SBAT111 Postad 11 Mars , 2015 Rapport Share Postad 11 Mars , 2015 Märkligt sätt att hantera kunder på! Har svårt att visualisera hur de två alternativen ser ut på bilen, men med våra "tysklandsfälgar" förändras inte hjulens yttermått (utsida till utsida), trots lite bredare däck, hjulen ser ut som de alltid suttit där. 12cm bredare på varje sida låter jättemycket! Offset på 14" fälgen är 0 vilket medför att man får cirkus 17,5cm på var sida av fälgens anliggningsyta mot bromstrumman. Originalfälgen har ett offset på 10cm och man får 25cm bredd inåt och 5cm fälgbredd utåt från anliggningen. Det ger 17,5cm - 5cm = 12,5cm bredare utåt och 17,5cm -25cm= -7,5 innåt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 11 Mars , 2015 Rapport Share Postad 11 Mars , 2015 Offset på 14" fälgen är 0 vilket medför att man får cirkus 17,5cm på var sida av fälgens anliggningsyta mot bromstrumman. Originalfälgen har ett offset på 10cm och man får 25cm bredd inåt och 5cm fälgbredd utåt från anliggningen. Det ger 17,5cm - 5cm = 12,5cm bredare utåt och 17,5cm -25cm= -7,5 innåt WOW! De meningarna klarar man inte i ett andetag... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 11 Mars , 2015 Rapport Share Postad 11 Mars , 2015 WOW! De meningarna klarar man inte i ett andetag... Man är ju ingenjör gud bevars! Man flyttar ut eller ökar spårvidden med 10cm samtidigt som fälgen blir 5cm bredare vilket medför att såväl inre som yttre fälgkant flyttas utåt. Den inre 7,5cm och utsidan 12,5cm. (om nu ingenjörn räknat rätt ). Med 11,75" fälgarna blir det väl lite ATV-magnum stuk på kärran :lol: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 11 Mars , 2015 Rapport Share Postad 11 Mars , 2015 Man är ju ingenjör gud bevars! Man flyttar ut eller ökar spårvidden med 10cm samtidigt som fälgen blir 5cm bredare vilket medför att såväl inre som yttre fälgkant flyttas utåt. Den inre 7,5cm och utsidan 12,5cm. (om nu ingenjörn räknat rätt ). Med 11,75" fälgarna blir det väl lite ATV-magnum stuk på kärran :lol: Ja, man är ju det! Men uppställningen var värdig en mattelektor! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 13 Mars , 2015 Rapport Share Postad 13 Mars , 2015 MSB:s fälgar är 22,5"x11,75" och offset cirkus 50mm. Svarten2 borde veta exakt han har sådan fälgar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 14 Mars , 2015 Rapport Share Postad 14 Mars , 2015 Några inspirationsbilder. Däck på en snöslunga i Tierp. Ser väldigt trevliga ut. Michelin om jag kommer ihåg rätt. Är det rätt offset? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 14 Mars , 2015 Rapport Share Postad 14 Mars , 2015 Några inspirationsbilder. Däck på en snöslunga i Tierp. Ser väldigt trevliga ut. Michelin om jag kommer ihåg rätt. Är det rätt offset? Däck1.jpg Däck2.jpg Ja, det är rätt offset. Detta är fälgarna som Scania tänkte använda från början men som ratades av svenska försvaret. Troligtvis blev bakaxeltrycket för högt. Den har ju en ganska tung V8 rakt ovanför bakaxeln och slungaggregatet har ett rejält överhäng bakom axeln. Jag har hittills lyckats få tag i tre hjul från snöslunga 77. Den jag hämtade dem från satte de 26,5" däcken på, bakdäcken såg rätt ansträngda ut trots 9 bars tryck! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 20 Mars , 2015 Rapport Share Postad 20 Mars , 2015 Finns det någon typ av "spacers" i lasbilsstorlek eller är sådant otänkbart? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 22 Mars , 2015 Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Kolla min "klipp nya" reservdäck! 40år gammalt och oanvänt men med torrsprickor Jag är lite rädd för att det ska separera direkt om jag börjar använda det Mina nya Michelin XZL 445/65 22,5" skiljer sig marginellt i höjd (omkrets) från originaldäcken 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 22 Mars , 2015 Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Snyggt, hur är körbarheten, både väg och terräng? