Gå till innehåll

B2600"s Tgb 13


LurK

Rekommendera Poster

Hm skulle precis börja med att söka av nätet. på billiga batterier.

skulle behöva två till skåpet sedan minst ett till pajerosarna.

Funderar på att flytta de nu snart 3 år gamla uni bull batterierna till skåpet och sätta nya på 13on bilen.

Har kollat där jag kan få köpa momsfritt, men det verkar som biltemas silverbatterier med 4 års garanti blir billigare ändå.

Vad gav du för dessa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slår ett slag för biltemas gula AGM-batterier. Kostar lite mer men är i mitt tycke otroligt stryktåliga!

 

939 Vikingen med snöslungan var inte rörd på 2 år när jag startade den för ett tag sedan. Tog med extrabatterier och startkablar men det var onödigt, full kraft i de gula batterierna!

 

Glömde nyckeln i 40-bilen i somras. Den stod i över en vecka och hade helt döda batterier. Laddade med Ctek ett par dagar, batterierna blev som nya igen.

 

OBS, jag har inga barn med biltema... -_-

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter gediget snokande och rundringning hittade jag på dessa. just nu nersatt till 899 kr st

72 Ah Startbatteri Energizer Premium Starteffekt 680 Aen

http://www.batterilagret.se/product/1984-72-ah-startbatteri-energizer-premium.aspx

 

Tror jag kör på dem. kampanjen går ut i morgon så det gäller att bestämma sej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Börjat med den planerade uppfräshningen :)

Nya prylar inhandlade från tatanka för ca 1200kr,vettigt med tanke på enda stora
haverade prylar på 4 år var startmotor och kopplingsvajer för totalt ca 1000kr :)

 

Baklampa 363716 1 st

Baklampglas 350135 1 st

Glas backlampa 1566888 1 st

Bromscylinder Vänster bak 1" 6x6 1566764

Lock bromsoljebehållare 667360

Spegelglas 1566721 2 st 260 kr

 

Planen består av rengöring,målning och rostskyddande.
Byte av bromscylinder på 2 axeln då den numera läcker som ett såll :blink:
Byte och uppfräshning lampor/lampglas bak samt svetsning bågen runt backlampa/baklykta(spruckna och dassiga glas)
Städning hytt samt ev modifering av bakrutan(kankse kapar ur den sjuka plåten samt byter
ruta mot plexiglas)
Trälister till dörrarna,jag äger en cirkelsåg så tillverka egna borde vara möjligt
Olje och filter byte.
Koppla tillbaks manövringen till fd-lådan genom spaken,ev separat stag.

Bränsletanken får en yttre rengöring och målas med nått lämpligt

post-6465-0-76391300-1464102571_thumb.jpg

post-6465-0-05961100-1464102587_thumb.jpg

post-6465-0-36441300-1464102604_thumb.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elände :ph34r:

 

Lyckades göra gängsalva i bromsrörsanslutningen på nya cylindern :mellow:

Flyttade alla komponenter från nya cylindern till gamla..

Blev misär igen då jag på nått sätt trampade ur kolven,kan va för att backarna satt fel i låsningen :mellow:

Ur igen,rengöra och putsa,mer noga denna gång.

 

Fick ihop ganska bra till slut,fick ur luften och bromsarna tar fint även utan servo.

Nu återstår att se om det är tätt med detta ihop-plock :mellow:

 

Och naturligtvis verkar Tatanka precis fått slut på just denna cylinder.

Men jag beställer en ny till så fort jag kan :)

 

För väl börja med uppfräshningen imorgon kväll så länge..efter den tråkiga

altan målningen på fm..bläää ;)

post-6465-0-88828800-1464728563_thumb.jpg

post-6465-0-46856100-1464728579_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja snus går det åt en hel del :)

Fick en ny cylinder som jag monterade,gått o slippa läckage :)
Nya glas i backspeglarna monterad,även monterat den nya baklyktan och bytt ut
resten av glasen.
Även målat o donat som ni ser.
Börjar tröttna lite målning.... måla altan på fm och terrängfordon på em :ph34r:

Skärmarnas gummi-flärpar byts även ut mot tunnplått

Men nu är det bra för idag..ska tända grillen,knåda burgare och öppna en kall Budweiser :)

post-6465-0-77358900-1464973517_thumb.jpg

post-6465-0-68026400-1464973534_thumb.jpg

post-6465-0-97206800-1464973565_thumb.jpg

post-6465-0-51202800-1464973603_thumb.jpg

post-6465-0-78444500-1464973653_thumb.jpg

post-6465-0-37229200-1464973671_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ålat under och sprayat resten av ramen i all små håligheter och skrymslen
och även målat det sista på bränsletanken :)
Färgen på skärmarna blev aningen blank men det problemet sköter klimatet
framöver.
Det enda som är kvar är att montera tillbaka inredning i bakväggen :)
Lite fräshare blev den iaf

Klicka på bilderna så blir det konstig nog bättre kvalitet.

Eller så börjar jag se dåligt :ph34r:

post-6465-0-89581100-1465576132_thumb.jpg

post-6465-0-09018400-1465576157_thumb.jpg

post-6465-0-34628600-1465576179_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det var väl allt klart,bara att besikta i augusti eller tidigare

 

Förutom en skum sak...

Laddlampan funkar ej,det glimmar endast lite när man drar på förbrukare som

Belysning och fläkt samt knäpper på batterivärmaren

 

Laddningen ligger på 25.5volt tomgång samt 27.5volt vid ca halvt gas pådrag.

Alltså funkar laddning som vanligt.

Nån som råkat ut för liknande fuffens? :)

 

En sak man upptäckt genom åren är att många av instrumenten

jordas genom instrumentpanelen vilket kan vara bra att veta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det var väl allt klart,bara att besikta i augusti eller tidigare

 

Förutom en skum sak...

Laddlampan funkar ej,det glimmar endast lite när man drar på förbrukare som

Belysning och fläkt samt knäpper på batterivärmaren

 

Laddningen ligger på 25.5volt tomgång samt 27.5volt vid ca halvt gas pådrag.

Alltså funkar laddning som vanligt.

Nån som råkat ut för liknande fuffens? :)

 

En sak man upptäckt genom åren är att många av instrumenten

jordas genom instrumentpanelen vilket kan vara bra att veta

 

Lyser lampan med tändningen till och motorn stilla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyser lampan med tändningen till och motorn stilla?

Nix.

Det är helt svart oavsett om motorn går eller avstängd  :ph34r: 

Själva lampan är ju hel eftersom den glimmar när man drar på de tunga förbrukarna.

Det kan väl aldrig vara så lätt som att lampan är dålig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slå på tändningen, motorn stilla. Mät på lampans anslutningar. Det ska vara +24 från en säkring på ena sidan, andra sidan på lampan går till generatorn. Mindre än 24v så lyser lampan. När generatorn laddar blir det 24v på båda polerna = lampan slocknar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...