Gå till innehåll

ballans 13


ballan

Rekommendera Poster

Nä jag vet hur det är, får fixa och trixa lite själv.

Spinner bland annat på en mitsubishi pajero lösning, Har en som piskar på mej då jag skall göra två paket och sätta ett i en annan 13 bil, så nu kanske det äntligen blir av  ;)

 

Två flugor i samma smäll Hasse?  ^_^

 

Kan du tänka dig att göra tre paket?   :unsure:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall utan att sno ballans tråd göra adapter satser till en sorts drivlina, Det blir inte MB då de är för dyra och adapter satser finns redan.

Så jag kikar på Diesel SUVar som blir för dyra i skatt nu, och börjar bli billiga i inköp, där man kan ta drivlinan och det som går att använda. så att väl skära ut flera satser när vi håller på är med i beräkningarna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i väntan på lite bearbetningshjälp pysslar jagmed lite små prylar. gjorde en ny avgasfläns med

v-bands koppling till det blivande avgasröret. det blir 3" direkt efter turbon  ^_^ har även tagit bort en massa egr prylar

IMG_20150224_195744.jpg

sen har jag lite funderingar vad spjället på insuget mellan turbon och insugsröret är till för? någon som har en ide? det är vakuumstyrt.. 

IMG_20150223_091634.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

generator har hittat dit 24v 95A

 

IMG_20150226_184233.jpg

 

det fina med den här motorn är att det är en lös plåt påskruvad på blocket vilket gör det enkelt att mäta och fundera. sprängkåpan kommer jag få bygga om lite så startmotorn får plats. kopplingen blir en blandning av isuzu och tgb.  tgbn tar jag lamellen ifrån och tryckplattan ifrån isuzu 

IMG_20150225_100747.jpg

har även insett att oljafiltret läre flyttas så kardanen inte krockar med det

IMG_20150225_100732.jpg

 

sen ska jag låna en våg till traversen för att få reda på vad spisen väger 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i väntan på lite bearbetningshjälp pysslar jagmed lite små prylar. gjorde en ny avgasfläns med

v-bands koppling till det blivande avgasröret. det blir 3" direkt efter turbon  ^_^ har även tagit bort en massa egr prylar

sen har jag lite funderingar vad spjället på insuget mellan turbon och insugsröret är till för? någon som har en ide? det är vakuumstyrt.. 

IMG_20150223_091634.jpg

Det blir i princip inget undertryck på en dieselmotor normalt, men det här spjället är till för att skapa undertryck i insuget för att avgasåtercirkuleringen ska regleras (EGR) Troligt är att Mitsubishi la till den här funktionen/problemet bara för att det vid en OBD-kontroll ska visas att EGR inte är pluggad rent mekaniskt. :lol:  (snott direkt från Mitsubishi Club Sweden) B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt Ballan..hittills bara enklare detaljer alltså.

 

 Detta ska bli kul. Kommer du skrämma upp bränsle och laddtryck också, eller är målet så original som möjligt typ?

jo det blir lite småsaker tills jag har fått adaptern utskuren så jag kan sätta ihop allt. tänkte göra ett helt paket med lådor och motor så det är "bara att byta" när lusten faller på 

 

ska dit med intercooler och en bra luftfilter anordnig sen blir det väl att ge den lite mer bränsle och tryck. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir i princip inget undertryck på en dieselmotor normalt, men det här spjället är till för att skapa undertryck i insuget för att avgasåtercirkuleringen ska regleras (EGR) Troligt är att Mitsubishi la till den här funktionen/problemet bara för att det vid en OBD-kontroll ska visas att EGR inte är pluggad rent mekaniskt. :lol:  (snott direkt från Mitsubishi Club Sweden) B)

hur som helst kommer den inte vara med i framtiden  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur som helst kommer den inte vara med i framtiden  :D

Nej precis det verkar helt onödigt och har ingen uppenbar logisk nytta! Funktioner som wastegate och gnistskydd med mer passar inte med denna placering så det verkar vara något man kan ta bort. Kör man motorn med i bil med tillverkarens motorövervakning så får man förmodligen en massa felkoder men det kommer ju inte att vara fallet här.

