Jump to content

Recommended Posts

Det har varit glest med auktionsbilar ett tag, men nu har det tydligen lossnat lite. KVD sålde en knippe TGB30 häromdagen och idag lade man ut några TGB40.

 

30-bilarna blev billiga, ska bli intressant att se var priset hamnar på 40-bilarna. Särskilt med stora kranen, några av dessa har tidigare kostat bortåt 100 papp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

KVD har de senaste månaderna sålt ett 40-tal TGB40 (5st/vecka), Priserna för bilar har stadigt gått ned. Bilar med trupphytt (liten kran) har gått för mellan 25.000 - 40.500Kr (några rep.objekt för 10.000 ock 17.000Kr). Bilarna med stor kran (ett 10-tal) har gått för mellan 44.000 - 63.000Kr. Plus moms! Man sålde också en vitmålad 40-bil med 22,5-hjul och aluminiumlämmar för 110.000Kr. Flera bilar har sålts till utländska köpare bland annat i Danmark och Tyskland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kvibergs Överskott försökte sälja en TGB40 (rent chassie) och hade ett utgångspris på 30.000Kr. Man fick inga bud alls tror jag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åkte förbi KVD häromdagen. Såldes den vita tgb 40 ihop med ett Moelven MB58 släp? Eftersom jag själv äger ett likadant blev jag nyfiken på kärrans dispenser. Enligt transportstyrelsen upphör de när MSB säljer fordonet. Undra om man som privatperson kan ansöka om samma dispenser eller om det är till för myndigheter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

[Trådkapning, vi kanske ska starta en ny tråd på detta ämne?]

 

Jag har också nyligen skaffat en Moelven MB58 och hade tänkt försöka registrera den.

Att köra med den som på bilden är det ju ingen glädje med!

post-5290-0-48451000-1416060211_thumb.jpg

Jag har försökt prata med transportstyrelsen om hur man gör.

 

Antingen ska man skaffa ett kopplingsintyg men Moelven gör inte släpor längre utan spånskivor, så jag lyckades inte den vägen. Nån som vet vad det står i ett kopplingsintyg? Handlar det om släpan, kopplingen eller fordonskombinationen?

Har hittat en civilreggad släpa DJN281 med det är civilförsvaret som har (hade?) den. Frågan om DJN281 har kopplingsintyg.

 

Alternativt kan man söka dispens för kombinationen hos TS. Ansökan kostar 2600:- och "varje ansökan bedöms individuellt".

Ska försöka igen att lista ut hur en ansökan ska formuleras. Kanske med lastbegränsning, har man tex max 500kg kan man ställa på några dekorativa tomlådor iallafall.

 

En liten extra krydda är att släpan inte blir veteran, således debiteras fordonsskatt.

 

Om nån har beskrivning på släpan, särskilt hur hjulupphängning/fjädring är tänkt att fungera vore det tacksamt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vita Moelven-släpet som såldes var väl reggat? Du skulle kunna försöka få tag i han som köpte den vita TGB40:an för han köpte släpet också! Jag tror jag kan greja regnumret på bilen om du vill undersöka.

 

Jag noterade att högsta bud på släpen varierat mellan 5.000Kr och 26.000Kr. Undrar var du hamnade (förväntar inget svar!) :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis SBA111!

 

Helt ok med mig om tråden fortsätter även med info om hur/om man kan registrera militär släpkoppling och släp. Tar det fart kan vi döpa om...

 

Ska bli intressant att se vad som kommer ut av detta, går det att ordna försöker jag nog också hitta ett släp.

 

PS

Hur lastade du av släpet? Borde gå att förankra släpet med kätting/lina i lämpligt objekt och ge full gas framåt på bilen. Med rätt geometri på linans längd och infästningshöjd, kan man nog få släpet att falla rakt ned på marken och landa på hjulen. Fjädring och stötdämpare fixar resten...  :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ganska enkelt att lasta på och av. Det finns 4 ringar i flakhörnen att kroka i. Pålastaren var en mobilkran som användes för att montera vindkraftverk. Jag har aldrig sett nåt större.

 

Det skumma är att det inte verkar finnas nån fjädring eller stötdämpare på släpet. Det är ingen boggie på klassiskt vis utan två pendelaxlar som stöder på varann. Info från nån som vet skulle upskattas!

 

Jag har övat lite i terräng med kärran, den följer väldigt bra. Vid backning viker den snabbt så man måste vara med och se vart den går och styra emot.

 

Släpet är visuellt helt rätt till TGB30.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja,

skatten är inte hela världen, en tusenlapp om året, och man kan ju ha den avställd om den inte körs.

 

Det som stör mig är att hela köret med intyg och dispenser är så hemligt, varför kan inte TS ha en checklista, gör så här så blir det rätt? Som att man vill att det ska va svårt?

