Gå till innehåll

Elektrisk styrservo


Pebl

Rekommendera Poster

Här kommer en liten filmsnutt på resultatet av senaste tidens pyssel i garaget:

 

https://www.youtube.com/watch?v=D0qIitgVRt4&feature=youtu.be

 

 

En elektrisk servoenhet från Vauxhall Corsa (samma som Opel Corsa fast spegelvänd och billigare att köpa på ebay)

Servon har precis blivit klar så någon utvärdering i svårare terräng har jag inte hunnit med, dock har jag provkört lite i skog, på grusväg och på asfalt.

Samlade intrycket är att det fungerar tämligen odramatiskt, inget glapp eller konstig känsla. -Det går bara lätt att styra helt enkelt.

Nästan helt ljudlöst arbetar motorn till enheten (hörs bara om man står stilla utan motorn igång)

Trögstyrheten motsvarar vid stillastående på asfalt ungefär som min Saab 9-3, fast skillnaden är att om man rullar framåt det allra minsta så snurrar man ratten nästan helt utan motstånd i TGB:n medan Saaben fortsätter att ha ett visst motstånd även när det rullar.

 

 

Självaste hopbyggda enheten med styrdon och extra fläkt för kylning:

post-6615-0-11233200-1417375644.jpg

 

Hela altet monterat på plats:

post-6615-0-11251700-1417375655.jpg

 

Är det någon som vill att jag skriver ner lite om hur jag gått till väga?  :)

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kommer ta några dagar att sammanfatta bilder och skisser jag gjort men kan ju börja med det jag har:

 

Först och främst behövde jag en rattstång med elservomotor och styrenhet från en Opel Corsa, såvitt jag förstod var Corsa C mer att föredra än Corsa B efter lite rotande på diverse Rallyforum. Utbudet på bildelsbasen var lite blandat, men visst fanns det en del att välja på. Corsa C och Opel Combo verkar ha samma enhet och priserna låg mellan 2000-4500kr.

Lite luskande på ebay i england visade att det fanns större utbud och lägre pris, skillnaden är då att de sitter i Vauxhall Corsa som i princip är en högerstyrd Opel corsa. Enheten är spegelvänd (elmotorn sticker ut på höger sida istället för på vänster sida) då vitt jag kan se men verkar ha samma komponenter för övrigt (motor, styrenhet lastkännare) För mig passade det bra att ha elmotorn på höger sida så den skulle hamna lite dolt.

Hittade en enhet för 93 pund vilket för drygt ett år sedan motsvarade ungefär en tusenlapp.

Förutom rattstången med styrbox behöver man en controller som lurar styrboxen att rattstången fortfarande sitter i en Corsa och ger en pulssignal som motsvarar den input den normalt får från hastighetsmätarens givare. Dessa controlelrs hittar man på ebay för omkring 250kr:

post-6615-0-49439900-1417382770.jpg

 

Jag hade diverse ideér hur jag skulle monterar servoenheten, jag ville behålla originalratten och ha möjlighet att demontera hela kitet om det skulle behövas. Därför tog jag bort övre delen av corsans rattstång för att kunna montera TGB:ns rattstång där istället.

post-6615-0-54474100-1417382807.jpg

Corsans rattaxelända är rörformad med splines på insidan så det gick bra att kapa ner den och skarva i TGB:ns rattstång som sticker in en bit i corsans hylsa, förutom helsvets satte jag en fjädrande rörpinne igenom som extra säkerhet.

Före svets:

post-6615-0-87460700-1417383726.jpg

Jag behövde en lagring av axel strax under ratten, en plasthylsa pressades ner över svetsskarven och limmades. Därefter svarvades ett lagersäte för ett kullager med måtten 25-37-7 (SKF 61805)

På bilden syns den färdiga axeln med lagersätet i plast, i bakgrunden syns yttre hylsan gjord av ett 42mm hydraulrör. Lagret sitter redan på plats i ytterröret.

post-6615-0-33771200-1417383882.jpg

Slutligen träddes ytterröret på plats, limmades och skruvades fast i corsans ytterrör. Lagret sitter fast med en låsring i ytterröret.

post-6615-0-04387500-1417384076.jpg

 

Fortsättning följer, nedre delen blir det då.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Det ska bli kul att höra hur det funkar i lite tuffare miljö.

