Gå till innehåll

Tgb11 i Västerås!


Jens S

Rekommendera Poster

Olje och filter byten

Kolla fukt i fördelaren.

Sedan uppstart och hemkörning 10 mil.

Dock har den blivit rengjord i motorn och lådor samt axlar ordentligt sedan Totalt 3 oljefilter ett luft filter och många liter diesel samt olja har det gått åt, Samt massor med 6-66 marin motsvarighet till 5-56.

Den varma soliga sommaren och god ventilation fixade resten av upptorkningen, Stolarna tog längst tid

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Då har morgonen tillbringats på Fjärås Bildemontering. En 13 - bil blev av med baksätet så nu kan jag börja planera reg.besiktning av min pärla. Finns en hel del delar att plocka på dom 7-8 rostiga bilarna som nu står där.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i Fjärås i höstas o hittade ett blinkersglas med ram (det sista).

Generellt är det delvis strippade bilar som mer eller mindre är öppna och utsatta för väder o vind, så en icke vattenskada dyna är nog svårt att hitta. Stor sannolikhet att det är mögligt. Inredningsdetaljer är allmänt skabbiga, jag var ute efter fläktvred bl a men såg inget jag ville ha.

 

Större chans på ALE eller Tatanka, där det är bättre ordning/förvaring på grejjerna. Fjärås skruva själv modell förstör en del.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm det där värme reglaget är inte så vanligt eller ?

Har inte sett det på någon annan bil, Att man vrider en vajer eller vad det är så dra eller skjuter den på reglaget som öppnar och stänger till värmepaketet.

Min är trasig, så jag får ta fram en tång för att vrida av värmen eller sätta på den, så det blir bara att vrida på full värme till vintern och stänga den på sommaren.

Möjligt den är hel på Aluzink hytten, annars skall jag gör om det hela så det blir ett drag/skjut reglage. för man kan behöva lite värme kalla blöta sommar dagar också  ;)

Det flyttade choke reglaget får sköta värmen eller nått sådant då jag skall ha över panelen från plåt hytten till den nya hytten för handgas mm sin skull  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm det där värme reglaget är inte så vanligt eller ?

Har inte sett det på någon annan bil, Att man vrider en vajer eller vad det är så dra eller skjuter den på reglaget som öppnar och stänger till värmepaketet.

Faren min har en Volvo N12 1989-modell. Her er bilde av knapper og spaker som styrer varmeapparatet på den:

 

post-6519-0-10618900-1427714244_thumb.jpg

 

Temp-vrideren er akkurat lik som på C300-serien, en vaier som blir vridd rundt som justerer varmen. Vifta (fläkten) har tre hastigheter mot to på bilene våre.

AIR-spaken kontrollerer et spjell som stenger/åpner (OFF/ON) for luft gjennom varmeapparatet.

Den nederste spaken styrer all luft opp på frontruta når den står til venstre, og all luft ned mot golvet når den står til høyre mot FLOOR. Står den på midten får både frontrute og golv luft.

Før hadde vi en Volvo N7 fra 1977 og en Volvo N10 fra 1979. Det var akkurat likt system på disse også.

 

For dere som ikke kjenner til N-serien til Volvo så ser en Volvo N12 sånn ut:

 

post-6519-0-18481900-1427714609_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i Fjärås i höstas o hittade ett blinkersglas med ram (det sista).

Generellt är det delvis strippade bilar som mer eller mindre är öppna och utsatta för väder o vind, så en icke vattenskada dyna är nog svårt att hitta. Stor sannolikhet att det är mögligt. Inredningsdetaljer är allmänt skabbiga, jag var ute efter fläktvred bl a men såg inget jag ville ha.

 

Större chans på ALE eller Tatanka, där det är bättre ordning/förvaring på grejjerna. Fjärås skruva själv modell förstör en del.

 

Det stämmer säkert att  ALE och Tatanka har bättre ordning. Jag har inte varit där så jag har ingen koll på deras skrot. Fjärås har dock skrotat 80 tgb och detta är de sista som var kvar. Tror dom har mer på lager än vad som finns inlagt på deras databas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faren min har en Volvo N12 1989-modell. Her er bilde av knapper og spaker som styrer varmeapparatet på den:

 

attachicon.gifKAG31973-1200.JPG

 

Temp-vrideren er akkurat lik som på C300-serien, en vaier som blir vridd rundt som justerer varmen. Vifta (fläkten) har tre hastigheter mot to på bilene våre.

AIR-spaken kontrollerer et spjell som stenger/åpner (OFF/ON) for luft gjennom varmeapparatet.

Den nederste spaken styrer all luft opp på frontruta når den står til venstre, og all luft ned mot golvet når den står til høyre mot FLOOR. Står den på midten får både frontrute og golv luft.

Før hadde vi en Volvo N7 fra 1977 og en Volvo N10 fra 1979. Det var akkurat likt system på disse også.

 

For dere som ikke kjenner til N-serien til Volvo så ser en Volvo N12 sånn ut:

 

attachicon.gifKAG31974-1200.JPG

Fint då finns det hopp om att hitta nytt reglage till värmen då  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fjärås får enligt egen utsago inga mer fordon från försvaret, allt som står kvar är gammalt.

FM har andra rutiner för skrotning numera, vet inte vart grejorna tar vägen om de inte går att sälja på tex auktion?

 

"rena skrotet" är väl borta sen länge, och det Fjärås skrotade var hela batch'ar där hela mobförråd tömdes oavsett skick.

Antar att de som blir kvar nu hos Tovek/Kviberg mfl går till "ordinarie" skrotar "en och en"

 

Frågade efter H4 insats och det var dom ovetande om att det funnits, så det var plåtisar de hanterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvos N-serie lastebiler har samme brytere (vred) som C300-serien.

 

vart ett nytt för 42kr när jag ändå handlade hos Tatanka....

(och naturligtvis hittade jag det gamla därefter som jag trodde var utsparkat, men fjädern är dålig så det vredet brukade hoppa loss så fort man svängde ner i diket...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...