Gå till innehåll

Julquiz II


JDW

Rekommendera Poster

Nu var inte avsikten att göra en adventskalender MEN

 

JDW har fått lite småservice, ny termostat o lite förgasar service mm

Provstart och B30'n gick bra, körde o tempen steg o gick tbx ganska bra. Efter en stund så plötsligt en massa vitrök (täckte konsumparkeringen i Vålberg), tempen gick upp/ kokade. ( tempen upp o ner "fort").

 

Rann glykolvatten ur avgasrör o skarven mell dämpare o slutröret.
Oljan svart i alla fall.

Motorn torr "uppepå", slangarna i motorrummet hela

 

Optimist som man är gissar jag på blockpackning mellan vatten o avgaskanal??

Glada tillrop på det??
Nån med dyrare förslag??
( ja billigare emottages väl åxå till nöds...)

Går topplockspackningen att byta på plats? (Är det i så fall tillrådigt)

Nåt mer än grenrörspackning att byta samtidigt? ( ja olja/ filter naturligtvis)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju va så enkelt som luft kvar i systemet och kankse kondens avgasrövet.

Men ta för givet att blockpackningen rasat så blir du inte besviken.

Byta topp/packning klarar du på parkeringen och hjälp här från forumet :)

Men å andra sidan brukar ju b20/30 va ganksa hardcore även om

de går varma nån gång.

Borde synas vit gegga imorgon på stickan imorgon om packningen/toppen

gett sig :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som provat sån här nångång?

Kan ju vara värt att prova,kanske funkar en stund tills tex reservdelar anländer eller man behöver ta sig hem :)

 

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/stopp-och-lackagebehandling/tatning-topplockspackning-pa279883sv

Förr i tiden varnade man för dylika medel då de hade en tendes att sätta igen kylare och försämra kylning också. Under min tid som dragracingmekaniker använde vi oss av kanel när vi hade sprickor i topparna. Det funkade och dessutom luktade det nybakat i depån när vi öppnade huven. Vi körde ju dock inga längre sträckor med tävlingsbilen :D

 

Låter dessutom som om det är ett lite för stort läckage för nödtätning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Volvo Viking, 4400 lastare och Ferguson Grålle är alla tätade med en soppa som heter Bar's Leak som Entrack säljer.

 

Jag tror egentligen inte på hokus-pokus-medel till bilar oavsett vad det är. Men med det sagt var jag på Entrack och hämtade slitstål till ett av snöbladen några vintrar sedan. Medan jag väntade vid disken tittade jag på en sådan burk som stod där. Säljaren tyckte jag skulle köpa en och ha i reserv, jag skrattade och svarade att jag inte tror på på sånt sk-t. Föreslog att han skulle komma och testa på min Viking som läckte kylvätska i oljetråget. Då fick jag burken av honom, han tyckte jag kunde prova själv och betala om det funkade.

 

Det hela var väl mest på skämt men ett par veckor senare skulle jag hämta Vikingen ett par km bort, ta hem den och byta blockpackning i verkstaden. Fick för mig att hälla i medlet i kylaren, tappade ut oljan och fyllde på ny. Startade motorn med kylarlocket av och lät den gå varm. Kollade oljan då och då, inget vatten! Satte på kylarlocket och körde till verkstan, fortfarande inget vatten i oljan! Jag bytte aldrig blockpackning, bilen går fortfarande orörd och den är ännu så länge tät.

 

Lastaren hade i flera år sakta blivit av med kylvätska, fick fylla på ofta. Förmodligen genom läckage ut i avgassystemet för det droppade inte på golvet och oljan var ren. Efter succén med Vikingen hällde jag en burk i lastaren också, behövde inte fylla mer kylarvätska efter det!

 

På Grållen gick fläktremmen av i somras och slog till kylaren så att det blev ett litet hål stort som en knappnål med en fin stråle som sedan träffade fläkten när motorn blivit varm. Rätt spektakulärt faktiskt. Det blev en burk i den också som tätade efter ett par minuter.