 

Har du någon uppfattning om strömförbrukningen?

 

Benutrymmet är ju inte så väl tilltaget i våra bilar. Hur mycket bygger den delen som sicker ut till höger utanför plåten under instrumetbrädan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elmotorn bygger ut ungefär 40-45mm, hade den stuckit ut på vänster sida om rattstången (Opel vänsterstyrd) hade man kunnat vinkla in den lite mera under instrumentpanelen men nu stoppar den mot bromscylindern. Jag har jackat ur instrumentbrädan 10mm för att få plats med elmotorn.

Jag räknar med få plats med en utflyttad knäskyddsstoppning som flyttas ut en bit och ändå ha gott om plats. då är jag ändå 192cm lång med långa ben.

 

En variant hade varit att sätta elmotorn nedanför bromscylindern och använda en kort gummiknut mellan Corsa ratstång och TGB styrsnäcka, jag ville ha dubbla knutar så därför hamnade den längre upp.  

BMW 320 (e46) gummiknut passar i splinesen på Corsans utgående axel för övrigt.

 

Strömförbrukningen verkar vara betydligt lägre än jag räknat med, det påstås kunna dra uppemot 40A under korta spikar men vad jag kan se är det inte så högt.

 

Spontant kan jag göra en jämförelse med den elektriska kylfläkten till kylet:

På tomgång har jag normalt 14.2V laddström.

-När elkylfläkten går igång sjunker spänningen till 12,8-13V.

-Vid stillastående på asfalt sjunker spänningen som mest från 14.2V till 13,6V när jag vrider för fulla muggar på ratten och elservot jobbar. 

Elfläkten verkar alltså dra mer ström och under längre tid.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitarna vobblade en aning och plasten formade sig en aning när jag pressade fast den.

Ingen nämnvärt belastning i det området för övrigt och en plastbit dök upp med lagom dimension så...

 

Besiktning har jag ingen aning om ännu, ser det som en prototyp och får väl göra om/anpassa om det behövs för besiktning

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, dags att ge sig på nedre regionerna.

Jag hade en mellanaxel med tillhörande knutar till en Volvo 240 liggandes. Själva knutkorsen hade samma dimension som i Corsaknuten på rattstångens utgående axel så därför kunde jag gifta ihop en Volvoknut med Corsaknuten, använda splinesaxeln från 240:n och bygga ihop en kort dubbelknutsaxel.. eh..en bild hade varit bra kanske men såklart har jag inte tagit något kort på underverket..

I alla fall, Jag skar bort Splinesändarna från 240:ns mellanaxel och använde ena änden för att sätta ihop två knutar.

post-6615-0-85372700-1417817873.jpg

 

Den andra splinesänden Skulle sitta i själva styrsnäckans axel.

Jag Plockade isär styrsnäckan och kapade rattaxeln. Svarvade en sprint som träddes i rattaxeln och trädde sedan på spliesbiten från 240-axeln och lät en kunnig svetsare göra svetsjobbet. Slutligen stiftade jag genom den svarvade axel för extra säkerhet.

post-6615-0-94480200-1417818076.jpg

Gul=C303, Grön=240, Blå=svarvad bit.

Färdig bit:

post-6615-0-22206400-1417818283.jpg

 

Själva snäckan modifierades genom att jag kapade rattaxelröret 20mm över gjutgodset. Dessutom knackade jag i en axeltätning med dimension 32-22-7. Fick knackas i från insidan då det är en liten valk i röret som gjorde att den inte gick få i uppifrån.

Slutligen borrade och gängade jag ett hål där jag ansluter en avluftning. Denna leder jag upp i  en slang på  lagom höjd i motorrummet. Lite overkill kanske meni alla fall...

 

Tätningpost-6615-0-00662400-1417818744.jpg ipressad, pilen visar avluftningshålet.

 

Sedan var det klart, bytte utgående axeltätning, monterade ihop och justerade in glappet.

