. En timme senare var jag tillbaka och då visade det sig att de inte plockat fram några fälgar ännu. Hjulen står helt osorterade på marken och i gamla lastbilsskåp utan hänsyn till fälgtyp, offset med mera. Dessutom satt ju däcken kvar på och skulle de ta av däcken ville de ha 250kr/st för det. Alltså 650kr/fälg pluss blästring och målning för 800kr/st på hälften när nya 22,5"x11,75" kostar 950kr/st Jag åkte hem utan fälgar! Vilket nöt man är, men jag kommer inte att åka tillbaka dit igen. Frågan är nu vilken fälg man ska välja till 445/65 däck 22,5"x11,75" med 120offset eller 22,5"x14" med 0offset? Den smalare fälgen ger en ballongform på däcket vilket inte är oävet i terräng men sämre på landsväg dessutom blir spårvidden något smalare än med originaldäcken. Med 22,5"x14" ser hjulet normalt ut men det breddar 12cm utåt och hamnar förmodligen 5cm utanför skärmarna "Fett" men bra Vilket är att föredra? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 11 Mars , 2015 Rapport Share Postad 11 Mars , 2015 Jag såg ju massor med lastbilshjul i Arboga när jag hämtade draget så jag åkte tillbaka dit och tittade. Mycket riktigt så hade man flera stycken 22,5" fälgar med 120mm i offset. Jag bad dem leta fram 7st skapliga fälgar och ringa mig med ett pris (ni kanske har sett mitt tidigare inlägg om besök på Arbogaskroten RickardssonParts AB). I går ringde de från skroten och undrade när jag skulle komma och hämta fälgarna. Då förklarade jag att de ju skulle återkomma med pris först. Efter lite intern diskussion fick jag ett pris på 400kr/fälg om jag kunde komma samma dag. Jag tog bilsläpet och åkte dit. Då visade det sig att det kommit in en lastbil som skulle hämta delar för transport till Göteborg så man bad mig komma tillbaka om en timme. En timme senare var jag tillbaka och då visade det sig att de inte plockat fram några fälgar ännu. Hjulen står helt osorterade på marken och i gamla lastbilsskåp utan hänsyn till fälgtyp, offset med mera. Dessutom satt ju däcken kvar på och skulle de ta av däcken ville de ha 250kr/st för det. Alltså 650kr/fälg pluss blästring och målning för 800kr/st på hälften när nya 22,5"x11,75" kostar 950kr/st Jag åkte hem utan fälgar! Vilket nöt man är, men jag kommer inte att åka tillbaka dit igen. Frågan är nu vilken fälg man ska välja till 445/65 däck 22,5"x11,75" med 120offset eller 22,5"x14" med 0offset? Den smalare fälgen ger en ballongform på däcket vilket inte är oävet i terräng men sämre på landsväg dessutom blir spårvidden något smalare än med originaldäcken. Med 22,5"x14" ser hjulet normalt ut men det breddar 12cm utåt och hamnar förmodligen 5cm utanför skärmarna "Fett" men bra Vilket är att föredra? Märkligt sätt att hantera kunder på! Har svårt att visualisera hur de två alternativen ser ut på bilen, men med våra "tysklandsfälgar" förändras inte hjulens yttermått (utsida till utsida), trots lite bredare däck, hjulen ser ut som de alltid suttit där. 12cm bredare på varje sida låter jättemycket! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.