Gå till innehåll

LED ramper och kvalitet


SBAT111

Rekommendera Poster

Ja i stort sätt. Några parkerings/bakljus gick också men jag vet inte riktigt när. Allt annat verkar fungera även om det luktade överladdat från batterierna! :unsure:  Elektroniken är förmodligen lite känsligare än gamla lampor och annan överdimensionerad militärutrustning. Växellådans styrbox verkar fungera problemfritt ännu :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på SBAT111 bild  (Trevligt NIC förresten :) )

 

Uppenbarligen har switchkretsarna lyft på locket och röken har läckt ut. (Vid blå pil)

Dom är troligen kretsar av typen PT4105E eller PT4115E vad man kan se av resterna.

Varje krets driver tre seriekopplade lysdioder.

post-5290-0-04430200-1421504325_thumb.jpg

PT4105E tål max 18V enligt datablad. (Så det kanske är en sån då?)

PT4115E tål max 45V enligt datablad.

Lysioderna ser inte så stora ut?

 

Kopplingen är enligt bifogad schema (omjag har tur när jag tänker)

Jag har märkt ut nyckelkomponenterna i första bilden

 

post-5290-0-33900000-1421504338_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man skulle behöva armatur ,med "glödlampor" och "standardkoppling" för att byta "lampor". Blir ju lite töligt om sektioner med 6 dioder ramlar ur... Risken är ju att när fodralen till kretsarna spricker att inte bara låter röken stilla sippra ut utan släpper iväg nåt skräp på lokala elnätet åxå sin dödskamp? 

 

Fanns iofs elektrisk rök på flaska att köpa, så man kunde fylla på, men svårt att få spruckna fodral o hålla tätt igen......

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet ser ju lättbytt ut, två jättelödningar och en skruv. Att detta haveri, som berott på generatoröverspänning skulle ge sekundärfel i bilen är inte troligt. Generatoröverspänningen var nog värre. Kretsen har nog lekt att den var en säkring i det här fallet.

 

Kanske kortet finns att köpa på ebay? Kretsarna finns iaf. Lite mer pill att byta kretsar, men inte omöjligt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att byta en av dom rökta kretsarna (U1) på ett av Johans havererade kort. Överaskande knepigt att löda på ett så stort aluminiumkort. Det är ju gjort för att kyla leddarna men det kyler lödkolven också. I produktion löds dom i ugn så då blir hela alltet varmt och då stör inte plåten. Den kretsen sköter dom tre undre dioderna.

 

post-5290-0-32038700-1421765945_thumb.jpg

 

Då lyser det i alla fall så LEDarna hade klarat sig. Svårt att fota hur mycket det lyser, kameran blir överstyrd. Den övre olagade raden är inte så ljus i förhållande till den undre som det verkar på bilden.

 

post-5290-0-52827500-1421765976_thumb.jpg

 

Försökt att hitta kortet på Ebay men inte lyckats.

Kretsen finns i alla fall! Att det är rätt krets är ju inte hundra, men den verkar fungera.

http://www.ebay.com/itm/50pcs-PT4115-4115-LED-drive-power-NEW-/191220584232

 

Rent spontant ser lysdioderna lite ynkliga ut, det går 2W i varje efter mitt kretsbyte, vet inte vad originalet lade ut?

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 7 months later...
  • 3 weeks later...

 jag köpte min här http://www.fordonsbelysning.com/led-ramper/osram-version/osram-480w-led-ramp.html
hittils så är jag jätte nöjd med den 
 
Osram 480W LED-Ramp

LED EFFEKT : 480W[/size]
. Inspänning : 10-50V [/size]
. IP RÄNTA : IP 67[/size]
. 96pcs * 5w hög ljusstyrka OSRAM lysdioder[/size]
. Objektiv: PC[/size]
. Ljusbild : 8 graders spot / 90 graders översvämning / combo[/size]
. Livslängd : > 30000 timmar[/size]
. storlek : 50 tum[/size]
. Ljusstyrka : 45000 lumen[/size]
 
så här är två bilder en med bara halvljus men dom är dåliga[/size]

post-8982-0-14414200-1445709385_thumb.jpgpost-8982-0-31227900-1445709390_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Någon som testat LED insatser, ex vis

http://se.ledworklight.net/7-hel-och-halvljus-LED-Stralkastare-Lampa-for-Motorcykel-Lastbil-8700 ?

De ser ju inte så djupa ut, så det verkar få plats?

 

Eller bytt H4 lampa?

http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/led-belysning-fordon/dimljuslampor/h4-samsung-med-12st-2323-smd-cree-10w-high-bright-with-refletor.html

 

På dessa står inget om E-märkning, men det har jag sett på andra 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste haft en väldans tur. för en gångs skull

Har bara köpt billiga LED lampor, dyrast rampen på 127 watt kostade 800 kr.

