Gå till innehåll

Tgb11 i Västerås!


Jens S

Rekommendera Poster

Nei, det er mangelen på bly i bensinen som gjør at ventilsetene punktsveiser, og som igjen gjør at eksosventilene slår skall. Da mister en kompresjonen. Det skjedde med Volvo felten min. Firmaene som bygger om motorer setter inn herda ventilseter i toppen.

Bly i bensinen smører ventilene. Blybensin blir ikke solgt lenger (til biler), så da må blyerstatning til.

 

Moderne motorer har herda ventilseter og trenger ikke bly. Veldig gamle motorer har lavt maks turtall (varv) og trenger heller ikke blybensin.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en fördelare som ska vridas för att ställa tändningen spelar det nog ingen roll vad den eller dess komponenter heter man gör på samma sätt. Ställ tändningen så bra det går med stroben (ta bort vacuumslangen från fördelaren om du har en sådan). Om du nu har tändningen grundinställd och vet att förgasarna är rätt inställda kan du fininställa tändningen men "fingerspitzgefül" enligt följande:

- ta bort eventuell vacuumslag till fördelaren

- kör långsamt på relativt hög växel och nästan ingen gas

- ge ordentligt med gas och lyssna om motorn spikar

- spikar motorn höjer du tändningen lite i taget tills den slutar med det

- spikar inte motorn sänker du tändningen tills den ger antydning till spikning sedan höjer du tändningen en aning

Här är det hantverkskunnande som gäller och inte en massa tekniska hjälpmedel!

 

Är det inte tvärt om, sänk tändförställningen om motorn spikar?  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man veta att den där Wf har rätt?

Jo, man har ju en viss förtändning i en motor eftersom allt har en fördröjning och man på så sätt får tändningen att inträffa precis när kolven passerat övre dödläget och vänt till nedåtgående rörelse.

Har man för mycket förtändning kommer motorn att tända innan kolven når övre dödläget och alltså fortfarande är på väg uppåt. Den uppåtgående rörelsen motverkas då av explosionen i förbränningsrummet och man får en så kallad "spikning".

Således, får man spikning måste man helt logiskt sänka tändningen så att motorn tänder senare och inte motarbetar sig själv B)

 

Bara någon riktigt förvirrad skulle föreslå något annat :lol: :lol: :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ämnet är på tapeten..  jag har trubbel att läsa tändinställningen med strobben då jag inte kommer åt att se märkningen rätt..

 Var och från vilket håll ser ni på markeringen när maskin är igång?

 

Titta från motorns vänstra sida framme på kåpan över kamdreven, där finns en "visare" (upphöjning i gjutningen) som pekar ned mot remskivan. Det är referenspunkten för graderingen på remskivan. Ett gammalt indiantrick är att för hand vrida fram rätt gradtal på skivan och dra ett streck där med tuschpenna, sedan är det lättare att se rätt tändpunkt med strobelampan när motorn går.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man veta att den där Wf har rätt?

Jo, man har ju en viss förtändning i en motor eftersom allt har en fördröjning och man på så sätt får tändningen att inträffa precis när kolven passerat övre dödläget och vänt till nedåtgående rörelse.

Har man för mycket förtändning kommer motorn att tända innan kolven når övre dödläget och alltså fortfarande är på väg uppåt. Den uppåtgående rörelsen motverkas då av explosionen i förbränningsrummet och man får en så kallad "spikning".

Således, får man spikning måste man helt logiskt sänka tändningen så att motorn tänder senare och inte motarbetar sig själv B)

 

Bara någon riktigt förvirrad skulle föreslå något annat :lol: :lol: :lol:

 

Det handlar om förbränningshastighet och flammfronter.

 

En viss förvirring finns kring begreppen förbränningsmotor och explosionsmotor. Det är förbränningsmotorer vi sysslar med, dvs bränslet förbränns i cylindrarna. Även om förbränningen går oerhört fort, så är det ändå just förbränning, till skillnad mot explosion eller detonation som det kallas för på engelska.

 

Bränsle/luftblandningen komprimeras i cylindern och antänds av tändstiftets gnista. Då skapas en sk flammfront som utbreder sig med en hastighet på c:a 20 m/s och som till slut når hela volymen och allt bränsle har då brunnit, kvar finns förbränningsgaser under högt tryck 40-50 bar. Har gnistan kommit vid optimal tidpunkt inträffar det när kolven just har passerat övre dödpunkten och gastrycket pressar kolven nedåt.

