Gå till innehåll

Tgb11 i Västerås!


Jens S

Rekommendera Poster

Stillastående tgb i Västerås.....

Startade och körde 4 km till bensinstationen därefter till lekplats 2km utan problem.

När vi sedan skulle åka ifrån lekplatsen går startmotorn men bilen startar inte verkar inte tända... Blev hämtade och tog även med hem batterierna.

Mätte batterierna så låg dom på 12.56 V resp 11,56 V. Har behövt ladda batterierna när bilen stått 3 veckor. Min fundering är om dåliga batterier kan påverka tändning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm det låter konstigt, jag är långt ifrån expert på tändning men jag har fått igång elvan med ganska låg batterispänning, startmotorn har knappt orkat runt men bilen har ändå startat så spontant gissar jag att om startmotorn orkar runt så bör batteriet vara bra nog även för tändningen....

 

Du har inte ett igensatt bensinfilter precis vid bensintanken?

 

Hände mig när jag tankade fullt första ggn, massor av skit i tanken som lossnade när tanken blev full, motorn dog efter ca 10 minuters körning... inte helt olikt ditt scenario...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.123ignition.se/produkter.php?id=14

 

100mA skall enligt tillverkaren inte spela nån större roll.

 

Jag vet inte om den suger ström ur det ena batteriet när motorn är avstängd dock, de rekommenderar relä eller brytare så det kanske är av den anledningen?

 

Tändningen skall dock klara sig ända ner till 6 volt så förmodligen var det nån annan orsak till att hon inte ville starta, kass anslutning på 12-volts-kabeln?

 

Gött att du fick igång den så enkelt ivf!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en 24>12V omvandlare.

Dels för att det känns "mest rätt"..  men även för att man kan ha mer användning av 12V till div förbrukare, mobilladdare mm mm..

 

Och en omvandlare finns så billigt om man inte vill ha nån värsting.. kolla tex Claes Ohlsson eller Biltema.

 Jag valde en dyr Waeco från Swedol..bara för att min chef sponsrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har skrivits rätt mycket om att snedbelasta batterier och som jag bildat mig min egen uppfattning så skulle jag satsat på en omvandlare istället. Mina elektriska och elektroniska kunskaper är ganska nära noll och känslan för det likaså, så referera ur minnet vad kontentan egentligen blev är ingen ide. Men sök lite, jag tycker det kommit fram mycket läsvärt i det ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man väljer själv tror jag..eftersom belastningen från fördelare är så extremt liten.

Dock vet jag hur man kan fungera ibland..när latheten tar över och man inte tänker sig för..och plötsligt har man kopplat in fler 12V förbrukare på samma sätt.. då blir inte batterierna glada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog satsa på en omvandlare då jag har ett havererat batteri och om det är orsakat av ev snedbelastning ska jag iaf eliminera den möjligheten.Tack Erik för erbjudandet är i dina trakter rätt ofta då min moder boende i Kullavik / Hagryd. Ev kommande helg men nu är familjen sjuk så vi får se hur det blir och passar. Men jag kan höra av mig när det är aktuellt nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nya tider nya möjligheter.....eller nya bekymmer. Var ute och körde en sväng med Björn S igår och allt gick och lät 100% skulle jag säga. När vi en timme senare skulle åka igen hördes ett tickande ljud från trakten av vattenpumpen och fläktaxeln. När jag idag känner på vattenpumpen vilket jag inte gjort innan ett litet glapp. Är det normalt eller? Har hållit på med b18 för länge sedan men kommer inte ihåg om detta var normalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...