Gå till innehåll

LED ramper och kvalitet


SBAT111

Rekommendera Poster

Jag ropade in en LED ramp på onlineauktion och precis som Svana säger ovan gick jag på att den beskrevs positivt samt innehållande CREE elektronik.

När  jag fick den levererad kom den i en mycket anonym wellpappkartong utan någon som helst märkning. Här tyckte jag det började lukta Kinatillverkning.

Rampen verkade rejäl, gjord i pressad aluminiumprofil och väl ihopskruvad. Den hade dock ingen som helst märkning, typskylt eller serienummer och det gick inte att utläsa något om CREE elektronik.

Jag skruvade isär den för att titta på elektroniken och fick fram detta kretskort (1 av 16st):

post-9023-0-84649200-1420923447_thumb.jpg

Jag kan inte se något som antyder fabrikatet på dioderna!

När man Googlar på LED och MS-2818 (märkningen på kretkortet) så hamnar man på Alibaba hos en Kinesisk tillverkare av led ramper (Morsun).

Hur troligt är det att denna använder CREE dioder i sina produkter, dessutom utan att över huvud taget indikera det på produkten?

 

Jag vet inte hur jag ska kunna se av vilket märke dioden är! Det ska ju vara en betydande prisskillnad mellan Amerikanska och Kinesiska led grejor!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man avgöra detta innan man har grejorna på bilen?

 

nja, hålla i handen o lägga spänning på i mörker....

 

Som Wingflyer skriver: Antalet diod/drivdons/armatur fabriker står inte i relation till alla varumärken som finns.

Köper man dyrt över disk i Svedala får man säkert bra grejjer!

E-bay/Internet kan man få samma grejjer eller nåt annat....

 

Lägg till en ganska enorm teknikutveckling, så det finns säkert grejjer som legat på hyllan ett tag också....

 

Viktigt att vi håller varandra uppdaterade!!!

(= Jag är jätteintresserad av billiga o bra armaturer när NI andra gjort misstagen  -_-  )

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara cree dioder, då det sorterar dioderna i en 20 stegad skala.. Riktigt bra dioder hamnar i dyra ramper/lyktor, de lite lägre hamnar i billigare, dvs Kina m.fl. och det är fortfarande cree..

 

Antar att de inte märker alla 20 klasserna med CREE??

OEM är ju ett ganska vitt begrepp...

 

Jmf "volvo original"- vad gör eg Volvo av sina personbilar?

drivlinor i Skövde och knäcker plåt o målar på Torslanda, men resten kommer väl från underleverantörer mer eller mindre i färdiga byggstenar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jmf "volvo original"- vad gör eg Volvo av sina personbilar?

drivlinor i Skövde och knäcker plåt o målar på Torslanda, men resten kommer väl från underleverantörer mer eller mindre i färdiga byggstenar.

Jaa, de motorer som är Volvo...Växellådor mm är ju Getrag, ZF, Haldex mm.

 

Dock är ju allt konstruerat/specat av Volvo.

 

Mycket (oavsett område/märke) är väll tillverkat i Kina eller liknande idag, vilket inte säger något om kvalite'n, sålänge beställarna är bra på ( lägger mycket pengar och tid på) att skriva kravspecar och kontrollera processer samt levererat material :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min ramp är också från Morsun. Tror inte du behöver hänga upp dig på om den har CREE eller inte, är du nöjd med ljuset kvittar det ju vem som har tillverkat dioderna? :mellow:

 

Och det mesta i LED-väg är nog tillverkat i Kina oavsett viket fabrikat det säljs som...

Vad jag hänger upp mig på är väl att jag trodde mig köpt en kvalitetsprodukt till halva priset men det visar sig att jag betalt 3ggr för mycket för en budgetvariant :(   Sånt kallas "Lärpengar :lol:

 

Men jag uppskattar verkligen alla synpunkter i denna tråd :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade några ledramper på KVD. Skulle vara CREE men tjejen som svarade på frågor visste inget! Det fanns enligt henne ingen märkning av produkten alls. Märklig marknadsföring!