På Bilden syns knuten på plats Den lilla splinesaxeln som sticker ut ur knuten ansuter sedan till den knuten som sitter i Corsaservot. (Den syns i den första bilden jag lade upp i tråden)

post-6615-0-37941800-1417819207.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ville ha en ren konstruktion som liknade original så därför ville jag gömma den nya axeln i ett rör.

 

Ett 2 1/2" avgasrör försågs med en fläns som bultas i tre skruv i styrservot.Längst ner svetsade jag i en styrhylsa som träs över den lilla stumpen av rattaxelröret som jag lämnade kvar på styrsnäckan. Slutligen skar jag upp en lucka i röret så jag kommer åt att dra knutarna. Luckan skruvar jag fast med några M3 skruv.

Här har jag faktsikt fått till en skiss med mått:

 

post-6615-0-26136400-1417819824.jpg

 

Servot modifierades genom att jag kapade bort nedre fästörat för styrdonet så att röret kunde träs på.

 

post-6615-0-69730800-1417820422.jpg

 

Ett par nya fästen för styrdonet svetsades i röret och sedan pulverlackades hela altet.

post-6615-0-06760600-1417820810.jpg

 

Därefter monterades röret på servot. styrboxen monterades på sina fästen och slutligen monterade jag en kylfläkt.

Fläkten plockade jag från en skrotad dator och den skruvades direkt i styrdonets fästöron med två M3 skruv.

Fläkten kopplas direkt till tändningen och är alltid igång, kändes lite onödigt att blanda in termostat och annat jox.

post-6615-0-88767000-1417821284_thumb.jpg

 

Varför fläkt?

-Jo enligt oklara uppgifter kan styrdonet gå varmt om servot används mycket och stänger då av sig. En kylfläkt borde därmed minska risken för varmgång tänkte jag.

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för övre fäste:

 

Ett plattjärn 22x15mm passades in bakom plåten till instrumentbrädan, på framsidan under instrumentpanelen satte jag ett likadant plattjärn som jag svetsade ett par  distanser och bultade i corsaservot. Allt klämms samman av 3st M8 skruv och lite svets i det bakre plattjärnet.

post-6615-0-77626300-1418336712.jpg

 

Instrumentbrädan fick skäras ur ungefär 10mm på höger sida över elmotorn, plattjärnet på baksidan går hela vägen över den utskurna biten för att kompensera. Det är sedan svetsat i instrumenbrädan över skärningen och pluggsvetsat på vänster sida om rattstången på några ställen.

post-6615-0-80342000-1418336884.jpg

 

Sedan var det bara att bulta allt på plats och fabricera ett nytt knäskydd. Under blinkerskonsolen gjorde jag en kåpa i plåt där jag satte potentiometern som används för att reglera servostyrkan. Potentiometern följde med ebay-kitet som styr servot.

Elen var bara att koppla i + och - från batteri till styrenheten och +/- från tändningen till kontrollkitet som sedan pluggas in med passande kontakt i styrenheten.

Såhär ser det ut när det är färdigt, i hålet till på vänstersidan skall det bli ett förvaringsfack så småningom:

post-6615-0-84090600-1418337189.jpg

 

Benutrymmet blir ungefär som vanligt, åtminstone visuellt. inte så mycket stoppning som original.

I hålet i rattkåpan skall jag senare sätta tändningslåset, tanken var att det se ut lite som i de civila som har nyckeln på detta ställe. Vill även ha modernare tändningslås med startläge och även radioläge men det får bli en senare fråga.

post-6615-0-96913400-1418337270.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första "riktiga" provkörningen är nu avklarad på ett mindre hygge med rötter, stenar och små diken

Att elservo inte skulle klara av att motverka slag i ratten verkar vara en myt....

Det brukar slå ganska ordentligt i ratten på det området men nu var det inga som helst problem, inte ens när jag körde över ett litet stenröse märktes det något nämnvärt (visst, det drar lite i ratten som man kan förvänta sig men inga plötsliga slag som man är van vid). Mycket behagligt att köra.

Än så länge är jag väldigt nöjd med bygget.

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag valde Corsa eftersom det är ganska vanligt att man använder detta till kitcars, classic rallybilar, mm.