 

Får alltså erkänna att det tydligen fungerar på vissa läckor. Vet inte hur länge det varar men Vikingen och lastaren har gått flera år utan problem, lastaren får också jobba rätt hårt på vintrarna.

 

Hokus pokus? Ja, fan vet? Jag har inga barn ihop med tillverkaren av medlet, vet inte ens vilka det är, men det har hittills sparat rätt mycket tid och pengar åt mig. Inga garantier från mig att det skulle fungera på andra läckor dock...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var inte avsikten att göra en adventskalender MEN

 

JDW har fått lite småservice, ny termostat o lite förgasar service mm

Provstart och B30'n gick bra, körde o tempen steg o gick tbx ganska bra. Efter en stund så plötsligt en massa vitrök (täckte konsumparkeringen i Vålberg), tempen gick upp/ kokade. ( tempen upp o ner "fort").

 

Rann glykolvatten ur avgasrör o skarven mell dämpare o slutröret.

Oljan svart i alla fall.

Motorn torr "uppepå", slangarna i motorrummet hela

 

Optimist som man är gissar jag på blockpackning mellan vatten o avgaskanal??

Glada tillrop på det??

Nån med dyrare förslag??

( ja billigare emottages väl åxå till nöds...)

Går topplockspackningen att byta på plats? (Är det i så fall tillrådigt)

Nåt mer än grenrörspackning att byta samtidigt? ( ja olja/ filter naturligtvis)

 

 

Tror faktiskt det kan vara packningen, behöver inte bli vatten i oljan på grund av det, det beror på hur den gått sönder,

Oftast är det mellan en avgasventil och en kyl kanal de bränner sönder som du gissar, och du får det symtomet.

 

Som de skriver är det lätt att byta med friska fingrar för det är lite trångt, 

Jag har en lite upp glappad 17 krafthylsa till pinbultarna som även passar på momentdragaren, "1/2 tum" fäste,

Det är väl tum på bultarna original, så en helt ny 17 hylsa brukar ha tendenser att fastna på bulten

På din 11a borde det gå att komma åt att dra alla med momentdragaren, på en 1314 med skåpet på får man nästan chansa om man har ett för långt skaft på moment nyckeln.

Se till att torka ur cylindrarna direkt, för hur du än beter dej kommer det nästan alltid lite kylvätska i dem när man lyfter toppen.

Ja du kan ju det där  :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Hasse menar att det läcker från kylkanalen (genom skadan i packningen) till cylindern och ut genom avgasventilen som vattenånga, därav röken.

 

Innan man kommer till detta stadie brukar man kunna se om topplockspackningen är på väg att ge sig genom att se till att man har vatten i expansinskärlet, varmköra motorn och sedan titta ned i expansinskärlet. Är packningen på väg att ge sig (lite trasig) kommer det en ström av små bubblor från anslutningen i botten av kärlet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo som Johan skriver så är det just det att det läker genom den skadade packningen, 

Av någon anledning så är det vanligast att skadorna på toplocks packningen är just mellan avgas ventil och kylkanal.

Min teori är att kylan och värmen som möts där, till slut tär på packningen så den ger upp.

På 11an måste man ju bort med kåpan över bromsvätske behållarna och sedan öppna en lucka till, för att ens komma åt kylarlocket,

Sen sitter det ganska långt in under behållarna så det är svårt att se om det bubblar, men avgaser borde man kunna se,

Det blir inte samma höga tryck i kylsystemet om det enbart är mellan kanal och ventil, som om det blir om det läker från en cylinder, då går kompen ut i kylsystemet och det nästan sprutar ut vatten,

kommer det från en avgas ventil så har det avgassystemet att släppa en del tryck igenom, och trycket på kylsystemet blir inte lika högt.

Att tempen pendlar, tyder på just att det kommer in luft/avgaser i kylsystemet, den vita röken säger det samma och det faktum att det kommer glykol ur avgas systemet avgör det,

Det går alltså inte in i cylindern utan till just avgas ventilen, där av att det rinner ner i avgassystemet.

