Vinkon Postad 5 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 Maj , 2015 Ha ha, varför riskera, gör drivhjulen i ek med islagna trästumpar modell uråldrigt kugghjul så kan du ju lätt få tag på IAF tillfälligt material att göra reservdelar av i skogen Liite längre draget än vad jag hade tänkt kanske... Sen växer det inte ek hemma heller Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 6 Maj , 2015 Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 Har hört talas om nån filur härikring som längre bak i tiden byggde glidboggie av fjällbjörk på sin hämmerlä. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 9 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 9 Maj , 2015 Ännu ett bygge från otillgänglighetens land: http://strannik-v.ru/topic1630.html?&p=49826 Gedigen midja, synd att den inte hade en "pitch-led" bara... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 9 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 9 Maj , 2015 Tråd med intressanta påståenden om bla Bv202 och Bv206: http://beyondthesprues.com/Forum/index.php?topic=1791.0 Framför allt att bv206 skulle ha sin utformning inspirerad/baserad av corvairs dynatrac, något som jag inte känner igen iaf. Samt att bv202 skulle vara baserad på Aktivs Snow-trac ST4... Inga källor. Jag ser ju få om några likheter i påståendena. Någon som vet mer eller hört detta förut? Kan det ligga något i detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Maj , 2015 Mer stridsvagns-litteratur, denna gång om den legendariska T-34an: http://www.allworldwars.com/T-34%20Tank%20Service%20Manual.html 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 12 Maj , 2015 Rapport Share Postad 12 Maj , 2015 Och detta måste vara en Bandrover 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 16 Maj , 2015 Två finska byggen: http://www.turpolareising.com/Telatormowik.htm http://harvelit.proboards.com/thread/2475/telakaivurin-tarina 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sveakatten Postad 28 Juni , 2015 Rapport Share Postad 28 Juni , 2015 Lägger in lite bilder på mina försök. Började med en Iller med styrbroms, vilket inte var något vidare. Byggde en kran till den av skrot som jag hade liggandes. Gjorde lite förändringar så den gick att gräva med, och en skopa till gripen. Gick riktigt bra att gräva upp gamla diken med. Monterade dit några kolvar så det gick bättre att styra ekipaget. (midjestyrd) Kom på att jag behövde en grip till skogskärran också. Färdig målad. Vargskit från där jag högg i vintras. Anledningen till att jag funderar på att höja maskinen så det går att åka över lite stubbar. Då hade jad grävt ca 500-700m och hade 30 meter kvar, Hmm. Börjat att bygga boggie och höjning av Illern, få se hur det går med drivning bak. 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sveakatten Postad 6 Juli , 2015 Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 Vad är det igentligen som gör att en 202a drar så mycket bensin (om den nu gör det)? Min Iller gör jag över med ca 20 liter på en hel dag när jag kör ut timmer ur skogen. Funderar pga att jag köpt drev till 202a och funderar på om det vore smart att sätta på såna band också, eller om det är dom som är så stela så kraften går åt där? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 9 Juli , 2015 Rapport Share Postad 9 Juli , 2015 http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3919080.ece Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Tuffar runt i skogen en heldag jag med på en 20 l Jeepdunk med soppa,i synnerhet om jag slipper barmark.Nu sitter inte jag o transportåker hela tiden,men någon/några mils förflyttning är det nog tal om i alla fall.Min BV202 väger runt fem ton,mestadels åker jag på hög etta/tvåa om jag ska förflytta mig.Allting blir så skitigt om banden börjar kasta upp lera etc.... och den lilla tid jag sparar på att åka fortare får jag betala tillbaka i tvätthallen...Att bandvagnarna ska vara så vansinnigt törstiga kommer sig nog av att dom framfördes på fullvarv av en gaskåt 18-åring som slapp betala bränslet,och tyckte att det lät fränt när motorn gick mot varvstoppet i tändsystemet Tror att förbrukningen ligger nånstans 3-5 liter timmen normalt för mig i skogen,släpande på vedpinnar o liknande.Mvh/Dexx 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sveakatten Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Tack, då verkar det inte som 202an drar så mycket mer än Illern, Jag kör ju för det mesta på hösten. Men nu har jag börjat göra egna band, får prova om dessa fungerar annars får jaf köpa band till 202a. Men det var ett j...a skruvande. Hur mycket kostar det att få hem