Gå till innehåll

Generell tråd för bandfordon; hemmabyggen, inspiration + råd & tips!


Vinkon

Rekommendera Poster

 

Undrar hur han löst det med styrningen om det är nån typ av styrbroms eller nått.

Nästan så man ville ringa och fråga  :)

Jag hade nog gissat på styrbroms/bromsstyrning iaf.

Kraftigt "styre" med "handbroms" och två rejäla vajrar/kablar ner under huven...

 

 

 

Hur styr man den om det bara är ett (brett) band? :huh:  Med skidor som larven? :lol:

Eller som en "flextrac", vrid bandet :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sett en sån på TV när de va nya :huh: , man vrider hela bandpaketet's framände och det var en världssuce!

 

 

Av nån anledning fattade marknaden inget  :rolleyes: alternativt att verkligheten hade invändningar. Finns många lömska naturlagar

 

Bygger nog på fräsch matta??

Många styrstag/länkarmar....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo veckningen av bandet gör att det kan töjas/komprimeras när man styr. Helt oslagbar maskin i framkomlighet på sin tid. Kraftbolagen använde sånna för att ta sig ut å röja ledningsgator när det var för mycket lös snö för vanliga skotrar. Eller för dåligt fryset i blötmyrarna på hösten. Gick fint och styrde bra även på barmark. Detta var långt innan fyrhjulingen uppfanns...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Frän och enkel :)

Hoppas han bara monterat ett drivkedje-skydd på senare tiden

Ser också ut som att den även kan tjänstgöra som en sån där populär rysk "dragande skoter" också.

 

En till på samma tema:

3S6Z3336.jpg

http://englishrussia.com/2010/04/14/russian-homemade-snowmobiles/

 

(samt flera andra på samma länk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja på att dieselkonvertera bandvagnen? :)

Mjaa la ner det projektet för stunden,motorn är ju numera inbytt mot kamerasystemet.

Isf vill jag ha en lite större motor med ca 140-160hk och lite mindre elektonik.

Sen är ju b20en bra fräsh+mindre bränsleförbrukning med nya webern :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

En till synes simpel midja som skulle kunna göra sig bra på ett litet hemmabyggt midjestyrt (drivande) fordon?

http://www.4wdonline.com/Mil/LandRover/FC101/powered.trailer.html

prot.trlrBar01.jpg

IMG_1225.jpg

http://www.mvca.com.au/forum/viewtopic.php?f=9&t=1092

Påminner väl lite om brandvalparnas drivkärror och ändå inte...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är förvånad att ingen byggt drivlina av en Volvo 343 (Rem-Johan) till ett bandfordon? med slutväxel i klumpen komplett och klart. Den har två centrifugal-klockor som växlar upp med ökat varvtal, en klocka till varje hjul. Ta bort klockorna och tvångsstyr utväxlingen med en gaffel som höjer och sänker varvtalet på höger respektive vänster band. 100 % drivning hela tiden oavsett vart man styr. Det är precis så Snow Trak har gjort. Fast dom har en tillsats som sitter uppe på baggeväxellådan. Men en växellåda från en Rem-Johan blir det mycket mer kompakt och dessutom så blir differentialen innan slutväxeln och inte i slutväxeln som på Snow Trak. Betydligt starkare konstruktion. Dessutom har den en löjligt enkel lösning för fram och back, inbyggt direkt i lådan.

 

SKREV OBELIX

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag är förvånad att ingen byggt drivlina av en Volvo 343 (Rem-Johan) till ett bandfordon? med slutväxel i klumpen komplett och klart. Den har två centrifugal-klockor som växlar upp med ökat varvtal, en klocka till varje hjul. Ta bort klockorna och tvångsstyr utväxlingen med en gaffel som höjer och sänker varvtalet på höger respektive vänster band. 100 % drivning hela tiden oavsett vart man styr. Det är precis så Snow Trak har gjort. Fast dom har en tillsats som sitter uppe på baggeväxellådan. Men en växellåda från en Rem-Johan blir det mycket mer kompakt och dessutom så blir differentialen innan slutväxeln och inte i slutväxeln som på Snow Trak. Betydligt starkare konstruktion. Dessutom har den en löjligt enkel lösning för fram och back, inbyggt direkt i lådan.

