Frippe S Postad 17 November , 2014 Rapport Share Postad 17 November , 2014 Är detta ett sådant släp? http://www.blocket.se/vi/56310585.htm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 17 November , 2014 Rapport Share Postad 17 November , 2014 Är detta ett sådant släp? http://www.blocket.se/vi/56310585.htm Just ett sånt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 17 November , 2014 Rapport Share Postad 17 November , 2014 Kopplingsintyg gäller väl bara VBG-drag (cilvila) så vitt jag förstår. Dragkrok/dragögla faller ut på en tidigare paragraf om man läser reglerna. (Det finns dock ett undantag för "automatiska" dragkrokar, vad det nu kan vara. Hoppas det inte gäller självlåsande som våra.) Som jag förstår det så behöver vi därför bara max släpvikter på bilens registrering för att dra med kroken. Och Moelvensläpen HAR fjädring. Det är två gummikuddar på 15 x 15 x 10 cm som komprimeras om båda axlarna trycks uppåt samtidigt. Man kan jämföra med gummifjädrad torsionsfjädring. Det gäller bara att få besiktningsmannen att inse detta. Stefan Stefan, kan du hjälpa mig med paragrafreferenser till det har med krok&ögla så ska jag göra ett registreringsförsök. Man måste nog själv veta vad som gäller. För en tjänsteman är det alltid enklare och säkrare att komma till att det inte går att godkänna. Att det finns fjädring och stötdämpning har jag också tänkt hävda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 17 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 November , 2014 Sitter det separata stötdämpare på släpet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 17 November , 2014 Rapport Share Postad 17 November , 2014 Sitter det separata stötdämpare på släpet? Näe, men gummifjädrarna dämpar nog en del. Har försökt ta bilder men det är svårt att visa hur det ser ut. Den stora poängen är att det inte finns tvärgående axlar så frigången blir ju extrem. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 18 November , 2014 Tack för bilderna! Ja, tveklöst finns ju fjädring! Skulle vara intressant att veta exakt vad regelverket säger om fjädring och stötdämpning? Som spp säger ovan, finns ju torsionsfjädring med gummiklotsar. Jag har ett personbilssläp med sådan fjädring, fast också med stötdämpare. Fjädringsvägen är väldigt liten jämfört med ett annat släp med bladfjädring. Återstår att lista ut om det specifikt krävs separata stötdämpare och hur de i så fall måste vara beskaffade? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 November , 2014 Rapport Share Postad 19 November , 2014 Det kommer att bli en intressant eftermiddag idag. Buden innan nedräkninges på början, på TGB:er på KVD:s hemsida är på den högsta nivån sedan man började denna omgång av auktioner av TGB:er (2014.09.24). Den här tråden har helt klart haft en betydande påverkan. I vanliga fall tar prisökningen fart när nedräkningen börjar, det ska bli spännande att följa utvecklingen idag! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 19 November , 2014 Kanon, då kanske man kan be KVD om lite provision? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 19 November , 2014 Rapport Share Postad 19 November , 2014 Ja, det kan bli svårt att registrera TGB45:an. Jag noterade beskrivningen "Detta fordon är inte registrerat och saknar registreringsbevis med mera." Med det chassinumret så är den dock unik eftersom det är den första serietillverkade TGB45:an. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 November , 2014 Rapport Share Postad 19 November , 2014 Med tanke på diskussionen ovan, om registreringsproblem för släpen, så vet man inte riktigt vad som gäller. Dessutom har KVD:gubbarna långt ifrån koll på gamla militärlastbilar och regler runt dessa! Du borde definitivt begära provision Wingflyer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 November , 2014 Rapport Share Postad 19 November , 2014 DISPENS: FJÄDRINGSANORDNING SAKNAS DISPENS: ALTERNATIVA DRAGÖGLOR 212A ELLER 222A DISPENS: FRÄMRE POSITIONSLYKTA SYNBARHET Positionslykta går ju att åtgärda, de andra är dock värre... Texten verkar slarvigt avskriven ur MIFOR. I MIFOR står ordagrant för min släpa DISPENS: STÖTDÄMPARE OCH FJÄDRINGSANORDNING BEFINTLIGHET