Jump to content
JDW

Julquiz

Recommended Posts

Med tanke på yrkeserfarenhet så skäms jag nästan för att fråga, men är för lat för att börja rita o mäta. Sen finns många lagar inom el'ens område och Bil-El har bara en: LÅT BLI!

 

 

Renoverade kärran i somras, inkl byte till LED. Noterade nogsamt kopplingen och rensade bort allt utom Bosch kontakt + sladd bakåt till ny kopplingsdosa. När jag kopplade ihop så fungerade inget...

Pga lathet så lade jag alla "fasta" som positions o bakljus på samma +, är ju delat eg i Bosch kontakterna.

 

Efter div omkopplingar kom jag fram till att + o - var korsade, spelade ju ingen roll för glödlampor, LED är lite kinkigare...

 

Personbilen har en sån där "modern" kontakt, "åtgärdades" med adapter från Swedol.

 

MEN när jag kopplar in den så få båda blinkerserna "fast"+ dvs blinkar hela tiden? Blir ju lite 1/2 blink även i baklampor/bromsljus men det kan bero på annat?

När jag kopplar in en "lös" baklampearmatur (med glödlampor) funkar det UA??

 

Här finns ju en outtömlig källa av attuppleva/ leta fel, inteligenta eller andra bra tips emottages!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

110% av alla problem med ljus på släp brukar bero på jordfel :huh:

Antingen jorden från bilen till släpet eller jordpunkter från lamphållar mot chassie eller jorkabel från släpets handske till släpets chassie!

Testa med en startkabel som jord mellan bil och släp. Du kan också felsöka med ett löst bilbatteri och testkablar mot släpets kontakt enligt ditt elschema.

Att andra lampor "flämtar" när andra tänds är ett tydligt symptom på jordfel då strömmen jordar genom de andra lamporna och inte genom chassiet.

 

Som Eddie Meduza sjunger "strömmen finner vejen, jae foer faen" :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan också vara bilen som ställer till det. Det kan krävas att det sitter motstånd för just blinkersen.

 

Många nyare bilar har ju styrenheter för belysningen. Då är det ofta så att styrenheten skickar ut en lägre testspänning, för att se om lampan är hel. Och eftersom en diod inte kräver så mycket, så kan testspänningen räcka för att tända dioden. Men styrenheten känner inte av rätt motstånd, så blinkersen går aldrig igång.

 

Nu vet jag inte om detta gäller för bilen ifråga. Men det funkar på liknande sätt på många nyare bilar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan också vara bilen som ställer till det. Det kan krävas att det sitter motstånd för just blinkersen.

 

Många nyare bilar har ju styrenheter för belysningen. Då är det ofta så att styrenheten skickar ut en lägre testspänning, för att se om lampan är hel. Och eftersom en diod inte kräver så mycket, så kan testspänningen räcka för att tända dioden. Men styrenheten känner inte av rätt motstånd, så blinkersen går aldrig igång.

 

Nu vet jag inte om detta gäller för bilen ifråga. Men det funkar på liknande sätt på många nyare bilar.

Får man problemet att andra lampor tänds eller "flämtar" vid detta scenario?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även väldigt gamla blinkrelän av varmtrådstyp skickar ut en del ström till blinkersen när det är mörk period. 9033 har ett sånt relä. När jag satte dit gula leddar fram kopplade parallellt med ordinarie lampor så lyste led konstant samtidigt som glödlamporna blinkade. Det var 8 V kvar vid mörker. Ledden har en switchregulator som ger fullt ljus både vid. 24V och 8V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satte led runt om på mitt släp, Om man blinkar åt ett håll så flämtar den andra sidan till, har nog med de nyare bilarnas canbussystem och att de inte har vanliga blinkersrelän. Provade med sonens V70 -06 och då gick det bra. Provade med ett motstånd från Feltema men blev ej bättre men kan bero på mekanikern. Min bil är Dodge Nitro så nån skillnad är det mot V70

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med modena bilars elsystem blir det snart mer regel än undantag att släpets lysen inte kommer att fungera! Antingen mörklagt släp eller urflippad styrdator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

110% av alla problem med ljus på släp brukar bero på jordfel :huh:

Antingen jorden från bilen till släpet eller jordpunkter från lamphållar mot chassie eller jorkabel från släpets handske till släpets chassie!

Testa med en startkabel som jord mellan bil och släp. Du kan också felsöka med ett löst bilbatteri och testkablar mot släpets kontakt enligt ditt elschema.

Att andra lampor "flämtar" när andra tänds är ett tydligt symptom på jordfel då strömmen jordar genom de andra lamporna och inte genom chassiet.

 

Som Eddie Meduza sjunger "strömmen finner vejen, jae foer faen" :lol:

 

Ja vet, därför är inte chassiet inblandat, utan kör 2-ledarsystem hela vägen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med modena bilars elsystem blir det snart mer regel än undantag att släpets lysen inte kommer att fungera! Antingen mörklagt släp eller urflippad styrdator.

 

Hmm, är ju LED lampor bakåt på bilen, så sånt borde de ha tänkt på tycker jag? Swedol lampor så de borde vara gjorda för att brukas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vet, därför är inte chassiet inblandat, utan kör 2-ledarsystem hela vägen.