Därmed var det lätt att hitta pulsgivaren som ger signal till servots styrbox (detta är ett måste för att trigga igång servot.) Somliga verkar ha byggt pulsgivaren själva men det kändes onödigt när man fick ett komplett kit med kontakt och potentiometer för någr hundralappar.

 

Att jag valde Vauxhall istället för Opel var helt enkelt att det var billigare om man köpte på Ebay.co.uk än att köpa från en bilskrot i sverige. -Under halva priset när jag köpte.

 

Det finns andra än Opel/Vauxhall om man så önskar, Renault clio, Toyota, Renault Kangoo, Någon Suzuki mm... Gäller bara att hitta en pulsgivarbox eller bygga själv.

 

24v har jag inte sett men jag ser inga problem att använda en 24-12v omvandlare med ett batteri som buffert för att ta hand strömpeakar. Jag har ju en extra 12v generator med extra batteri paralellt med 24v-systemet. Kunde lika gärna kört med en omvandlare istället för generatorn.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde Corsa eftersom det är ganska vanligt att man använder detta till kitcars, classic rallybilar, mm.

Därmed var det lätt att hitta pulsgivaren som ger signal till servots styrbox (detta är ett måste för att trigga igång servot.) Somliga verkar ha byggt pulsgivaren själva men det kändes onödigt när man fick ett komplett kit med kontakt och potentiometer för någr hundralappar.

 

Att jag valde Vauxhall istället för Opel var helt enkelt att det var billigare om man köpte på Ebay.co.uk än att köpa från en bilskrot i sverige. -Under halva priset när jag köpte.

 

Det finns andra än Opel/Vauxhall om man så önskar, Renault clio, Toyota, Renault Kangoo, Någon Suzuki mm... Gäller bara att hitta en pulsgivarbox eller bygga själv.

 

24v har jag inte sett men jag ser inga problem att använda en 24-12v omvandlare med ett batteri som buffert för att ta hand strömpeakar. Jag har ju en extra 12v generator med extra batteri paralellt med 24v-systemet. Kunde lika gärna kört med en omvandlare istället för generatorn.

Vad är strömförbrukningen, normal / max, som du uppmätt?

Ditt nya "knäskydd" har du tillverkat själv eller hittat ett färdigt?

Är grymt sugen på att montera servo, plogar en del med bilen och de blir ett rackarns rattande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömförbrukningen har jag inte mätt vetenskapligt tyvärr.

 

Till styrboxen medföljde en säkring på 50A och enligt vad jag läst mig till kan servot max dra uppemot 40A när man rattar. Detta skulle vara när hjulen i princip är helt låsta och man drar allt man kan i ratten.

Detta borde man kunna se som ett väldigt tillfälligt fenomen, säg att man kommer upp i max 30A i  kanske 2-4sekunder under ett full-rattande. Då borde det funka att ha en omvandlare (nu spekulerar jag bara) på kanske 10-15A som laddar ett batteri, när strömförbrukningen blir högre än så tankas batteriet ur momentant och laddas sedan av omvandlaren när man slutar veva på ratten.

 

Det funkar ju ungefär likadant när man har elvinsch, där drar ju vinschen betydligt mer än vad generatorn kan ge. Eftersom vinschen i regel inte går konstant i flera timmar så orkar laddaren/generatorn fylla på batteriet mellan urladdningarna.

 

Knäskyddet gjorde jag själv. Läste om hur biljudsbyggare gör inredning och använde mig av fleecetyg som spändes mellan ett övre och undre "spant" och mättades med polyesterplast, förstärkte med lite glasfiberväv och klädde med vinyl efter en del spacklande.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knäskyddet gjorde jag själv. Läste om hur biljudsbyggare gör inredning och använde mig av fleecetyg som spändes mellan ett övre och undre "spant" och mättades med polyesterplast, förstärkte med lite glasfiberväv och klädde med vinyl efter en del spacklande.

 Polyester..underbart material.

  Känns som mitt andranamn..oj vad mycket man plastade förr då det va mitt yrke :P

 

Plastat förr eller första gången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...