Har 4 st Själv import ljus som funkat felfritt i många år nu, kostade 150 kr st, Lika så med rampen ingen diod död än.

Han som sålde rampen har dock fått 2-3 dioder släckt på sin ramp,

Mina 4 senaste köpta jag på lantmännen maskin för 156 kr st. Nu har jag bara hunnit prova 2 av dem på Challengen , men de lös nog bäst av de LED som satt på just den bilen,

Bara 24 watt på dem. men bra spridning 60 grader.

Ser att de kör driver på bland annat lantmännen nu och det är typ 113 kr st för 24 Watt LED nu.

 

Skall säga att de 4 st som är "Spottar" och suttit uppe på taket, fått en del pist genom åren.

Rampen satt lite bättre så där är det mest vibrationer . smällar i karossen och dränkning i vatten som den varit utsatt för, Inte så många grenar och annat som slagit på den.

 

Skall bli kul och jämföra lantmännens lampor mot direkt import från China.

 

Tänkte faktiskt tanken här om kvällen att för 100 år sedan å mer, Ja på ett ungefär, så var allt från China och trakterna därikring lite exotiskt.

Så allt som kommer därifrån i dag kan inte vara skräp, om man skall gå till att de i många år varit väldigt duktiga hantverkare.

och nästan är värds ledande på mycket i dag.

Mycket tillverkas ju där och märks sedan upp med vad köparen vill att det skall stå på dem. Stoppas de i kartonger i ett annat land så verkar det nästan ok att skriva made in "det landet" på kartongen.

 

Jag kör nog hellre på lampor för 150- 200 kr från China, än att betala tre och fyr dubbelt här i Svedala. och ändå inte ha någon garanti på att de håller mer än ett år.

Saken är väl den att ingen riktigt vet hur länge en diod kan lysa i dag. tekniken går ju fram i en rasande fart,

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Vissa led-armaturer får man ej korta kablarna (de har en minsta tillåtna kabellängd), minns att det står så på mina arbetsbelysningar. Kan det vara så att de kräver ett visst motstång i kabeln, därav en minsta längd?

 

Kan det vara orsaken till en konstig kontakt? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JDW, Det ser ut som en standard "vattentät" kontakt, bara att klippa bort om du vill det.

 

Minsta kabellängd? Det var nog det konstigaste jag hört. Klarar inte rampen av full spänning från generatorn eller vadå?

När jag köpte mina ramper så gick jag bara på lillebrorsans erfarenheter vilka var att satsa på en ramp med högre specade LEDs ( i detta fall 10W per LED). Den första LED-bar han köpte var det 5W LED's i och den presterade inget vidare. Vet inte om det bara är tur/otur men min teori är att de kraftigare LEDsen håller lite högre kvalité även från Kina. (Första rampen han köpte skulle vara 280W men när vi mätte strömåtgången drog den bara 170W, den andra var närmre med strömåtgång på runt 250W)

Jag köpte 2st "Enhot 180W CREE LED LIGHT BAR 30INCH COMBO BEAM" med enkel rad LEDs jag monterade i bredd under takräcket, lyser på bra även om man kunde önskat lite mer centrerat ljus för att se längre, om jag köpte nya idag skulle jag välja spot-beam endast och inte combo.

 

En annan anledning till att jag valde just dessa var att de är specade till 8-48V DC istället för bara till 30V, har hört om några vars laddningsregulatorer ballat ur och bränt LED-bars, det är inte så långt från 28,8V till 30...

 

Totalkostnad med frakt landade på runt 3000kr för två.

http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20160824010315&SearchText=180W+CREE+LED+LIGHT+BAR+30INCH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nä har inte sett sådan på någon Wrangler än.

Kan bero på att de antagligen inte är godkända,i sverige, det brukar vara så med de flesta trevliga lysen och lampor man kan montera i befintliga lampor eller glas hållare som kommer in i landet.

Annars var det ju ett bra alternativ.

Har du en Wrangler JDW ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, var avsedda för JDW i så fall men jag var otydlig.

 

Vår Amerikanske PVTGB ägare hade såna såg jag på en bild, men han verkar inte vara här nu.

 

E-märkning finns ju inte på så mycket, LED ramper kan man ju alltid skylla på att de är för terrängbruk, men själva strålkastarna måste ju vara i ordning...

 

Nu har inte jag sett några LED xtraljus med lång släcktid, det var väl mest ett bekymmer med gamla Halogen rallyxtraljus? Men kravet på E-märkning är väl kvar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har aldrig hört om några regler på extraljuset. Släcktid är väl ett rimligt argument, men annars är det ju upp till dig som förare att inte blända andra. Eftersom moderna bilar är helbilsgodkända så finns ju ingen möjlighet att byta ut lyktorna på en Wrangler till något annat utan att få problem vid besiktning. Mycket möjligt att det skulle gå bättre i våra bilar så länge ljusbilden är okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...