 

OK, avancerat! Då har du redan eliminerat många av felorsakerna. Om du kollat av släpets elsystem med ett löst bilbatteri dessutom så ligger ju uppenbarligen felet/problemet i bilen. Kolla med dragkroksleverantör eller liknande om det finns särskilda "elmontage" föreskrifter för din bilmodell.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Släpkärran funkar UA på JDW, och JDW är körd med andra släp inkl bakljusrampen så jag antar att den har Bosch liknande koppling.... 

 

Är en Kuga -14 som det strular med släpet men inte rampen...

 

Adaptern från Swedol har få stift, men i går var jag väldigt noga med att verkligen få in den rätt ( är ju lite klena styrningar i den "moderna")

 

(ovanst råkade jag deleta i inledningen)

 

 

En bakväg är att byta kontakt till 13 polig rakt över, men det lär ju kräva uppmätning osv.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det någon på forumet med erfarenhet av nyare bilar och elproblem med släp? Det skulle vara intressant att höra Era teorier om ovanstående då jag bara vet hur stora problemen var för 20 år sedan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brorsans Vito 2011 fick problem med min släpkärra då jag monterade LED-lampor. Den fick massa felvarningar och lamporna funkade inget vidare. Finns väl boxar att montera för bilar med canbus för att lösa sådana problem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu blir det lite "herrarnas fria åkning" dvs. jag vet inte vad jag skriver om :lol:   (som vanligt alltså) :lol: :lol:

 

Problem med LED-lysen på släp är tydligen ganska vanliga på vissa årsmodeller av bilar (innan tillverkarna uppmärksammade detta fenomen). Jag hittade en del info genom att Googla:http://www.husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&catid=55&id=269615&Itemid=700103&view=topic&limitstart=30

 

 

Det finns tydligen en kabelsats/kablage med elektronik (TrailerSafe) som avhjälper problemet:http://www.sepab.se/elsystem-nationell-anpassning/produkter/trailersafe-dragkrokskablage/

 

Det pratas också om någon slags adapter men ingen verkar ha någon sådan eller vet var man skaffar en :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adapter/övergång 13/7 rsp 7/13 finns på Swedol, har en sån. De är med 13/7 inkopplad till nybilen "fenomenet" uppstår.

 

OM jag byter till 13 pol på kärran, funkar det då? Måste byta till 13 pol på JDW åxå i så fall....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte 13/7 adaptern löser problemet! Det verkar krävas ytterligare en adapter innehållande motstånd/elektronik som ökar strömbehovet så att bilen "begriper" att det behövs spänning. Någon pratade om att man troligen snart hade en halv meter med olika adaptrar för att lösa olika problem.

 

Kanske någon husvagnsfirma vet besked. Det verkar inte annars som om någon riktigt vill erkänna vems felet är!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skrivs också om någon sorts LED-lampa som används till bilar med CANBUS ljusövervakning: "LED diodlampa som utan tillägg av externa motstånd ger felfri funktion i moderna bilar med Canbus ljusövervakning" (bla. http://www.xenonkungen.com/se/led-diodlampor/canbus/). Det verkar dock mer vara ledlampor som ersätter vaniliga glödlampor, problemet Canbus verkar dock likartat ovanstående problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju konstigt att både bilelen med Canbus och moderna lysdioder, och bilarna och dess elsystem blir allt mer modernt..

.. men ändå inte passar ihop!! :lol:  :lol:  :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att byta bara kontakten kommer som sagt inte hjälpa. Det behövs motstånd motsvarande en 21 watts glödlampa för att det skall funka.

 

Tror att det finns ett lagkrav på att man skall få felindikation när blinkerslampor på bil eller släpkärra är ur funktion. Tyvärr är det så att det är svårt för ljusstyrenheten att testa en diod, så dom flesta bilar har helt enkelt glödlampor till blinkers, eller så har dom ett motstånd inbyggt direkt på dioden.

 

Det kanske kan gå att programmera bort testfunktionen (inte säkert att det går), men då krävs ett besök på auktoriserad verkstad.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Kjell skriver ovan, kan man lura systemet att tro att en vanlig glödlampa är ansluten genom att koppla ett motstånd parallellt med LED'en. Resistansen räknas ut med Joules Effektlag och Ohms lag. En 21 watt lampa i 14 volt drar 1,5 ampere (21/14). Då motsvarar ett motstånd på 9,3 ohm lampan på 21W (14/1,5). Runda av uppåt till 10 ohm standardmotstånd. Givetvis måste motståndet tåla minst 21W, men bara om "lampan" lyser konstant, är det en blinkerslampa som bara lyser 50% av tiden räcker halva effekten på motståndet, t ex 10W. Alltså ett motstånd på 10 ohm och 10 Watt, t ex Conrad Art.nr: 411540. Ett motstånd på bromsljuset kan nog vara ännu mindre, kanske 5W.

 

Här är några motståndsvärden räknade på vanliga lampeffekter. (Ohm förkortas "R"):

 

14 volt (12-voltsbatteri)

  3W     65R

  5W     39R

10W     20R

21W       9R

 

28 volt (24-voltsbatteri)

  3W    261R

  5W    157R

10W      78R

21W      37R

 

Ovanstående fungerar på bilar med glödtrådsvakt och lurar också blinkersreläet att fungera normalt.

 

Bilar med CANBUS-styrning av belysningen där till- och frånslag sker i lamphuset fungerar annorlunda och är ett helt annat problem...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag uppfattade (av det jag läste mig till på andra forum) att den adapter som det talades om skulle innehålla motstånd enligt Wingflyers beskrivning. Tyvärr verkade ingen veta var dessa går att få tag på :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...