en 202a från Norge (Oslo) ? Dom verkar ju vara mycket billigare där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Du har ju bränsleförbrukningen så det är ju bara att multiplicera med milen... De tar ju ett antal flakmeter så det är bara att ringa DHL.... Billigast om du kan få tag på nån maskintransportör som kör tom hem, då kan det gå att förhandla ner priset. Är det Hörken i Kopparberg du kommer från? Går en del timmerbilar över kölen, de brukar gå tomma åt ena hållet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sveakatten Postad 13 Juli , 2015 Rapport Share Postad 13 Juli , 2015 Hå hå jaa, fick färdigt banden och skulle testa hur det fungerade. Inte gick det, maskinen är för baktung så den blir stående med nosen i vädret på bakersta boggien. Vad gör jag, tynger den fram, flyttar kran, sätter en fjäder eller kolv som jag kan reglera nosen mot vagnen? Någon som har någon idee? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sveakatten Postad 13 Juli , 2015 Rapport Share Postad 13 Juli , 2015 Inte så bra, Hmm 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 13 Juli , 2015 Rapport Share Postad 13 Juli , 2015 Det där såg inte roligt ut,och det är sannolikt ingen enkel fix heller. Tar du stöd mot vagnen blir ett dike en duktig utmaning.Spontant känns det som om hjulet närmast drivhjulet (fjärde hjulet) inte skulle ha ingått i en boggie,utan endast varit fjädrat (typ torsion)i likhet med 202:an. Boggien på hjul två och tre,och det första upphöjt för bättre terrängvinkel kanske???Bara funderar.... Mvh/Dexx 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sveakatten Postad 13 Juli , 2015 Rapport Share Postad 13 Juli , 2015 Var ut och testade med grabben som vikt i fronten och då fungerar det, blir att tynga ner fram ändan. Markfrigången blir ju betydligt bättre, hoppas den blir att gå bättre i skogen också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 13 Juli , 2015 Rapport Share Postad 13 Juli , 2015 Flytta kranen är väl bästa förslaget då? Finns ju så billiga kameror att fixa framåtsikten med... (Motvikter har ju en nackdel när den gräver ner sig i nån blöthåla..) Eller nåt stag typ stötdämpare/ gummiklack som begränsar bakre boggiens flex åt det hållet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Augusti , 2015 Ett ballt bygge som jag ramlade över nyss: http://blog.algroy.no/?p=18376 Byggd av nåt VW-fordon. Ser ut som en mini-version av en sovjetisk artilleritraktor 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 11 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2015 Bv271 Nån som har lite erfarenheter om dessa? Är bärhjulen inviduellt upphängd med nån fjädring? Just denna gula verkar ha 202 band och drivhjul i varje ände(ombyggd?) ,vilket de andra på google inte har Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 11 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2015 Bv271 är väl Iller, dvs samma som sveakatten? Visst går det att köra med dom, men är ju inte bv standard direkt. Förhållandevis enkla att kränga av banden resp gräva ner sig har jag hört av kolegor som byggt ledningar med dom. Men vet man vad dom går för så är det bra redskap! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 11 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 11 Augusti , 2015 Bv271 Nån som har lite erfarenheter om dessa? Är bärhjulen inviduellt upphängd med nån fjädring? Just denna gula verkar ha 202 band och drivhjul i varje ände(ombyggd?) ,vilket de andra på google inte har Ser ut att vara ombyggd iaf. Man kan se lite av aggregatet på den här maskinist-sidan: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=14974&lv=0&start=15 Men boggin fattar jag inte riktigt hur den är gjord... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 11 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2015 Ja boggien påminde om skogsmaskin typ, tyckte jag iaf Dom extra drivhjulen fram på den borde iaf en funktion att minska risk för bandkalle 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 13 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2015 Ett tips för ex vis Hansen som kanske börjar få långtråkigt framöver: 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 27 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 27 Augusti , 2015 En något spartansk variant av vad som ser ut att vara en studebaker weasel: http://lord.anonymous.free.fr/forum_aceboard_latil/viewtopic.php?t=624&postdays=0&postorder=asc&start=15&sid=d043a7e725459ae04bf93b2fea573974 Annars byggde väl fransoserna om många efter kriget? Har för mig att jag läst det någonstans... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.