Gå till innehåll

TGB 30/40 på KVD


Rekommendera Poster

Var med om ett nytt fenomen på KVD idag. Jag hade lagt bud på en ATV men blivit överbjuden, därför struntade jag i den och köpte en annan av en kompis. När jag kollade KVD:s sida igår så hade buden över mitt försvunnit och plötsligt var mitt bud det högsta igen.

Efter kontakt med KVD visar det sig att om man är ute i god tid så kan man ångra bud genom att kontakta deras kundtjänst och be dem ta bort budet!

Jag brukar aldrig bjuda förrän "nedräkningen" påbörjats eftersom det bara medför att man "trissar" upp priset i onödan och vänjer andra budgivare vid en högre prisnivå. Detta är väl ytterligare ett argument för att inte vara för ivrig B)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

När jag var där tidigt i våras fanns gissningsvis knappt ett 10-tal gröna 30-bilar och kanske 30 gröna 40-bilar på bortre gården, alla i varierande halvbra till dåligt skick. På främre gården fanns ett 15-tal vitmålade och färdiga 40-bilar med aluminiumlämmar, nya hjul, etc. MSB hade då slutat leverera TGB och gått över till fabriksnya bilar, så alla TGB skulle säljas såvitt jag förstod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag noterade att de vita 40-bilarna har lite annorlunda dispenser:

 

DISPENS:FÄRDBROMS ARBETSTRYCKET VID BRUK AV VINSCHANORDNING
DISPENSERNA GÄLLER UNDER DEN TID SOM MYNDIGHETEN FÖR SAMHÄLLSSKYDD
OCH BEREDSKAP ÄR ÄGARE AV FORDONET
DISPENS:B10A FÖRARUTRYMME
DISPENS:F18B BROMSAR, AUT JUSTERING
T65A FÄSTANORDNING FÖR LASTKRAN

 

Dispens för förarutrymme? Finns inte på min bil! Fästanordning för lastkran? Har dessa lastkran? Flaket är väl helt plåtskot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förarutrymmet är bredden på sätet för 2 passagerare. Kranfästet är hålet bak på flaket för lilla kranen.

 

Och dispenserna är ursprungligen civila, uttagna av Scania. Därmed inga problem att föra över till ny ägare och/eller civil registreringsbesiktning.

 

Bra va! ^_^

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räddningsverket har haft bilar stående hos sig ganska länge, civilreggat och besiktigat när man fått behov av nya fordon. Förmodligen har då olika besiktningsinspektörer blivit inblandade vid olika tillfällen och i vanlig ordning har de då visat sin makt/duglighet genom att hitta nya saker att ställa krav på. Någon har upptäckt att vinschbromsen tar sin luft från huvudtanken och inte parkeringsbromstanken (och förmodligen vitnat av skräck vid denna upptäckt). Sedan har väl detta krav hängt med eftersom ingen försökt begripa varför utan bara skrivit av föregående formulering.

 

Min alldeles egna och ödmjuka teori :P

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Vad är problemet med vinschbromsen som MSB har dispens för?

 

Vad problemet är vet inte jag heller, men Scania löste detta redan 1976 med en generell dispens för typfordonet.

"Fordonet godkänt med dispens från bestämmelserna F18-1971 vad avser...kravet i pkt 3.11 när fordonets vinchutrustning nyttjas..."

 

Så när besiktningsmannen slår in typbeteckningen så skall dispensen redan finnas färdig där.

 

Se bifogat typintyg för SBAT 111SA.

 

/Stefan

 

post-7675-0-78564800-1435310234_thumb.gif

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då MSB inte inreggat för att köra på Landsväg mer än Kristinehamn- Örebro fpl alternativt lämplig hamn har det nog inte vart nåt att ta strid för, tror att man på insats nyttjat winch vid behov och den lokala ordningsmakten inte motsatt sig.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...