 

Inte ens en klisterlapp, kommer då från ganska tidigt i förädlingskedjan.

KAN ju va superkval, men risken att  inte är det är stor...

 

Kan ju va som "Vespa"- man tror att alla ljusdioder för strålkastare heter CREE?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt vad mycket LED det verkar vara på auktioner! Verkar nästan som om marknaden "svämmar över". Det tyder väl också på att några har upptäckt Kinesiska import möjligheter och inte kan sälja dem genom vanliga kanaler :angry:

 

"Auktioner" är ett enkelt sätt att bedriva detaljhandel, man behöver inte ens en egen hemsida och "konsumenträtt" finns inte.

 

Tidigare har det bara inom vissa specialintressen funnits bakluckhandlare som köpt hem ett parti efter lite bök o sålt resten och haft den egna gratis. Med internet o Gooogggl translejt fixar vem som helst var som helst att göra detta. Ta alla "auktioner" på Tradera med "köp direkt" med utropspris + 1kr och hiskelig portokostnad.

 

Den som hittar når bra kan väl kränga vidare här med "kompispriser" :wub:  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid köp av lyktor och liknande så måste jag överallt annat rekommendera eBay med betalning via Paypal. Fungerar inte det du får, du kanske inte får något alls, så betalar eBay tillbska till dig, för de har en säljare son inte är seriös, sedan tar de upp "kampen" så man behöver inte göra mer än skicka ett mail så löser sig allt.

 

Beställde ett xenon kit till vanliga extraljus, men de kom inte. Då skickade säljaren nya, som inte kom heller. Blev pengar tillbaka direkt.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips Monkysa! Exakt detta har jag varit med om. Köpte elektronik från USA på eBay för c:a 1.200kr och betalade för UPS Express via PayPal. Grejerna kom inte och jag skickade flera mail med påminnelser och frågor till säljaren men inget svar. Klagade hos eBay och hade pengarna tillbaka inom en vecka. 100% nöjd!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor del av all elekronik som säljs i dag, oavsett vad tillverkarens huvudkontor ligger, är tillverkad i Kina.

 

När en stor märkestillverkare tar fram en produktmodell planerar man för att göra en batch om säg 100 000 st på ett bräde. Då köper man komponenter med lite marginal för att inte riskera stopp i produktion, säg 130 000 av varje. Nar batchen är klar och levererad säljs överblivna (kanske 20 000 st) komponenter på spotmarknaden, ytmonterade komponenter är färskvara på grund av lödbarhet, så man vill inte spara dom.

 

Nu köper en kinesisk  "noname" firma dessa skvättar till vrakpris och gör nån kul pryl av dom som sedan säljs via ebay till mig. Inget fel på grejerna men spårbarhet som är så heligt hos oss kan man glömma. Jag har köpt rätt mycket elektronikkort och komponenter från Kina oc är nöjd med kvalitén. Jag kan bedöma sånt.

 

Undantag kan vara sånt som sprider mycket i produktion, tillexempel LiPo battericeller. Då hamnar en del utsorterat skräp på ebay.

 

 

Som monkysa säger, är man inte belåten så är det bara att skicka ett mail till säljare så får man pengarna tillbaka.

Ett tips: Reklamera inte via Ebay "open case", utan maila leverantören direkt via "contact seller". Säljarna är rädda för minuspoäng och är angelägna om att du ger "positive feedback".

 

Jag har gjort ett litet experiment i LED-branschen, ett insatskort till mörkläggningslyktan med gul blinkers på de två ögonen och vitt ljus i avlånga spåret under mössan. Både kort och komponenter via ebay.

10 prototypkort kostade $10 + $11 i frakt. Kvalité på korten helt utan anmärkning.

 

post-5290-0-72332900-1421004874.jpgpost-5290-0-88410400-1421004856.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...