FRÄMRE POSITIONSLYKTOR SYNBARHET U01A UPPHÖR VID ÄGARBYTE CHASSINUMRET PLACERAT PÅ VÄNSTER FJÄDERFÄSTE LÄMHÖJD 0,80 M. KOPPLINGSANORDNING ALTERNATIVT DRAGÖGLA 222A sista raden om kopplingsanordning är väl bara en upplysning, inte en dispens?? Dragöglan för militär koppling heter 212A Dragögla för civil bygelkoppling heter 222A Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 19 November , 2014 Texten verkar slarvigt avskriven ur MIFOR. I MIFOR står ordagrant för min släpa DISPENS: STÖTDÄMPARE OCH FJÄDRINGSANORDNING BEFINTLIGHET FRÄMRE POSITIONSLYKTOR SYNBARHET U01A UPPHÖR VID ÄGARBYTE CHASSINUMRET PLACERAT PÅ VÄNSTER FJÄDERFÄSTE LÄMHÖJD 0,80 M. KOPPLINGSANORDNING ALTERNATIVT DRAGÖGLA 222A sista raden om kopplingsanordning är väl bara en upplysning, inte en dispens?? Dragöglan för militär koppling heter 212A Dragögla för civil bygelkoppling heter 222A Har du hittat TS officiella definition på fjädring? Jag hart googlat runt men gått bet. Bevisligen finns ju fjädring på vagnen om än så lite. Kärran är ju avsedd för ammunitionstransport och duger fjädringen till det borde den kunna accepteras till annat... Jag var nära att köpa en själv på eftermiddagen. KVD sålde en på auktionen idag men jag släppte den vid 8.000. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 November , 2014 Rapport Share Postad 19 November , 2014 Har du hittat TS officiella definition på fjädring? Jag hart googlat runt men gått bet. Bevisligen finns ju fjädring på vagnen om än så lite. Kärran är ju avsedd för ammunitionstransport och duger fjädringen till det borde den kunna accepteras till annat... Jag var nära att köpa en själv på eftermiddagen. KVD sålde en på auktionen idag men jag släppte den vid 8.000. Jag har börjat grotta litet i registring-av-släpa-projektet igen, samlar info så gott jag kan. Dragöglan 212A som sitter på släpan är redan en fabrikat VBG DBE 172 !! 8000 är ungefär vad jag betalade så det var nog ett klokt beslut att hoppa av på den nivån. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 19 November , 2014 Så var dagens auktion på KVD över. TGB45 med stor kran gick för 100.000,- plus inrop 2.392 och moms. Sedan gick en TGB40 också med stor kran för 100.000,- + inrop. Lite oväntat att en 40 och en 45 slutade på samma pris, Ytterligare TGB40 men med personalhytt för 35.500,- +, billigt! En ovanlig TGB30 med stor kran för 40.500,- + och en nästan komplett för 27.500,- +, högre priser än jag trodde! 2 st TGB30 med "trasig växellåda" (förmodligen ingen styrbox) för 18.500,- + och 18.800,- +. Ok pris om det bara är styrboxen. Sista objektet jag kollade på var ett Moelven MB58 Am släp. jag hängde som sagt med till 8.000,- innan jag släppte den... Någon i södra Sverige som handlat idag? Jag kör upp med maskintransport och hämtar den TGB30 jag köpte förra veckan. Kan ordna plats till en bil till om någon är intresserad? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 November , 2014 Rapport Share Postad 19 November , 2014 Dessutom såldes en TGB40 (med punka på ett däck) för 70.000:- plus inrop o mums till den som var med och krigade om 45:an och fick ge sig. TGB45:an och TGB40:ian som gick för 100.000:- gick till samma budgivare! Lite underligt att det plötsligt dyker upp en ny budgivare och köper till så höga priser och inte höjde hen med några småsummor heller. Är det du Wf eller någon av dina kompisar som trissar upp priserna? Tack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 November , 2014 Rapport Share Postad 19 November , 2014 Dessutom såldes en TGB40 (med punka på ett däck) för 70.000:- plus inrop o mums till den som var med och krigade om 45:an och fick ge sig. TGB45:an och TGB40:ian som gick för 100.000:- gick till samma budgivare! Lite underligt att det plötsligt dyker upp en ny budgivare och köper till så höga priser och inte höjde hen med några småsummor heller. Är det du Wf eller någon av dina kompisar som trissar upp priserna? Tack Glömde i hastigheten att nämna att det var stora kranen på 70.000kronorsbilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 19 November , 2014 Dessutom såldes en TGB40 (med punka på ett däck) för 70.000:- plus inrop o mums till den som var med och krigade om 45:an och fick ge sig. TGB45:an och TGB40:ian som gick för 100.000:- gick till samma budgivare! Lite underligt att det plötsligt dyker upp en ny budgivare och köper till så höga priser och inte höjde hen med några småsummor heller. Är det du Wf eller någon av dina kompisar som trissar upp priserna? Tack Näe jag är oskyldig. Har bestämda takpriser och tittar på medan auktionen pågår, går det över mitt tak bjuder jag inte. Det var dock nära på 40-bilen för 35.500... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 November , 2014 Rapport Share Postad 19 November , 2014 Försökte hitta i "avslutade auktioner" på KVD. Gick bet. Vad gick moelvensläpan för? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 19 November , 2014 Försökte hitta i "avslutade auktioner" på KVD. Gick bet. Vad gick moelvensläpan för? 8.000,- Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 20 November , 2014 Rapport Share Postad 20 November , 2014 Tyvärr följde jag inte den auktionen men jag vet att vid ett tidigare tillfälle blev högsta bud på alla de tre släpor som såldes 5.000:-! Tidigare har det dock också sålts släpor för upp till 26.000:-. Kommer objektet inte upp i säljarens reservationspris kan det ändå säljas men då dyker försäljningen aldrig upp i avslutade auktioner! Som sagt, priserna var påväg ned ända tills någon startade en tråd på terrängbil.net Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 20 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 20 November , 2014 Släpet igår stannade som sagt på 8.000 när jag inte bjöd högre på det. Då var reservationspriset inte uppnått. Men jag har tidigare fått fordon jag har bjudit på på KVD som inte varit uppe i reservation, så visst kan de släppa under reservation. Jaha, så det är mitt fel? Moment 22! Tipsar jag mina kompisar blir priserna högre, gör jag inte det missar de chansen! Nu blir det sömnlösa nätter... :lol: 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 20 November , 2014 Rapport Share Postad 20 November , 2014 Jodå, jag vet att KVD släpper objekt som inte uppnår reservationspriset, men dessa affärer dyker inte upp under avslutade auktioner. De ringer och förhandlar och försöker jämka ihop säljare och köpare för att få sin provision. Det märkliga just nu är att för några veckor sedan köpte en enskild firma i Äng utanför Nässjö 5st TGB40 för runt 30.000Kr (på samma dag)! Men nu verkar det som om spelreglerna ädrats PS. Jag tror dessutom att ovan nämnde köpare inhandlade två säpor för ca: 25.000kr styck. Undrar hur det känns idag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 20 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 20 November , 2014 Mja, fick han fem TGB40 för 30 papp styck så bör han nog inte gräma sig alltför mycket för 2 x 25 tusen. Sammantaget har han fått jäkligt mycket för pengarna... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 20 November , 2014 Rapport Share Postad 20 November , 2014 Jadå, för all del! TGB40:or med trupphytt o liten kran har gått för mellan 30 - 40 papp under KVD-auktionerna. Å andra sidan kanske han vet något om släporna som inte andra vet! Han har dessutom köpt ett eller ett par stridsvagnssläp. Han sitter säkert och läser våra inlägg och myser 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 24 November , 2014 Rapport Share Postad 24 November , 2014 För några veckor sedan bjöd jag på en styckegodskran på KVD. Reservationspris uppnåddes med marginal men jag nådde min övre prisgräns och hoppade av. Kranen gick till den andre budgivaren. Idag fick jag ett mail från KVD om att den andre bugivaren hoppat av! Jag visste inte att det gick, det står ju att buden är bindande! Jag svarade KVD att det måste vara något fel på kranen som inte fanns med i beskrivningen för att någon skulle kunna hoppa av affären. De svarade att den andre budgivaren inte läst beskrivningen tillräckligt noggrant och missat information. Han fick betala "slag" avgiften och slapp kranen KVD undrade om jag ville köpa kranen till mitt högsta bud. Givetvis försöker jag pruta till den nivå där alla andra budgivare "kastade in handduken" pluss lite till, nu får vi se 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.