Ska bli spännande att följa projektet det verkar i vanlig ordning bli högkvalitativt :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej precis det verkar helt onödigt och har ingen uppenbar logisk nytta! Funktioner som wastegate och gnistskydd med mer passar inte med denna placering så det verkar vara något man kan ta bort. Kör man motorn med i bil med tillverkarens motorövervakning så får man förmodligen en massa felkoder men det kommer ju inte att vara fallet här.

Ska bli spännande att följa projektet det verkar i vanlig ordning bli högkvalitativt :wub:

tackar !  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tog bilen till verkstan för jag tänkte kränga om däck då stod det en huggarkoja inne som vela ut  :)  tgbn blev låg i baken 

IMG_20150302_090426_1.jpg

fick på däcken och gjorde en sprayburks renovering av fälgarna grymt nöjd med sulorna iaf

IMG_20150303_123908_1.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fedima sirocco ? ser då ut som samma mönster  :)

Jag har en uppsättning nya fyrbladiga fjäderpaket till bak, har funderat på att sätta på dem för att den inta skall siga ner så med last och något på kroken.

Du som bråkar med ved och annat tror du de blir för stelt med de på när man kör i tomme ?

Har trebladiga nu och det funkar ju fint i skogen, med enbart flak "Vikt ca 150 kg"

Men jag har nog pressat en del på dem när jag bråkat mej fram, så med skåpet på och lite tyngd på kroken så niger den som på din bild när veden kommer på vagnen. 

Nu är den ju upp pressad med spiraler fram, så man kanske luras lite av det. :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fedima sirocco ? ser då ut som samma mönster  :)

Jag har en uppsättning nya fyrbladiga fjäderpaket till bak, har funderat på att sätta på dem för att den inta skall siga ner så med last och något på kroken.

Du som bråkar med ved och annat tror du de blir för stelt med de på när man kör i tomme ?

Har trebladiga nu och det funkar ju fint i skogen, med enbart flak "Vikt ca 150 kg"

Men jag har nog pressat en del på dem när jag bråkat mej fram, så med skåpet på och lite tyngd på kroken så niger den som på din bild när veden kommer på vagnen. 

Nu är den ju upp pressad med spiraler fram, så man kanske luras lite av det. :ph34r:

 

japp det är fedima. anledningen att bilen blev lite låg med vagnen efter är att den väger nog närmare 10 ton  :D  skulle vara roligt å veta kultrycket.  annars kör jag med 2blad bak och det funkar fint med lass på dryga tonnet 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

its alive!!

http://vid493.photobucket.com/albums/rr300/brojjlan/Mobile%20Uploads/VID_20150305_132136.mp4

 

 

fick startmorn så jag vart tvungen att se om den gick ^_^

 

IMG_20150305_084805.jpg

 

har även börjat borra adaptern pga att min kompis med lasern inte har tid att hjälpa mig. så det blir ingen cad på adaptern men den är lätt att tillverka.. 

 

IMG_20150305_182242.jpg

 

IMG_20150305_190251.jpg

 

alla hål är borrad ska bara skära ut själva ringen. 

 

tjockleken på adaptern blir 12mm 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du vana av att svetsa aluminium så att du kan flytta "bulan" för startmotorn? Plåten är ju till stor hjälp som fixtur. Problemet är väl att hitta rätt material som tillsatsmaterial vid svetsning om det inte går med något standardmaterial. Jag har fusklagat motorcykelblock med migsvetsen, bytte bara trådledare och körde med standardtråd. Material från en annan sprängkåpa skulle kunna funka att tiga med.

Hur tänker du göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du vana av att svetsa aluminium så att du kan flytta "bulan" för startmotorn? Plåten är ju till stor hjälp som fixtur. Problemet är väl att hitta rätt material som tillsatsmaterial vid svetsning om det inte går med något standardmaterial. Jag har fusklagat motorcykelblock med migsvetsen, bytte bara trådledare och körde med standardtråd. Material från en annan sprängkåpa skulle kunna funka att tiga med.

Hur tänker du göra?

 

jo jag har tig och brukar laga det mesta konstiga alu prylarna. så det ska inte vara nå större bekymmer. original bulan får vara kvar sen får jag se hur jag löser det nya urtaget. med lite tur så ska det räcka med att slipa ur för start drevet 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...