För mig är det väldigt dimmigt hur jag ska gå vidare.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

DJN281 var det släpet jag såg hos KVD. Slår man på regnummret så står det att dispensen upphör när fordonet lämnad MSB. Så köparen har nog problem som han inte visste om...

 

Jag har också ett Moelven MB58 som jag kört bakom min myrslok på "gården". Riktigt trevligt släp och grymt i terrängen med den konstruktionen på axlarna! Blev glad när jag såg ett släp med civilt regnummer, men det gick över...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

DISPENS: FJÄDRINGSANORDNING SAKNAS

DISPENS: ALTERNATIVA DRAGÖGLOR 212A ELLER 222A

DISPENS: FRÄMRE POSITIONSLYKTA SYNBARHET

 

Positionslykta går ju att åtgärda, de andra är dock värre...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

Det som stör mig är att hela köret med intyg och dispenser är så hemligt, varför kan inte TS ha en checklista, gör så här så blir det rätt? Som att man vill att det ska va svårt?

För mig är det väldigt dimmigt hur jag ska gå vidare.

 

Ovan har jag alltid undrat också!  :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dragöglan är väl det lättaste. Det finns ju klassade öglor som passar på kärran. Men det känns som onödiga pengar...

 

Att bygga om axlarna är ju inte aktuellt för det är ju hela grejen med just den kärran.

Om man ändrar dragögla och belysning så kanske dem är generösare eftersom man bara behöver en dispens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Björn i Norrköping gick ju igenom hela ritualen med sin 30-bil. Fick byta både koppling till VBG och ny dragbalk. Mycket papper och kontakt med TS och besiktningen om jag minns rätt, men Björn kan ju koppla på i stort sett vilket

 

Min 40 kranbil hade jag nog tur med. När den registreringsbesiktades tog de de militära vikterna rakt av så jag har 18/30 ton med original koppling. Det svåra är nu att hitta ett släp som är registrerad med motsvarande dragögla. Har ett treaxlat bandvagnssläp med en jäkla massa hjul, som jag tänker försöka med så småningom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fråga!

När jag har pratat med TS och BP säger dom "Du måste ha kopplingsintyg för släpet med D-värde etc."

Kopplingen som Janne visar på har uppenbart D-värde. Är själva släpan och bilens drag alltså inte inblandat i kopplingsintyget?

 

Kanske en kontakt med denna firma kan ge nåt?

http://www.uniphon.se/index.php/produkter/komponenter/dragkopplingar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du klassar bilens drag för sig och släpet för sig, de får då en kopplingsklass + märkskylt. Sen kan vissa kopplingsklasser matcha varandra bil-släp, gamla kopplingsbesiktningen är borta sen länge. 24m får du hålla koll på själv...

Share this post


Link to post
Share on other sites

D-värdet räknas väl ut med hjälp av avståndet från boggin till draget. Har för mig att SBP räknade ut detta när vi typade kompisens kärra (militär men av annan sort).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopplingsintyg gäller väl bara VBG-drag (cilvila) så vitt jag förstår.

 

Dragkrok/dragögla faller ut på en tidigare paragraf om man läser reglerna.

(Det finns dock ett undantag för "automatiska" dragkrokar, vad det nu kan vara. Hoppas det

inte gäller självlåsande som våra.)

 

Som jag förstår det så behöver vi därför bara max släpvikter på bilens registrering för att dra med kroken.

 

Och Moelvensläpen HAR fjädring. Det är två gummikuddar på 15 x 15 x 10 cm som komprimeras om båda

axlarna trycks uppåt samtidigt. Man kan jämföra med gummifjädrad torsionsfjädring.

 

Det gäller bara att få besiktningsmannen att inse detta.

 

Stefan

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här ser det ut på min TGB40med stora kranen:

 

-----------------------------------

Skattevikt, kg: 16000

Tjänstevikt, kg: 11200

Totalvikt, kg: 16000

Ursprunglig totalvikt, kg: 16000

Max släpvikt kärra, kg: 12000

Max släpvagnsvikt, kg: 30000

Max släpvikt kg, obromsad:

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B:

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B:

Max sammanlagd bruttovikt, kg:

Max lastvikt, kg: 4800

Tillåten lastvikt, kg: 4800

Kopplingsanordning : KROK

Kopplingsavstånd, mm:

Kopplingsavstånd EU, mm: 7600

Max kopplingsavstånd EU, mm:

Bromsuttag : PNEUMATISK

----------------------------------

 

Bilen registrerades 2013. Ingen kopplingsklass eller D-värde, etc.

 

 

 

Ser att jag uppgav fel släpvikt innan, ska vara 12000/30000 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...