 

För sen tändpunkt gör att max gastryck blir lägre därför att det inträffar först när kolven har kommit en bit ned. Motorn skadas inte av det men den ger betydligt mindre effekt på fullgas.

 

För tidig tändpunkt är värre. Tryckökningen från förbränningen kommer för tidigt medan kolven fortfarande är på väg upp och i kombination med värmeutvecklingen som uppstår på grund av komprimeringen, blir temperaturen så hög att resterande bränsle antänds spontant och en explosion uppstår (som i en dieselmotor) med oerhört snabb flammfront, 200 m/s eller mer. Detta kallas att motorn "spikar, på engelska "detonation" eller "pinging". Pinging är ett bra namn för det är så det låter, ett klingande ljud som när två metallbitar slår mot varandra.

 

Spikning som också kallas att motorn knackar, medför att temperaturen i cylindern blir så hög att kolvtoppen kan smälta och avgasventilerna deformeras. En annan konsekvens kan bli att yttrycket i vevlagren blir så högt att oljefilmen i lagret trycks bort, vilket i sin tur medför att lagret slits väldigt fort och till och med skär ihop. Inte så bra...

 

Bränslets oktantal kallades förr för knackningstal och är egentligen ett mått på hur hög förtändning man kan ha innan motorn spikar. Ju högre oktan, desto högre kompression kan man ha utan spikning. Högre oktaltal ger alltså inte högre effekt i sig utan medger "bara" att motorn kan köras med högre kompression och därmed högre effekt.

 

Bränslets blyinnehåll är som tidigare har skrivits, en helt annan sak. Blyet eller blyersättningen har flera uppgifter, de två viktigaste är att smörja ventilskaften och att öka värmeöverföringen mellan ventil och ventilsäte. Blyhalten har alltså inte heller någon effekthöjande verkan.

 

Obs att ovanstående är min uppfattning som jag kommer ihåg det från min utbildning för 35-40 år sedan... -_-

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uttömmande svar. Nästa fundering är hur man bäst målar om bilen, diskussionen här hemma handlar mest om vilken färg den ska ha. Själv är jag mest fundersam på hur mycket man ska slipa/blästra innan man lägger på 2k epoxi och om man ska spruta den eller rolla?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

JDW! Fint takräcke! Var hittar man ett sådant?

 

På taket!

 

Är ganska vanligt på elverksbilar, har för mig att nånstans i forat's gömmor finns nån som fått tag i gammalt transit takräcke (fast de gamla televerkstransiterna börjar väl också ta slut?)

 

Stabilt o bra är det i varje fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om någon av varianterna finns att köpa någonstans ? Fanns iaf inte på bilskroten i Fjärås.

 

Den som sitter på min är helt integrerad med bakdörren, så komplett bakdörr är nog det som gäller 

 

vänta lite, jag springer ut en sväng:

 

bakdörr:

post-4978-0-48111300-1440315662.jpg

 

Och lite detaljer på verandan

post-4978-0-74071700-1440315683.jpg

 

post-4978-0-16503000-1440315699.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om någon av varianterna finns att köpa någonstans ? Fanns iaf inte på bilskroten i Fjärås.

 

Då har de varit poppis på sistone, när jag var där förra sommaren å köpte delar så satt det på nån bil här å där samt låg slängda innuti bland annat bråte, bakluckan jag köpte hade en sittande i gängan mitt i "hängaren"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bilderna! Bakdörren är identisk med min, det jag var fundersam var på plåten/brickan som du sätter utanpå hjulet. Bild på det i profil? Verkar vara påsvetsade klackar som styr mot fälgcentrum.

 

ja, är en vanlig plåtbit med en klack i vardera änden, och en bult i mitten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar själv på mina baksätes funderingar!! Det kommer fungera mycket bra enbart genom att lossa mellersta benet och specialbygga ett fäste dom kan ta upp kraften. Ska nu anpassa längden på golvskenorna och borra fast dom i golvet troligen med förstärknin på undersidan.

post-5033-0-82183700-1440441745_thumb.jpg

post-5033-0-17831600-1440441794_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...