Gå till innehåll

C303/C304 i Thailand


kristaga

Rekommendera Poster

De kan inte stå särskilt högt i kurs hos Thailändarna, de är ju mästare på att hålla fordon igång och bygga grejor av rent skrot!

 

Jag skulle nog aldrig kunna hitta dylika objekt. Om jag tillbringade semestern i Thailand med att åka runt och leta skrotbilar skulle jag nog inte få komma hem igen :(

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var sannerligen en ledsen skara bilar, de se ut att ha stått väldigt länge och de har ju någon slags kamouflagefärger då vi får väl anta att de tillhört den mäktiga thailändska armen/polisen. De har vissa likheter med den blåa bilen i Malaysia?

 

Har Volvo exporterat dessa bilar runt om i Asien eller är detta något slags begagnat-köp Thailand gjort?

 

Det ser ut som om det är nerfällbar bänkar på flaket, kan detta vara trupptransportfordon med träbänkar liknande tgb20?

Flaket ser inte ut att komma från Volvo eller vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört tidigare så såldes väl ganska många till malaysia:s militär/polis och elverk, samt ett fåtal civilt till Schweitz -annars skulle det inte förekommit någon export att tala om.

Det kan dock tänkas att dessa sålts till thailands militär med tanke på att Volvo är ganska vanliga i Thailand, finns massvis med framför allt 940 där men även en del 240 och 740. Det fanns väl monteringsfabrik där ett tag.

Fast min gissning är att de importerats från Malaysia som militärt överskott.

Intresset för Terränggående, höjda bilar är för övrigt ganska stort där nere. Jag såg massvis med höjda Isuzu-pickuper, Cherokees, Suzukijeepar, toyota-pickuper när jag var nere över jul-nyår. Grannen hade till och med Karaokefest med lokala offroadklubben en kväll så halva gatan var full med ombyggda 4x4-bilar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I reservdelskatalogen Grupp 01 sidan 10 framgår det att det har sålts Volvo C30 bilar i specialutförande till följande länder:

Zambia

Etiopien

Bangladesh

Malaysia

Peru

Angola

Australien

Det framgår däremot inte till vilka länder som det dessutom sålts till i originalutförande.  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej alla glada TGBare

 

Det var endast Malaysia och Australien som blev ve TGB bilar, Ca 30 tal till Australien för besprutningsprojekt, Malaysiska arme´n samt dito staten köpte ett antal 4x4 samt 6x6 dom levererades som schassi och byggdes på där, Dom andra länderna i listan fick offerter men köpte aldrig några fordon,

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Skulle tro att det är en skrothandlare som köpt ett parti som överskott, säljer väl av dem om någon vill köpa en och en.

Ser ju ut lite som terrängaxels anlägging i partille, rostiga gamla militärbilar som står i år efter år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...