Gå till innehåll

Weasel M29


Sören

Rekommendera Poster

Efter påtryckningar från Vinkon så öppnar jag en tråd om min Weasel M29 som har hittat hem till gården.

Det är en M29C 1944 med en MB 5 cyl diesel med automat ( amerikansk vagn med tysk motor )

kanske inte vad dom hade tänkt sig när tiden begav sig under WWII men jag tror att det kan vara en bra kombination, tiden får utvisa.

Banden är totalt slut så det ska bli band från en BV 202 så småningom, jakten på delar har börjat...

och kanske det finns någon här på forumet som har koll på mått på spaicern som man får tillverka för att montera drivhjulen, diametern både utvändigt och invändigt har jag koll på men inte hur bred den ska vara.

Det kommer kanske inte att hända så mycket på den här tråden för det står andra projekt som ska göras färdiga först men lite om vad som händer kanske kommer upp här.

Vill tacka Vinkon för hans hjälp med en massa bra info.

Och jag vet... bilder.... inte många tagna ännu men kan ju visa de som finns :)

 

På återseende

post-4991-0-85489500-1417642297_thumb.jpg

post-4991-0-76532200-1417642460_thumb.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt Sören!

 

M29:an ser ut att vara i riktigt fint skick! Känns som den hittat rätt ägare.

 

Plutten68 här på forat har säkert en del matnyttig info att bjuda på när det gäller band och drivhjulsbyte till BV202. Finns många i hans närhet (dalarna) som gjort det på Studsar.

 

Om du behöver delar så har jag Studebaker trumpeter och drivhjul inkl lager liggandes...

 

MVH Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Klas, jag kan behöva mycket info om bandbyte så jag ska ta kontakt med pluttn68 och höra lite.

Sorgligt nog så är mycket sönderkapat på min weasel som gångjärnet för rutan så jag har börjat att svarva delar för att göra ett nytt gångjärn. Jag tro att trumpeterna och lagren är bra på denna mer vet först vid närmare inspektion så jag kanske skriker till när delarna är nerplockade.

 

Sören

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering, ett paket med hjul till jul har kommit, allt nytt och fint. 4 st bärhjul monterade på fälg och 4 st omonterade, ett stödhjul och 4 st drivhjul. Motor och växellåda står på sina vagnar och väntar på att få lite översyn.

post-4991-0-34283500-1418069049_thumb.jpg

post-4991-0-57735100-1418069323_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja då var det dags igen att lägga in lite info, jag har börjat göra ett gångjärn till framrutan som är fällbar och det gamla var sönderskuret så jag har svarvat 29 st små rörbitar och punkat ihop återstår gör lite svetsning med tigen.

Har även fått en jobbarkompis att skära ut 4 brickor med lasermaskinen i 4404 rostfritt 5 mm plåt så det går framåt i alla fall.

 

Det var allt för nu fortsättning följer.

 

 

post-4991-0-89283000-1419966816_thumb.jpg

post-4991-0-23670800-1419966870_thumb.jpg

post-4991-0-21094000-1419966902_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Vinkon har inte fått reda på det än, men de kommer nog och då kommer svaret här eller kanske i den andra tråden som handlar om det. Men den biten blir nog så pass bred så det får bli något för killen som skär med vatten, den maskinen klara att skära i 80 mm plåt med en nogranhet på 1 tiondel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir grymt avundsjuk på folk som har maskinella resurser! Sådana som gör nya framvagnsspindlar i sänkgnist eller gör om utväxlingen i växellådan på veteranmotorcykeln genom att göra nya växellådsdrev på jobbet :huh:

 

Själv är man ju hänvisad till migsvets och vinkelslip :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jappl  Lika för Mig och vinkelslip är ungefär vad jag har att jobba med också, ja vanlig borrmaskin då också naturligtvis :)  

Inte ens en ynka pelarborrmaskin har man än  ;)

Men jag är ju ung än inbillar jag mej så de stora maskinerna kommer med åren  :P

 

EDIT ja tryckluft är inte att förakta så en kompressor finns det ju också med lite smått till  :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Lite utanför tråden kanske.. men kan ursäkta er med att när man jobbar i såna maskiner dagarna i ända och likväl har tillgång till dem dygnet runt, så innebär det att man knappt ids starta dem utanför arbetstiden och på helgerna.

 

 Så det blir inte lyxigare ialllafall.. :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

På weasel fronten står det tämligen still, fortsätter att söka delar och lägga på hög tills bygget kommer igång igen.

Nu har jag fullt upp med att göra det sista på valpen innan besiktning och sen ska även V8 Volvon tittas igenom innan den ska besiktigas, men sen ska jag sätta tänderna i den gamle.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har varit på utflykt med min gode vän Obelix och besökte Old & Co i Östersund och hittade lite smått och gott till min M29:a, 8 St nya hjulnav till Bv 202 och lite hjul, en jeepdunk från 1945 och en hacka från "the US Army" 40:tal, en lyckad resa :D

 

Nya delar i kartong.

 

post-4991-0-94786100-1436812486_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja då var band köpta och hemma, tre fina 202 band som så småningom ska bli två band... Samlandet ger resultat och fortsätter, så snart att alla delar som jag kan komma på finns hemma så får jag väl bita tag i byggandet och se till att delarna hamnar där det var tänkt.

Saknar 5 St muttrar M25x1,5 sexkantskalle för hjulnaven, alla jag kan hitta är hakmuttrar. Men det löser sig nog, hoppas jag..

post-4991-0-38729300-1438360487_thumb.jpg

post-4991-0-49112200-1438360527_thumb.jpg

post-4991-0-71359500-1438360549_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...