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 22 Mars , 2015 Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Snyggt, hur är körbarheten, både väg och terräng? Eftersom du inte var här och påminde om det så missade jag körningen i Brändåsen igår Det hade varit ett perfekt tillfälle att testa däcken. Jag behöver dock kolla framvagnsinställningen på bilen innan jag ger mig ut på landsvägsturer, det gamla däcken är något snedslitna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 22 Mars , 2015 Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Suck, du kan tro att jag sitter här och suktar medan man läser om alla era aktiviteter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Gubbarna på gummiverkstaden ringde om att de hittat en 22,5" fälg med 85mm offset. En tydligen relativt ovanlig fälg för lasbilssläp den skulle nog kunna passa våra bilar ganska bra men kostade drygt 3.000kr/st inkl. moms. Verkar som om mitt tjatande har startat sökverksamhet i däcksbranschen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoda Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Fråga dom vilket fabrikat på axlar dom fälgarna sitter på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 OK, maxbelastningen är i alla fall 4500kg. Vad är det mer som är viktigt att veta? Varför är axelfabrikat intressant? Tacksam för all input! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 24 Mars , 2015 Rapport Share Postad 24 Mars , 2015 Jag förstår, om man vet vilka axlar/fordon de sitter på är det lättare att hitta begagnade Slow 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nekafm38a1 Postad 25 Maj , 2015 Rapport Share Postad 25 Maj , 2015 Vad blev kontentan av allt med fabrikat och storlek om man vill ha nytt i.st.f. Trelleborg 159? Är det Michelin XZL 445/65 R22,5 eller annat? Vilken fälg skall man ha till så att offset blir rätt (som med originalfälgen)? Var köper man nya kompletthjul? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 25 Maj , 2015 Rapport Share Postad 25 Maj , 2015 Vad blev kontentan av allt med fabrikat och storlek om man vill ha nytt i.st.f. Trelleborg 159? Är det Michelin XZL 445/65 R22,5 eller annat? Vilken fälg skall man ha till så att offset blir rätt (som med originalfälgen)? Var köper man nya kompletthjul? Det finns en 22,5' Volvofälg med offset 100mm som ger samma spårvidd som orginal. Med Michelin XZL 445/65 på dessa hamnar däcken så nära styrlederna att snökedjor inte får plats! Björn på detta forum brukar importera MAN CAT hjul med jämna mellanrum som verkar fungera bra. Frösshammars Däck i Örebro kan säkert skaka fram kompletta hjul. Assistanskåren har låtit tillverka fäljar till sin TGB40 bärgningsbil (man lät en mekanisk verkstad svarva loss fälgbanan och förskjuta fälgcentrumet för cirkus 1.500kr/fälg). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nekafm38a1 Postad 25 Maj , 2015 Rapport Share Postad 25 Maj , 2015 Hur mycket kostar kompletthjul med MAN KAT lösningen och hur mycket går Michelin XZL med passande fälg på? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MrX Postad 30 Maj , 2015 Rapport Share Postad 30 Maj , 2015 Jag instämmer med föregående talare. Tyckte MAN grejerna lät lite dyrt, men när jag kollade vad Michelindäcken kostade så är det nog inte så farligt. Nån som vet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 30 Maj , 2015 Rapport Share Postad 30 Maj , 2015 Jag instämmer med föregående talare. Tyckte MAN grejerna lät lite dyrt, men när jag kollade vad Michelindäcken kostade så är det nog inte så farligt. Nån som vet? Hej på er, Om vi bara beställer 4 kompletta hjul hamnar vi omkring 5,5-6Tkr + moms per styck. = Fler hjul kanske några hundringar ner. Med vänlig hälsning, Björn 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nekafm38a1 Postad 1 Juni , 2015 Rapport Share Postad 1 Juni , 2015 Hej på er, Om vi bara beställer 4 kompletta hjul hamnar vi omkring 5,5-6Tkr + moms per styck. = Fler hjul kanske några hundringar ner. Med vänlig hälsning, Björn Är det nya däck då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 1 Juni , 2015 Rapport Share Postad 1 Juni , 2015 Är det nya däck då? Ja, eller i princip nya... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nekafm38a1 Postad 1 Juni , 2015 Rapport Share Postad 1 Juni , 2015 Ja, eller i princip nya... Inga itag i styrleder även med snökedjor med MAN KAT hjulen? Sitter det XZL på fälgarna eller Conti HCS (såg nån bild med det) eller något annat? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 1 Juni , 2015 Rapport Share Postad 1 Juni , 2015 Inga itag i styrleder även med snökedjor med MAN KAT hjulen? Sitter det XZL på fälgarna eller Conti HCS (såg nån bild med det) eller något annat? Har inte själv provat med snökedjor så det vet jag inte, men jag tror verkligen inte det skulle förorsaka problem. Del flesta gångerna har vi fått/beställt Good Year: 1400 R20 Good Year AT-2A - Perf. Used + Aluminium Rim 10.00x ​Med vänlig hälsning, Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.