Men toppen kan ju vara sprucken, dock ovanligt på dessa motorer, men det händer då och då.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm läser o våndas...

 

Tackar för alla svar!

 

Tryck i kylsystemet var det, men temp mätarn stack ju också. Var lite vånda (liksom Karl-Bertil Jonsson) om jag skulle köra, fylla nån cylinder med vatten blir ju inget bra, men det gick fram till Ris Bilservice som får ta det. Blå hallen är inte inbjudande nu.... Tjuvstopp ibland, men det kan ju var vattenfyllt avgassystem som kvädve...  Fyllde på vatten och det gick inte i så mycket vilket indikerar att det är i ång form i alla fall.

 

Har beställt div packningar från Tatanka och även börjat forska lite om hårdmetall topp för att vara lite förberedd. Nån med tips på den fronten?

 

Med lite perpsektiv hade man tur ändå:

Vindfällena skulle fram till väg under helgerna var det tänkt, men att detta skulle hänt 9 mil hemmifrån några 100m upp i skogen med utdragen wire o en knippe trän i, då hade det nog blivit älgpass av JDW....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med JDW!

 

Det finns anledning att fundera lite över varför packning (om det nu är felet!) gick sönder. Hoppas bilfirman är så pass seriösa att de kollar att toppen inte är skadad, att den är plan och att det inte finns några sprickor i den. Annars är man ju snart tillbaka på ruta 1 igen.

 

B30 motorn är liksom B18/B20 mycket robusta konstruktioner och förmodligen det driftsäkraste man kan ha. Topparna till dessa förorsakar sällan problem men det är viktigt att efterdra topplocksbultar vid packningsbyte och vid riktigt hård körning (läs rally http://youtu.be/iml0IW_BRQo) användes emellanåt topplockspackning av glödgad kopparplåt. Jag tror det är svårt att hitta en topp som är bättre än orginaltoppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bytt några skadade packningar pga av olika orsaker på Tgb/B30 motorer. Finns olika orsaker till att packningen kan gå sönder. Oftast värme pga dålig kylning och ålder på packningen som kan spela lite spratt. Senast bytte jag på en Tgb1314 på plats. Troligt är att din packning har en liknande skada, men ligger närmare en kylkanal. 

 

Rullade toppen på plats med hjälp av en plywoodskiva och en plast rulle.

 

Inget stort jobb, går ganska snabbt. Bara att skruva och följa mekhandboken. Viktigt är att efterdra och kolla om tempgivaren är ok. 

Jag har mätt upp toppar efter att de gått för varma, men ingen har hitills varit utanför tolerans. 

(Motorn tål att gå varm, men temgivaren kan få stryk)

 

God fortsättning,

Morgan

post-5013-0-09479800-1419541703_thumb.jpg

post-5013-0-76405000-1419541812_thumb.jpg

post-5013-0-10079700-1419541871_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har i likhet med Wingflyer använt Bar´s Leak i ett antal motorer med gott resultat. ;) 
Senast i en Scaniamotor som var inkontinent mellan topparna,det droppade kylvatten med motorn kall.
En burk i kylsystemet och inget läckage öht. -_- 
Även som nödreparation av en helt sönderfrusen Valmet motor i en traktorgrävare körd vintertid UTAN glykol...... :wacko: 
Hela blocksidan såg ut som ett vattenfall då den spruckit på längden strax under toppens delningsplan.

Kostade fyra burk á 160:- att få den tät igen,användes flitigt i flera år därefter.Med glykol i kylarn =)
Kort sagt så är det "Good Shit",var inte rädda för att testa det. ^_^ 

God Fortsättning allihopa :wub:  :wub: 

Mvh/Dexx

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då har jag löst ut JDW

 

Ny topp packning, behövdes väl egentligen bara runt första cylindern, men bytte hela.....

 

Var ganska lättstyrt på hemvägen, men motorn verkade gå bra. Evt att bränsleförbrukningen nu inte överstiger 3,3l/mil på landsväg??

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...