 

SKREV OBELIX

Intressant koncept.

 

Men hur menar du att Snow-tracen har diffen i slutväxeln? På utgående axlar blir drivningen nedväxlad fram till drivhjulen.

SNOW-TRAC-ST4-B-7080.JPG

http://www.spur1-lenningen.de/Snow-Trac-ST4/Aufbau-Snow-Trac/Getriebe/getriebe.html

 

Rem-johan

1978_Volvo_343_DL_Transmission_1.jpg

http://forums.mightycarmods.com/showthread.php?32057-Guess-that-car!-(without-pictures!)/page33

Redigerad av Vinkon
Hittade en bättre bild
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, diffen sitter i den delen som sitter innan själva variatorn, det innebär att diffen belastas med mindre moment då den snurrar fortare än om den suttit i den delen som är efter variatorn. På baggelådan så sitter diffen i slutväxeln och "variatorpåbyggnaden" jobbar enbart med att fördela varvtalet till banden. Då får man ett större moment på diffen då den snurrar långsammare än med Volvos (DAF:s) lösning. Självklart har du rätt i att slutväxeln i den rätta bemärkelsen faktiskt är kedjedrivningen ut till banden på Snow-Trak.

 

Vad jag menar är det man vinner på att diffen sitter där den gör är detta: Ju tidigare diffen sitter i drivlinan- ju fortare snurrar diffens vinkelkugghjul när man svänger. Och ju fortare som snurrar så blir belastningen mindre på varje enskild kugge när man brötar runt i terrängen. Jämför tex, Tatra och Pinzgauers drivlinor där diffen sitter på pinjongaxeln och har två pinjongdrev som driver var sitt kronhjul. Där blir belastningen bara en 1/5 på diffen jämfört med en "vanlig" slutväxel som finns i nästan alla fram o bakaxlar, under förutsättning att man har en utväxling på 5:1 då.

 

På Volvos lösning är det variatorn som ÄR framdrivningen, men med en ytterligare utväxling i form av kedja eller drev till banden så är jag rätt säker på att det skulle funka kanonbra på ett bandfordon. Men jag vet inte om det finns så många 343 kvar att plundra på variatorn?

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så förbaskat typiskt, här har man lurat på en autonom bandspänningsanordning för bandfordon och så finns det redan!

Sen -88, så det redan hunnit blivit oskyddat. Ska även finnas på Leopard 2 som jag fattar det :(

 

US4840437-2.png

http://www.google.com/patents/US4840437

 

Rätt ner i den mentala soptunnan :(

 

*******

 

Ballt ändå att folk runt hela planeten stöter på och försöker lösa samma problem någorlunda samtidigt (inte så konstigt ändå)

Vill man få sig en riktig knäck så kan man ju kolla på 100 år gamla innovationer, helt otroligt vad före sin tid vissa prylar var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man få sig en riktig knäck så kan man ju kolla på 100 år gamla innovationer, helt otroligt vad före sin tid vissa prylar var.

Verkligen, jag kan rekommendera en bok som heter "Polhems testamente" helt otroligt vad den karln hittade på tekniska pryttlar :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Verkligen, jag kan rekommendera en bok som heter "Polhems testamente" helt otroligt vad den karln hittade på tekniska pryttlar :)

Noterat :)

 

 

***************

 

 

Kul tråd med många bilder på diverse byggen:

http://lunohodov.net/forum/viewtopic.php?t=6259&postdays=0&postorder=asc&start=0

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En fråga till er äldre medlemmar:

Eftersom min balatarems-erfarenhet inte är kopplad till tändkulemotorer och hö utan till den lilla stumpen på skotrar så frågar jag er:

Hur tåligt är balatarem det om det gnids mot metall?

 

Jag funderar på ett älgdragarbygge där man ska kunna byta ut så många slitdelar som möjligt och kom att tänka på bombardiers gamla drivhjuls-lösning:

the-sprocket-wheel-track.jpg

Men slitaget lär ju vara begränsat på vintern och frågan är ju hur det beter sig utan snö och i skiten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...