Gå till innehåll

Tgb11 i Västerås!


Jens S

Rekommendera Poster

Jo det blev en affär på en 11 så långt är allt under kontroll. Bilen är besiktigad nyligen och enl uppgift helt ok. Nästa steg är att ta tåget ner och hämta upp pärlan i Sölvesborg och köra upp till Västerås. Min fundering är hur man förbereder en sådan tripp med både reservdelar och verktyg? Vill inte bli stående i djupaste Småländska skogen. Vilka vägar är lämpligast för en sådan transportkörning? Motorväg eller kostig? Alla idéer mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en Volvo, de rullar i evigheter ^_^  Ta det bar lugnt och undvik E4:an. Ta till exempel E22 längs kusten upp till Norrköping, sedan via Katrineholm och Kungsör (eller Eskilstuna) till Västerås. Vatten, olja och spolarvätska finns ju längs vägen ^_^

Skulle det gå åt pipan så har Fautras (hyrsläp) i Eskilstuna ett biltransportsläp som lastar 2ton B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla olja i axlar, portaler, växellådorna, motor. Kolla damaskerna noga (gör rent från gammalt fett och leta efter hål) och lyssna efter missljud med fullt rattutslag. Om föregående ägare kört med trasiga damasker i lera kan portal och drivknut vara full med sand som hinner förstöra många dyra grejor på en längre resa. Smörj alla nipplar på knutkors och vid hjulen. Dra gärna åt bultarna som håller fast portalerna (19 mm ringnyckel) dessa brukar lossna av sig självt på min elva om det inte sitter loctite på dem. Ta med extra bensinfilter ifall något skräp från tanken skulle blockera det lilla filtret precis framför tanken så du inte blir stående av en sån enkel grej.

 

Ta med vanliga verktyg, (11, 13, 15, 17, 19  mm ringnycklar) fettspruta, vatten, bromsvätska så borde resan gå galant.

 

Jag skulle inte våga köra nån längre sträcka om jag inte var säker på oljan i damasker/axlar. Jämför soppapriset med att få den transporterad det kanske inte skiljer så mycket? (2 liter milen + din tågbiljett ner).

Jag fick min hemkörd på släp för ca 4500 kr (40 mil) av http://www.mmmbiltransport.se/ en snubbe som bor i Västerås det passar dig ganska bra.... han hämtade bilen utan att jag behövde vara på plats.

 

Även om bromsarna är OK så kan det vara en riktigt läskig upplevelse på hala vägar, inget låsningsfritt här inte så ta det vackert. Även om besiktningen godkänt dem vid test på torr asfalt så kan de ta lite ojämnt och det är riktigt otrevligt när man kör snabbt, speciellt på isiga vägar.

 

Lycka till  och välkommen  :)

 

PS Peltorkåpor & pannlampa är inte så dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min TGB11 stod i.. vart var det nu... Gällivare.. jag närde en tanke på att flyga dit och köra den hem som äventyr.. men ändrade mej då det stod klart att jag kunde få den "hemkörd" från överkalix bakpå en långtradare till självkostnadspris; 6000:- -Som hittat!

 

Hade jag försök köra den hem därifrån hade det blivit gråt och tandagnisslan.. förmodligen mitt ute i skogen..mitt i natten.. hade nog fått tända eld på spektaklet för att hålla undan Bjärven och inte frysa ihjäl..

 

Fördelningslådan var nämligen helt slut.. lät som om man körde stålkulor i en glassmixer.. oljan (motorolja) var inte bytt i sedan Hedenhös tid.. säljaren hade noll koll på läget i det avseendet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är avtalat om transport så den biten är nu avklarad , återstår nu bara någon vecka innan leksaken är på plats. ;) Tiden tills dess kommer att användas till att hitta rätta däcken/hjulen . stolar, osv att bestycka underverket med. Tips på det?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är avtalat om transport så den biten är nu avklarad , återstår nu bara någon vecka innan leksaken är på plats. ;) Tiden tills dess kommer att användas till att hitta rätta däcken/hjulen . stolar, osv att bestycka underverket med. Tips på det?

Volvo V40 är ju populära stolar att använda har jag noterat...

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...